P patrik.hermansson50 skrev:
Får ni problem av dagvattnet?
Med historiken av förra året i ryggen, ja. Men det vi får göra är att försöka skapa någon form av dränering, och försöka hantera den mängd som kommer. Det är ett tråkigt jobb, men med tanke på grannens aggressionsproblem så har vi ingen lust att försöka prata med honom och lösa saker tillsammans. Men vi är inte helt stängda för detta trots allt.
spikplanka spikplanka skrev:
Kanske är värt att få det utsatt av kommunens byggnadsavdelning eller lantmäteriet om saken skall gå det juridiska vägen?
Helt rätt. Det får vi göra om vi går den juridiska vägen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inte i PBL. Det finns inget där som hindrar att man t ex leder det till grannfastigheten. Faktum är att lagtexten t o m är skriven med detta som utgångspunkt - att man leder sitt dagvatten från tomten.
Med hänvisning vad Boverket skriver

https://www.boverket.se/sv/sok/?que...s+ansvar+inom+verksamhetsområde+för+dagvatten

Den enskilde fastighetsägarens ansvar inom verksamhetsområde för dagvatten
Inom ett verksamhetsområde för dagvatten ansvarar den enskilde fastighetsägaren för sin fastighet och för avvattningen av det dagvatten som uppkommer inom fastigheten. Detta innebär att den enskilde fastighetsägaren ansvarar för att det dagvatten som inte kan infiltrera i marken på den egna fastigheten avvattnas till den förbindelsepunkt som verksamhetsområdets huvudman har anvisat. Förbindelsepunkten är gränsen mellan en allmän va-anläggning och en VA-installation. Förbindelsepunkten kan exempelvis vara en dagvattenbrunn eller ett öppet dike.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H HEM2121 skrev:
Med hänvisning vad Boverket skriver

[länk]

Den enskilde fastighetsägarens ansvar inom verksamhetsområde för dagvatten
Inom ett verksamhetsområde för dagvatten ansvarar den enskilde fastighetsägaren för sin fastighet och för avvattningen av det dagvatten som uppkommer inom fastigheten. Detta innebär att den enskilde fastighetsägaren ansvarar för att det dagvatten som inte kan infiltrera i marken på den egna fastigheten avvattnas till den förbindelsepunkt som verksamhetsområdets huvudman har anvisat. Förbindelsepunkten är gränsen mellan en allmän va-anläggning och en VA-installation. Förbindelsepunkten kan exempelvis vara en dagvattenbrunn eller ett öppet dike.
Jag misstänker att du läser in något annat än vad som står där. Ditt citat har ju inget med det vi tidigare har haft utbyte om. Hur menar du att denna text har någon relevans för det vi diskuterade?

Finns ens verksamhetsområde för dagvatten i TS område? Alltså ett kommunalt avloppsnät för dagvatten. Det som Boverkets text berör.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
U Uppland Sörensson skrev:
Men han bryr sig inte,han vill inte bli inblandad i vår fejd. Han bor inte ens i byn, han äger bara vägen. Min fråga är; kan jag göra något åt detta? Kan jag orsaka skadogöra om jag täpper den?
Ännu större anledning att göra som Claes i ett tidigare inlägg säger. Lägg ett tillsynsärende till kommunen och beskriv att markägaren (vägägaren) har gett honom tillstånd att koppla in sig på dagvattenbrunnen men inte att gå under vägen och att vattnet skapar olägenhet för dig. I och med att det finns en etablerad löning (dagvattenbrunn) borde kommunen kunna förelägga honom att ansluta där. Det hade kanske blivit svårare om det inte funnits ett etablerat dagvattensystem. Jag förstår int varför han inte ansluter sig om det är OK. Vilket pucko
 
  • Gilla
Uppland Sörensson
  • Laddar…
H Hocke68 skrev:
Ännu större anledning att göra som Claes i ett tidigare inlägg säger. Lägg ett tillsynsärende till kommunen och beskriv att markägaren (vägägaren) har gett honom tillstånd att koppla in sig på dagvattenbrunnen men inte att gå under vägen och att vattnet skapar olägenhet för dig. I och med att det finns en etablerad löning (dagvattenbrunn) borde kommunen kunna förelägga honom att ansluta där. Det hade kanske blivit svårare om det inte funnits ett etablerat dagvattensystem. Jag förstår int varför han inte ansluter sig om det är OK. Vilket pucko
Jag kan tycka att kommunen bör ha något med detta att göra. Vi bor utanför planlagt område och dagvattnet har inte kommunen inte att göra i vårt fall. Jag ringde dit för bara något vecka sedan för att bolla förslag. Såfort kommunen slog upp att vi inte tillhör planlagt område, upprepade hon bara "ni får ta detta civilrättsligt".
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
En privat markägare kan inte ge en granne rätt att ansluta till ett kommunalt dagvattenavlopp. Enbart till ett privat sådant. Tveksamt om kommunen kan förelägga en privat fastighetsägare att ansluta sitt dagvattenavlopp till en annans privata dagvattenavlopp. Detta är normalt något som löses helt civilrättsligt mellan grannarna. Man kommer överens och kommunen har ingen roll.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
U Uppland Sörensson skrev:
Jag kan tycka att kommunen bör ha något med detta att göra. Vi bor utanför planlagt område och dagvattnet har inte kommunen inte att göra i vårt fall. Jag ringde dit för bara något vecka sedan för att bolla förslag. Såfort kommunen slog upp att vi inte tillhör planlagt område, upprepade hon bara "ni får ta detta civilrättsligt".
Du fick rätt uppgift av kommunen. Detta är mellan er grannar och kommunen är ingen dagvattenpolis eller vattendomstol. Tingsrätten är rätt instans om ni inte kan komma överens. Du kan också ansöka hos Lantmäteriet om att inrätta en gemensamhetsanläggning för dagvattenavlopp om det behövs för minst två av fastigheternas avvattning.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
H
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag misstänker att du läser in något annat än vad som står där. Ditt citat har ju inget med det vi tidigare har haft utbyte om. Hur menar du att denna text har någon relevans för det vi diskuterade?

Finns ens verksamhetsområde för dagvatten i TS område? Alltså ett kommunalt avloppsnät för dagvatten. Det som Boverkets text berör.
Kort och gott, man ansvar för att ta hand om sitt eget dagvatten. Man får inte släppa ut det på grannens tomt. Man kan dessutom bli ersättningsskyldig om sitt eget dagvatten orsakar skador på grannfastighet. Boverket har mycket information och de hänvisar också till PBL. Det är inget som jag hittar på. Alla kan ju gå in på Boverkets hemsida och läsa mer.
 
  • Gilla
Uppland Sörensson
  • Laddar…
Claes Sörmland
H HEM2121 skrev:
Kort och gott, man ansvar för att ta hand om sitt eget dagvatten. Man får inte släppa ut det på grannens tomt. Man kan dessutom bli ersättningsskyldig om sitt eget dagvatten orsakar skador på grannfastighet.
Det är jag med på. Och inget av detta regleras i PBL som du påstod och som jag ifrågasatte. Och det finns inget som hindrar att leda dagvatten över tomt- och fastighetsgränser.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H
Claes Sörmland
H HEM2121 skrev:
[länk]
Ja du ser, inte PBL!
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
H
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja du ser, inte PBL!
De hänvisar ju till PBL.😉😃
 
H HEM2121 skrev:
[länk]

Man kan läsa hur man ska gradera tomtgränsen om det är stora höjdskillnader mellan tomterna. Det beskriver Boverket också.
Vilken av länkarna är den som gäller enligt dig?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L Lida skrev:
Anmäl honom, man får inte dra dagvatten in på annans tomt.
Googla på jordabalken ang släppa vatten på grannens tomt.
 
O [old rusty] skrev:
Vad står det exakt? Och var? Kan du skicka texten?
För väldigt få fastighet utanför tätorter (eller i tätorter för den delen) "tar hand om sitt dagvatten" medvetet. Vissa delar av det infiltreras naturligt eller avdunstar, resten porlar glatt iväg nedströms. Till diken, våtmarker eller grannfastigheten helt utan att kontrollera fastighetsgränser först.

Har TS ens påvisat någon skada på sin fastighet än eller är det bara "VI VILL INTE!!"?
Som sagt, är en hel del stollar med fogskum som agerar helt utan grundläggande fakta..
Kommer inte ihåg exakt var och är nu på resa! Titta på www. Lagen.nu finns ganska bra sökfunktioner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.