MrJay MrJay skrev:
Första gången jag hör att någon drar en parallell mellan MOBO och placering av portar på ett chassi..
Tja, jag kollade på ganska många recensioner på "pre-builts" innan jag köpte en till grabben för några månader sen...

På de billigare (definitivt på HP och Dell) så förlänger de moderkortet ända ut i fronten, och portarna sitter direkt på det...

Dessutom har de börjat med att sätta komponenter för reglering till 3 och 5 volt på moderkortet, och PSU ger enbart 12 volt.. Genom en kontakt som inte är ATX12VO-standard...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, jag kollade på ganska många recensioner på "pre-builts" innan jag köpte en till grabben för några månader sen...

På de billigare (definitivt på HP och Dell) så förlänger de moderkortet ända ut i fronten, och portarna sitter direkt på det...

Dessutom har de börjat med att sätta komponenter för reglering till 3 och 5 volt på moderkortet, och PSU ger enbart 12 volt.. Genom en kontakt som inte är ATX12VO-standard...
Enbart 12V ATX lär nog bli framtiden för alla datorer. Det är Intels nya standard de försöker sälja in. Idag är det ju knappt några komponenter som behöver annat än 12V, men visst är det en nackdel om man vill byta PSU om det inte är "standardkontakt".
 
P Pappa1986 skrev:
Och här pratar du om enbart själva skärmen va? :crysmile:
Ja, hela datorn sitter monterad i skärmen vilket inte gör en imac så lämplig som speldator egentligen :)
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Mikael_L
Jag lyfter tråden med ett närliggande problem.

Grabbens speldator (som vi köpte beggad av en som sätter ihop datorer av "överblivna grejer") hade ett AMD grafikkort, något med "R9" har jag för mig (kanske 290, eller 390).

Det kortet lade av, så nu kör han med ett ännu äldre junkigare kort, och det har gått någorlunda hyfsat då det inte varit de värsta och nyaste spelen.
Men nu är det födelsedag på gång, och lite mer klagomål på grafikkortet ty han vill ju börja köra mer krävande spel

Så födelsedagspresenten känns ju ganska given.

Men nu börjar jag oroa mig för om moderkortet, OS och allt annat klarar modernare grafikkort.
Jag så att t.ex. RTX2050 hade flera butiker lite extra bra pris på just nu, kan det stöta på något problem att kasta in ett sådant i hans dator?
Kan jag också köpa ett beggat RTX 3070, eller nåt i den stilen?

Det är inte något helt lastgammalt moderkort, det har t.ex. en sån där anslutning för M2 (?) SSD-disk.

Om jag måste kolla vilket moderkort det är så kan jag glutta lite någon gång imorgon.
Win 10 är det som körs.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men nu börjar jag oroa mig för om moderkortet, OS och allt annat klarar modernare grafikkort.
Mycket enklare att utröna kompabilitet om du tar reda på exakt tillverkare och modell av moderkort, minnesmoduler och CPU. Eftersom grafikkort numera hänger på PCI-express bussen är det även av vikt hur många "lanes" x1,x8,16 etc och vilken PCI-express version som moderkortet stödjer.
Vilka spel det gäller är också bra att veta. Antar att skärmen använder HDMI och vilken version som stöds kan vara bra att veta.

I övrigt undvik Intel processorer generation 13 och 14. De har tillverkningsfel. För GPU kort är det viktigt att elmatningskontakten sitter i ordentligt annars blir det bokstavligen härdsmälta.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Rtx3050 kan man få för runt 2000kr ljust nu, kolla så nätaggregat räcker till, rekommenderas > 550w till det grafikkortet.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Mycket enklare att utröna kompabilitet om du tar reda på exakt tillverkare och modell av moderkort, minnesmoduler och CPU. Eftersom grafikkort numera hänger på PCI-express bussen är det även av vikt hur många "lanes" x1,x8,16 etc och vilken PCI-express version som moderkortet stödjer.
Storleken på platsen ("fysiska lanes"; att det får plats i moderkortet) har mer betydelse än hur många lanes eller vilken PCI-express version det är internt. De påverkar endast laddhastigheten och inte prestanda när spelet väl är igång.

Om man köper att större/premium kort (typ begagnad RTX 2080) finns det risk att nätaggregatet inte klarar effekten eller att kortet inte får plats i chassit. Och med de modernare korten kanske det är fel anslutning på den extra strömmen; de i den billigare nivån har åter samma problem mer sällan och är enklare att köpa utan att behöva titta för mycket på kompatibilitet.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag lyfter tråden med ett närliggande problem.

Grabbens speldator (som vi köpte beggad av en som sätter ihop datorer av "överblivna grejer") hade ett AMD grafikkort, något med "R9" har jag för mig (kanske 290, eller 390).

Det kortet lade av, så nu kör han med ett ännu äldre junkigare kort, och det har gått någorlunda hyfsat då det inte varit de värsta och nyaste spelen.
Men nu är det födelsedag på gång, och lite mer klagomål på grafikkortet ty han vill ju börja köra mer krävande spel

Så födelsedagspresenten känns ju ganska given.

Men nu börjar jag oroa mig för om moderkortet, OS och allt annat klarar modernare grafikkort.
Jag så att t.ex. RTX2050 hade flera butiker lite extra bra pris på just nu, kan det stöta på något problem att kasta in ett sådant i hans dator?
Kan jag också köpa ett beggat RTX 3070, eller nåt i den stilen?

Det är inte något helt lastgammalt moderkort, det har t.ex. en sån där anslutning för M2 (?) SSD-disk.

Om jag måste kolla vilket moderkort det är så kan jag glutta lite någon gång imorgon.
Win 10 är det som körs.
Har du en såpass modern dator att den har plats för SSD direkt på moderkortet behöver du inte oroa dig för att processor, eller PCI-E (varken generation eller "lanes" som det pratas om ovan) inte skulle hänga med...

Att det fysiskt får plats i datorn, och att nätaggregat lämnar tillräckligt med ström är det du behöver ta reda på...
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vad är din absoluta maxbudget. Det avgör lite vad man välja.

Jag hade sldrig valt något i rtx2xxx. Det är väldigt gammalt. Rtx3050 är billigt men ett budgetkort för att vara ”rtx”. När jag utvärderade för vår grabb i våras stod det till slut mellan rtx3070 och rtx4060. Båda hade sina fördelar. Men på det stora var rtx4060 bäst för pengarna. Inget sv desss är extrema. Helst hade jag velat ha ett rtx4070 men det drog iväg extremt mycket. Rtx4060 kostar runt 3400:-
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
alm82 alm82 skrev:
Rtx3050 kan man få för runt 2000kr ljust nu, kolla så nätaggregat räcker till, rekommenderas > 550w till det grafikkortet.
Eh, ja, det var nog 3050 jag menade, men råkade skriva 2050 ... 😳
 
Mikael_L
Jag har kikat lite nu.
Corsair CX600M nätagg, så jag antar att det är på 600W.
Det har två 6-pol kontakter (med en liten tvåpolig precis bredvis = antar att det innebär att man kan använda dem valfritt som 6 eller 8-poliga då) så vad gäller kraft borde det klara allt som jag tänker mig.

Mammaplanka är MSI Z97-G45 gaming, och det var en sådan där bredare och kortare SSD som det finns plats för. (Ursäkta att jag inte kan alla namn).

Jag orkar/vill inte dra igång datorn, men jag är rätt säker på att CPU är en I5 i någon "mellangeneration, gissar på gen 3 till 5-6 typ) Ev är det en I7.
Minnet har jag inte heller kollat, men 4 moduler sitter i, så troligast 16GB.
 
Ok, såpass gammalt som z97 ändå.. då lär du inte bli superimponerad av ett såpass nytt kort som 30xx eller nyare. De behöver "resizeable bar" för att prestera, och DDR3 gör att även om man får en hyfsad framerate (FPS) så blir frame timing dålig, dvs det blir hackigt...

Om uppgradera till en ny dator inte är ett alternativ hade jag köpt ett AMD RX 580 vilket går att hitta nytt för runt 1000-lappen och uppåt på Amazon....
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Det ska inte bli en fullfjädrad dator för någon e-gamer av idag, utan grabben kör för tillfället mycket lite äldre och/eller enklare spel, och klarar sig hyggligt (eller ska vi säga nätt och jämt) med ett GT1030, som mer får kallas grafik för kontorsdator. Han körde fram till för en tid sen med ett AMD R9 (290 tror jag), men det pajade, så jag kastade in det enda som fanns i gömmorna här hemma, ett GT1030.

Men nu finns det intresse för ett lite tyngre spel, som detta kort inte alls kommer räcka till för, och öht är det ju lite för usel grafik ändå, för nästan vilket spel som helst.

Först tänkte jag försöka köpa ett begagnat GTX 1060, 1070, 1650, 1660, typ.

Men när jag såg att jag kan köpa ett sprajtans RTX3050 dual OC 6GB för 2090:-, så kändes det lite ovärt med ett begagnat GTX1060 för runt lusentappen.

Jag kommer nog inte satsa mer pengar än dessa 2090:- i alla fall, då får det bli ett sådant (om det funkar med datorn i övrigt), eller så något begagnat som antingen är lite billigare och ger hyggligt mer prestanda, eller som är mycket billigare och ger lite lägre prestanda.

Jag kan tyvärr inte ge någon info om riktigt vilka spel det är som han spelar, och förstår att även det kan påverka vilka kort som är bäst.
Men det tyngsta som körs idag tror jag är "For honour" (frågade dottern, själv har jag ingen aning), men det har pratats lite om de senaste Doom (som inte ens släppts än), men då antar jag att även ett RTX3050 nog inte klarar det, inte med hedern i behåll i alla fall.
 
Mikael_L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om uppgradera till en ny dator inte är ett alternativ hade jag köpt ett AMD RX 580 vilket går att hitta nytt för runt 1000-lappen och uppåt på Amazon....
Det hittar man för elvahundralappen på netonnet också.

Prestanda på detta kortet är väl ungefär i samma klass som GTX1050?
(Jag tjuvkikar på https://gpu.userbenchmark.com/ )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.