T TuVu skrev:
det är sambolagen som gäller.
Jag kan inte se att sambolagen har någon direkt relevans i det fallet. Missar jag något, någon?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kan inte se att sambolagen har någon direkt relevans i det fallet. Missar jag något, någon?
Ts talar i termer av att han ska bli sambo och undrar vad som är en rimlig fördelning av bostadskostnaderna. Hon ska varken vara inneboende eller hyresgäst. Han bor i ett hus som han äger, inte en bostads- eller hyresrätt. Sambolagen är det enda som är relevant i det här fallet vad jag förstår. Eller har frågan blivit en annan? Jag hänger kanske inte med i turerna ...
 
T TuVu skrev:
Sambolagen är det enda som är relevant i det här fallet vad jag förstår.
Sambolagen är relevant på så sätt att de blir sambos enligt den lagens definition. Sambolagen säger dock ingenting om vem som ska betala vad i ett samboförhållande. Därför ser jag inte att den tillför någon hjälp här.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Sambolagen är relevant på så sätt att de blir sambos enligt den lagens definition. Sambolagen säger dock ingenting om vem som ska betala vad i ett samboförhållande. Därför ser jag inte att den tillför någon hjälp här.
Sant, men jag svarade på en tråd som handlade om besittningsrätt och uppsägningstid då en del tror att det inte går att avhysa sambon på direkten när man står som ägare till huset. Det går med stöd av kronofogden. Det är svårt att hålla isär trådarna.
 
T TuVu skrev:
en tråd som handlade om besittningsrätt och uppsägningstid
Ser inte att sambolagen säger något om det heller i detta fallet.
 
T TuVu skrev:
Sant, men jag svarade på en tråd som handlade om besittningsrätt och uppsägningstid då en del tror att det inte går att avhysa sambon på direkten när man står som ägare till huset. Det går med stöd av kronofogden. Det är svårt att hålla isär trådarna.
Alfredo Alfredo skrev:
Ser inte att sambolagen säger något om det heller i detta fallet.
Ja det blev väl konsensus längre bak i tråden. Att det går att kräva att sambon flyttar. Dock ej på direkten.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
T TuVu skrev:
Jag tror att det börjar bli snurrigt här. Om jag äger ett hus/villa (inte en bostadsrätt eller hyresrätt) och en person blir min sambo (inte hyresgäst eller inneboende) så finns det vad jag förstår, ingen lagstadgad uppsägningstid eller besittningrätt eftersom varken jordbalken eller hyreslagen är tillämpbar utan det är sambolagen som gäller.
Du får väl läsa juristernas tolkning i tråden av vad som gäller. Den tolkningen är sannolikt mer rätt än amatörtolkningar…
 
Nissens Nissens skrev:
Du får väl läsa juristernas tolkning i tråden av vad som gäller. Den tolkningen är sannolikt mer rätt än amatörtolkningar…
Jag trodde också att frågan var utredd. Din tidigare länk rörde en annan fråga.
 
Att dela på boendekostnader när man bor tillsammans känns rimligt, allt värdehöjande samt fastighetsavgift ligger på ägaren. Lagligt så är räntekostnader, ej amortering, att betrakta som boendekostnader.

Skriv ett samboavtal rörande detta, även fast det inte är inköpt för gemensamt boende.
 
U Uttese skrev:
Lagligt så är räntekostnader, ej amortering, att betrakta som boendekostnader.
Lagligt? Det där får du nog förtydliga.

Jag påstår tvärtemot dig att ett par är helt fria att kalla vad de vill för boendekostnader. 😉
 
  • Gilla
Snikhol och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag trodde också att frågan var utredd. Din tidigare länk rörde en annan fråga.
Jag har inte sett tråden där en jurist tolkar, jag hittar inte så bra bland trådarna. Jag ser dock föreställningar om att man som sambo kan bo kvar i ett hus som inte i går i I den gemensamma egendomen, alternativt att man har rättigheter enl hyreslagen fast man per definition inte är hyresgäst. Det är rörigt värre så jag svarar "mellan 5000 -7500 kr är en rimlig summa" och går vidare som evig singel eller särbo för inte tusan får någon flytta in i min villa om de får någon form av besittningsrätt gällande min egendom 🤣
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
T TuVu skrev:
Jag har inte sett tråden där en jurist tolkar, jag hittar inte så bra bland trådarna. Jag ser dock föreställningar om att man som sambo kan bo kvar i ett hus som inte i går i I den gemensamma egendomen, alternativt att man har rättigheter enl hyreslagen fast man per definition inte är hyresgäst. Det är rörigt värre så jag svarar "mellan 5000 -7500 kr är en rimlig summa" och går vidare som evig singel eller särbo för inte tusan får någon flytta in i min villa om de får någon form av besittningsrätt gällande min egendom 🤣
😂 lugn, du kan sparka ut en eventuell sambo. Nån besittningsrätt är det inte tal om. Men det som sagts är att du enligt rättspraxis inte bara kan kicka ut någon på gatan så den blir hemlös, sambon måste få en rimlig chans att ordna annat boende. Nån nämnde att 3 månader var brukligt. Man måste nog vara bra jäkla osams för att bråka om det
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D D.alarna skrev:
Hej !

Leker med tanken att flytta ihop med ny partner i mitt hus och hur man ska tänka rent ekonomiskt om hon flyttar in hos mig.

Nedan är lite fakta och fiktiva siffror

Ränta (rörligt 3 mån) / El Vatten / Sopor = 15 000:- / månad (ej amortering)
Hon bor idag i hyreslägenhet 10 000:- / månad
Ej aktuellt att hon köper in sig i huset

Hur hade ni tänkt, ska man dela rakt av eller ska hon ha en lägre kostnad med tanke på att jag äger huset och får stå för alla kostnader där?
Vad tycker ni är en rimlig kostnad för henne?

Nu tänker vi enbart på att bo ihop så ett gemensamt "huskonto / matkonto" är kanske aktuellt , ev investeringar / utbyggnad av hus mm får bli en senare femma.

Jag är endast ute efter en siffra på vad som är rimligt att betala varje månad här och nu.

Exempelvis : 2000:- 4000:- 6000:-

De som engagerar sig i frågan behöver ej tänka på värde hus, inkomst, ev barn, slitage, sparande, matpengar, skriva samboavtal, indexreglering, rättvisa,ev framtida gräl, garage, fritidshobbys mm mm.
Jag säger det igen:SAMBOAVTAL! Hur ni fördelar kostnaderna struntar jag i. Det är så många här som har idéer om detta men skriv SAMBOAVTAL! Sök på nätet efter mall.
 
R relier skrev:
Jag säger det igen:SAMBOAVTAL! Hur ni fördelar kostnaderna struntar jag i. Det är så många här som har idéer om detta men skriv SAMBOAVTAL! Sök på nätet efter mall.
Jättefint att du skriver med STORA BOKSTÄVER !
 
  • Haha
  • Gilla
YuGi och 3 till
  • Laddar…
R relier skrev:
Jag säger det igen:SAMBOAVTAL!
På vilket sätt hjälper ett samboavtal TS?
 
  • Gilla
L8ttas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.