Jag provade också det där med att ha semester i år som faktiskt spenderades som semester. Jag gillade konceptet och ska prova igen om några år tror jag 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Andjul Andjul skrev:
Jag provade också det där med att ha semester i år som faktiskt spenderades som semester. Jag gillade konceptet och ska prova igen om några år tror jag 😂
Testade också det och måste säga att det mest var frustrerande. Nästa år vill jag mest vara i källaren och slippa fara omkring.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
saiter och 4 till
  • Laddar…
Har man pool så kan man vara hemma hela sommaren utan att slita i källaren 😀
 
T TommyC skrev:
Har man pool så kan man vara hemma hela sommaren utan att slita i källaren 😀
Har man pool och källare kan man först slita i källaren och sen svalka sig i poolen
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Har man pool så kan man vara hemma hela sommaren utan att slita i källaren 😀
Bor man på rätt sida av Sverige så kan man bada utan pool ;) 200m till havet..men är ju för att vara i källaren jag vill vara hemma..
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vilken "Man-Cave", se till att det aldrig blir klart, så att du får behålla det för dig själv!
 
H Hans G2 skrev:
Har man pool och källare kan man först slita i källaren och sen svalka sig i poolen
Japp, det rinner alltid in lite vatten i källaren när det grävs ut att svalka sig i :p
 
tommib
Murade cementblock i ett renoveringsprojekt med byggmaterial, verktyg och en dammsugare på golvet i ett stökigt arbetsrumolescent_block_walls_and_various_building_materials_and_tools_in_a_cluttered_workspace
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lekt murare igår och idag. Passade också på att städa ut massa gammalt formvirke (tre fulla ikeakassar) och köra till återvinningen. Det rör lite på sig igen, efter en stadig mancold och annat trist. Förhoppningen är att ta bort det sista berget senast v43 när jag har nästa lediga vecka och sen jämna av, isolera och gjuta golv. Troligen blir det inte så men man måste ha mål i livet.
 
  • Gilla
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
Det som är bakom muren skall jämnas ner till samma nivå som förgrunden?
Sitter det berg där?
 
tommib
Nej. Eller nej, inte just nu (enligt vissa ivriga påhejare). Det har gått från "kommer inte grävas ur" till "kommer kanske grävas ur i framtiden om jag orkar".

Berget som ska bort är dels bakom och till höger om där jag står och dels den lilla snutten vid betongvispen och bilhammaren. Det är jättesvårt att se på bilden men marken sluttar uppåt höger och där behöver det tas bort en del om det inte ska bli en alldeles för stor sockel. Planen är att bergvärmepumpen ska få flytta ner hit när det finns ett golv även i detta rummet. Väggen ska muras upp till tak och förses med någon form av dörr för att hålla nere avfuktningsbehovet.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Borr & snigeldeg?
Det kan göras en liten bit då och då under längre tid.

Ett möjligt alternativ är kanske en värmepatron på några kW som slås på och av.
 
  • Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
tommib
spikplanka spikplanka skrev:
Borr & snigeldeg?
Har du läst resten av tråden? Har du sett när den startade?

;)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 19 till
  • Laddar…
Välj något av dessa alternativ:

1. Nej
2. Nej

😂
 
  • Gilla
  • Haha
Filbert och 5 till
  • Laddar…
Flyttar du ner bergvärmepumpen kan du ju även placera en tämligen liten radiator där för att hålla uppe temperaturen och därigenom ge avfuktaren ett lättare jobb/mindre totala energiåtgång.
 
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
tommib
Det är redan så att källaren är varmare på vintern än på sommaren pga "läckage" från värmesystemet. Man ser t.ex. volymtanken där i bilden, till vänster. Bakom den finns shunten till golvvärmen och det arrangemanget läcker en del värme.

Ur avfuktningssynpunkt har jag faktiskt snarare funderat på att koppla på mig på den frikyla som jag ändå har och blåsa igenom luft för att få det att kondensera. Nackdelen med det är att man måste värma upp den igen om man inte vill att källaren ska bli kall. På totalen är nog den Woods avfuktaren jag har ändå bäst eftersom den både värmer och avfuktar.

Vi får se var det landar till slut. Den största grejen är ju att helt enkelt inte ha massa fritt vatten där nere.
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.