pjgb pjgb skrev:
Motfråga - varför skulle det inte märkas om du har 30-50 hästkrafter extra? Vad betalar du då för?
Det är väl en sak att märka om man får mer effekt i sin välbekanta bil. En annan sak när man provkör massvis med bilar i veckan ett par hundra meter, i princip helt utan effekuttag.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl en sak att märka om man får mer effekt i sin välbekanta bil. En annan sak när man provkör massvis med bilar i veckan ett par hundra meter, i princip helt utan effekuttag.
Jag är säker på att de märker skillnad på en gång vid en fullgastest, deras sample size är ju rätt stor oavsett vilken svenssonbil det gäller och när det är en svensk/tysk med turbo är det ju så enkelt gjort med chiptrim. Sen skiter nog de flesta i det, så länge det är bara mjukvara. Men jag kan fråga min besiktningsgubbe nästa gång och återkomma, släpet ska kollas innan månadsslutet.
 
pjgb pjgb skrev:
Jag är säker på att de märker skillnad på en gång vid en fullgastest
Vad är fullgastest? Eller jag förstår ordet men har aldrig varit med om något liknande. De brukar puttra ut ur anläggningen, till bromsprovet och runt huset till avgaskollen.

Sen fattar jag väl att det går att ta rätt på motoreffekten men har aldrig märkt att de visat intresse för det.
 
Tror att jag sett dem gasa upp i lite fart och testa bromsarna nån gång, men inga fullgasrepor direkt...
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tror att jag sett dem gasa upp i lite fart och testa bromsarna nån gång, men inga fullgasrepor direkt...
Det är väl förmodligen på dom bilarna man inte får köra i bromsprovaren
 
nino nino skrev:
Det är väl förmodligen på dom bilarna man inte får köra i bromsprovaren
När/varför får man inte det?
 
De kör alltid en liten repa när jag besiktar. Och kollegan fick som sagt lägga in originalchip för de märkte på en gång att det var 200+ hästar istället för 150 eller vad den nu har original, det är iofs en diesel.
Har aldrig varit med om att de inte provkör på allmän väg, t o m min framhjulsdrivna 9-3 årsmodell 2000 ville de köra trots bromsprovare. Men det är väl antagligen för att jag har så trevliga bilar då. 😆
Alfredo Alfredo skrev:
När/varför får man inte det?
Om bilen har fyrhjulsdrift av viss sort. T ex Haldex åtminstone version 1 som Saab och vissa Volvo har.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Har aldrig varit med om att de inte provkör på allmän väg
Hojen brukar de ta en sväng med. På runt 40 år tror jag aldrig någon av mina bilar lämnat besiktningsfastigheten.
 
Har du en rolig eller trist bruksbil då?
En hoj är väl nästan lika kul som en Saab så jag tror att min teori stämmer 🤪
 
pjgb pjgb skrev:
Har du en rolig eller trist bruksbil då?
På 40 år har det varit en del olika... Bland annat en chippad Saab som de aldrig iddes lufta ordentligt. 😢😅
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Undantaget som bekräftar regeln! Locket på och spiken i kistan! /Sherlock over and out
 
Har inte heller fått varken frågor eller problem med lite extra hk.
Trots att jag börjar närma mig pension så har jag väldigt svårt för en standard Svensson bil.
Väldigt många av mina bilar har haft på något mystiskt vis fler hästar när jag sålt än när jag köpt:)
Är faktiskt lika glad för en bil som ser ut att gå lika fort som den gör som den ultimata familje kombin som rastar rena sportbilar.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
N Niq skrev:
Hur menar du? Det är väl inte så hemskt lätt att byta ecun? Då behöver man ju 2 st vilket blir ganska dyrt. Går det att byta ecu hur som helst?
Tja, det beror väl på om man kan. Då är det inget svårt. Den sitter lite olika på olika Saabar.
En av fördelarna med gamla Saabar är att reservdelar är billiga, ibland mycket billiga. Så nej det är inte dyrt.
Om ECUn är avsedd för bilen är det fritt fram att byta.
 
T TommyC skrev:
Saab 900, 9000, 9-3 och 9-5 hade ett smalt (115/70) nödreservhjul som fick köras i max 80 km/h. Är det den sista 9-5:an som du menar hade klet eller "riktigt" reservhjul.
Jag tänkte iofs på ng9-3, men det kanske fanns som val även på og9-5. Ng9-5 har jag inte koll på hur det är.
 
Lite priser. Bekant behöver akut en backspegel till en Folkabuss.
Finns på nätet för 1170:- komplett med värme och elstyrning, men ingen kunde erbjuda snabb frakt då de inte finns på lager i Sverige.
VAG säljer spegeln i delar, själva huset (det som är trasigt) kostar 2.800:-
Sen kan man köpa till kåpa, spegel och eldelen, då blir det 5.800:- !!!
 
  • Ledsen
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.