C
R Rotehjon skrev:
Lär man sig göra beräkningar på online-ställningskurser? T.ex. en sån här:
Utbildningskraft.se
Nej, inte alls. Dessa utbildningar för att få utbildningsbeviset handlar om arbetsmiljöregler. Där finns förvisso tekniska aspekter som man kommer in på, men inget heltäckande/djupgående, och framför allt går de inte ut på att du skall lära dig praktiskt hur man monterar ställning, utan det är den säkerhetsmässiga aspekten.
R Rotehjon skrev:
Vad räknas som typgodkänt system? Är det standardiserade ställningar såsom Haki, Layher etc?
Ja precis. System som (av tillverkaren) är provade och godkända som system. Där det finns monteringsinstruktioner som anger hur delarna får kombineras och där du kan läsa ut lastklass och sånt ur en tabell.
R Rotehjon skrev:
Jag har bevakat begagnatmarknaden ett tag och det är som du säger svårt att hitta allt man söker.
Ja, det är helt klart lättare om man är ute efter en standard rektangulär ställning.
Att notera är att det finns massvis av ställningsfirmor runt om i "buskarna" som säljer begagnade delar, men det blir förhållandevis dyrt att handla av dem jämför med om man köper ett större paket. Andrahandsvärdet är högt, på gott och ont.
 
Byggt Burton professionellt i två år.

Utmärkt vid jobb på industrier, pappersbruk, kärnkraftverk och oljerigg mm.

D v s överallt där det inte är rakt, och ställning kan byggas i typ 90 graders vinkelar.

- Till takbytet på mitt hus köpte jag begagnad Haki. Kompletterade med Burton.
Sålde sen av hälften av Hakiställningen. Resten behåller jag för ommålning mm.

Ang Haki. Se till att 3 meters ståndarna har en järnten ca 15 cm på ovanänden och ett hål som en sån ten passar i längst ned.
Så enkelt och säkrare att bygga uppåt. Annars blir det en ordentlig balansakt.
Kan bli nog så spännande.

Vet att det hände att nån tappade sån ståndare, av den typen utan ten.

Allt som oftast har jag använt ställningsplank, tre i bredd. Både till Haki o Burton. Lurigt med dessa plank. Hänt någon gång att de gått av. Då är det bra om det finns typ tre utlagda.
Jag är noga med att det inte finns två kvistar intill varandra i planken, för där vill de sprätta av.

Ställningsplank kan man ha även till Haki. Vanligt med lämmar och typ trall.

Slutade med arbetet som ställningsbyggare den dagen jag trillade en våning ned på en fabrik.
7 m. Nu var det inte själva ställningen det var fel på, utan på svetsade konsoller invändigt i en tank som gav med sig...

Ska ha tur i bland.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rotehjon och 4 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Vår lokala kvarn renoveras och de verkar främst jobba med sele och lite hemmasnickrade ställningar
[bild][bild]
jag såg en i trä där dom hade används sig av träd som dom kvistat
 
C
H Hybro skrev:
Ang Haki. Se till att 3 meters ståndarna har en järnten ca 15 cm på ovanänden och ett hål som en sån ten passar i längst ned.
Så enkelt och säkrare att bygga uppåt. Annars blir det en ordentlig balansakt.
Kan bli nog så spännande.

Vet att det hände att nån tappade sån ståndare, av den typen utan ten.
Järnten? Menar du bajonettfästet som tidigare fanns på spirorna?
Illustration av ett bajonettfäste för byggnadsställningar med textbeskrivningar som visar olika delar som robotssvetsade detaljer, rundad spiratopp och pressvetsade byglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som numera är borta:
Diagram som visar detaljer och delar av en spira i höghållfast stål med noterade etiketter såsom pressvetsade byglar, rundad spiratapp och omformad spiratapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite nyfiken på hur den hjälper till med monteringen?
För håller med om det är jäkligt vanskligt att montera en spira ovanför midjehöjd.
Jag köpte 2m spiror, dels för lättare transport, men också pga vikten och att skarven hamnar på samma ställe i varje bomlag.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
I övre bilden längst till höger finns det jag benämner järnten, "omformad spirtapp".

Tidigare utförande hade ingen sån tapp, men såg ut samma i övrigt.

Då var det till att balansera bra, på alla höjder. Skicka upp den nya spiran rak upp och placera rakt på den befintliga, med viss finess. Ty i nederänden på alla spiror finns två urtag som de två tapparna som visas i bilden ska vridas in i.
Alltså om den påskarvade spiran lämnas så, är det lätt hända att den åker i backen. Räcker med löst stående spira i blåsten vrider sig mindre än 20 grader, så reser den ned. Otroligt farligt. Är man inte observant på detta kan man följa med ned i backen.

Spiror med "omformad spirtapp" har alla ett passande hål i nederänden.

Påskarvad spira måste direkt låsas med minst en bom, lång eller kort.

Med "omformad spirtapp" står påskarvad spira fint, tills man hinner koppla en eller flera bommar.
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Järnten? Menar du bajonettfästet som tidigare fanns på spirorna?
[bild]

Som numera är borta:
[bild]

Lite nyfiken på hur den hjälper till med monteringen?
För håller med om det är jäkligt vanskligt att montera en spira ovanför midjehöjd.
Jag köpte 2m spiror, dels för lättare transport, men också pga vikten och att skarven hamnar på samma ställe i varje bomlag.
Jo, jo ... Verklig prövningen var att skarva 6 m Burtonrör långt upp efter t ex en vägg.
Det hela gick ut på att hiva upp röret med fart, då blev det s a s stabiliserat på vägen uppåt.

Fega och dra sakta uppåt.... Gick mindre bra.
Fin träning om man skulle bygga en 50 meters fasadställning.

Plank, kopplingar, rörskarvar, rör mm, skulle upp allterftersom ställningen blev högre.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
H Hybro skrev:
I övre bilden längst till höger finns det jag benämner järnten, "omformad spirtapp".
Ahh OK, ja på äldre spiror är tappen väldigt kort. Kan tänka mig att den inte står av sig själv.
Nyare spiror står stabilt av sig själva. Men fortfarande j-kligt läskigt att skicka upp ett 3 meter långt 15-kilos stålrör i huvudhöjd och trä på det innan det börjar falla åt något håll. För då är man rökt.

Fast Haki är ju som nämnts inget vidare alternativ om man skall bygga en rund ställning.
 
Ids inte gå ut och ta en bild på äldre Haki-spira. Men de har ingen tapp alls.

Och är det osäkert att skarva s a s högt upp, så är det bara att slänga in två bomma lite högre upp, och lägga på plank eller trall att tillfälligt stå på.
 
R
H Hybro skrev:
Ids inte gå ut och ta en bild på äldre Haki-spira. Men de har ingen tapp alls.
Jo i ena änden har den!
 
Låter som att trä är rätt väg att gå. Går det att ta sida för sida kunde man byggt som en jättelik stege som i princip lutar mot byggnaden. Höjden mellan steg får då vara ca 2m. Djupet ca 70cm.
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
A A bygg skrev:
VAD är det som ska renoveras/fixas?? Ställning blir lite krångligt pga byggnaden lutar inåt… Skylift verkar faktiskt enklare.

Annars… som privatperson är ramställning enkelt. 2 meter höga sektioner, 73 cm på djupet. Och 3,57,eller 2,57 på längden. Och där borde det gå att få till nåt smart på dina väggar som är 2.5 resp 3.5 meter…
8 ramar, som du bygger samman med burtonrör.
Bygg rakt upp. Sen börjar det svåra att bygga inåt mha burton…
Normalt har man motvikter vid sneda fasader, men om du skruvar samman dessa 8 delar borde det bli stabilt…..

Jag skulle nog satsa på en skylift ;)

Billigast är att köpa, gärna vid lågsäsong…, nyttja den tid du behöver, sälja när du är klar.
Troligen får du igen pengarna, dvs noll kronor i hyra!
Jag trodde de flesta ramställningar hade 3,07 som längsta fack?
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Ställningsutbildning är inte aktuellt... iaf inte de jag gått... de handlar väldigt lite om lösningar och alternativ utan uteslutande om laster och förankring...

Med den lutningen blir det massa specialdelar som säkert kommer saknas om du köper diverse konkurspaket med ställning. Det låter kanske bökigt men jag skulle köpt en skylift. Annars är det rörställning (burton) eller +8 med konsoler inåt jag skulle gått på om du ändå vill testa på ställning.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
T Tbone skrev:
Ställningsutbildning är inte aktuellt...
Det var/är aktuellt på så vis att @fribygg påpekade att TS behöver utbildningsbevis om ställningen skall användas yrkesmässigt och TS skall bygga den själv.
 
  • Gilla
Tbone och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det var/är aktuellt på så vis att @fribygg påpekade att TS behöver utbildningsbevis om ställningen skall användas yrkesmässigt och TS skall bygga den själv.
Det stämmer... klumpigt av mig. Tänkte enbart på att den inte är till nytta för att lära sig rent praktiskt... läste att han skulle göra allt själv och läste inte svaret från @fribygg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.