Gillar IKEAs grejer men har tänkt bli vuxen och satsa på nåt som är snäppet bättre i köket som ska renoveras i nyköpta villan. 'Vill ha nåt som känns lite mer gediget. Hade tänkt satsa på Kvik men blivit avskräckt av rapporterna om leveransproblem och nonchalant personal. Nån som har tips om vad jag borde kolla på istället? Jag prioriterar prisvärdhet och leveranssäkerhet (måste kunna ha grejerna om 5-6veckor max...) :eek:
 
Epoq och Coop Forum spelar väl i samma prisdivision har jag bestämt för mig.
 
Har hört flera som varit väldigt nöjda med Ballingslöv.
 
Linska skrev:
Har hört flera som varit väldigt nöjda med Ballingslöv.
Skulle kunna tänka mig det... Mitt kök hade blivit nästan dubbelt så dyrt om jag köpt Ballingslöv - och då har jag bara räknat skåp och skivor, inga vitvaror.

/V
 
Vi tyckte Kungsäter var väldigt bra, de levererade i tid, och det känns som det är bra grejer. Otroligt tillmötesgående också. Kanske är det två snäpp dyrare än Ikea, lite osäker.
 
epoq har jag bara hört gott om. KVIK har ju snygga grejer men tyvärr är servicen obefintlig, visst de har duktiga säljare men sen när man väl beställt grejerna så är det ju sisådär med leveranser o felleveranser tyvärr
 
Tack för tips. Epoq såg inte sådär jättespännande ut utifrån deras hemsida faktiskt. Varken Rusta eller Coop känns särskilt upphetsande heller...

Om vi tar två snäpp bättre då? Förutom Kungsäter (sticker förbi där i eftermiddag) alltså
 
Läste om ett kök i nån tidning : Noblessa, 59.000:- komplett med vitvaror, monterat å klart......
Jag vet inte , men det låtyer ju som ett vettigt pris, var inne på deras sida å man skullr få 20.000 om man beställde nu....
Skulle vara intressant att veta av någon som var mer insatt hur de står sog mot de andra , Ikea, Epoq (som vi fastnat för).
 
Platsbyggd kök av ett lokalt snickeri. Får du det precis så som du vill ha det och kan utnyttja utrymmet till max.
 
Platsbyggt av snickare - låter trevligt men dyrt(!). Vad handlar det om i antal timmar för själva skåp, luckor osv osv (dvs samma prylar som man annars skulle köpa färdigt) om man inte ska ha nåt jättefancy? Jag fattar att det är svårt att ens gissa men det handlar om ett L-kök i ett rum på typ 20-25kvm med skåp osv i klassisk stockholmsk högblank vitt material av nåt slag...

Tror faktiskt att jag hellre köper nåt färdigt kit från en leverantör när jag tänker efter men ni får gärna försöka övertala mig att satsa på platsbyggt :)
 
Vi var väldigt nära att beställa ett Noblessa-kök, för dom har väldigt snygga och lite annorlunda grejer. Bland annat deras tjocka täckskivor kan användas till väldigt snygga "inramningar" och liknande. Att dom dessutom har smarta lösningar även för 10 och 20 cm-skåp är kul! Utbudet av bänkskivor var lite begränsat dock - dom har många utseenden, men inte så många modeller så att säga. VI ville ha en extra tjock laminatskiva, men det kunde dom inte fixa.

När man började närma sig beställning kändes dom lite oflexibla - det var väldigt mycket "Nej, så kan man inte göra!" ifall man ville göra något som skiljde sig lite från standarden :)

Kvalitetsmässigt tycker jag att dom verkar vara som "alla andra". Fanns inget direkt att anmärka på.

Intrycket vi fick av säljaren som vi hade kontakt med är att dom har begränsad tid att lägga ned på varje kund. När vi började tveka och ville ändra saker så svalnade intresset markant. Kanske var just den säljaren, för vi besökte en av deras andra butiker och där träffade vi en väldigt trevlig säljare...
 
Vi köpte av "skab selv" (http://www.skabselv.se/) och är jättenöjda med dem. Väldigt trevlig och hjälpsam personal (Malmö) som tog sig tid för våra frågor.
Lite dyrare än IKEA men billigare än de "dyra" leverantörerna. Dessutom hade de ett väldigt bra sortiment med olika typer av skåp (bredder, höjder etc.) vilket kan vara lite knapert på IKEA kan jag tycka.
Nackdelen kan väl vara att de inte finns i varenda håla.
 
Om du inte har något emot att prata med "hantverkare" istället för "säljare" så tycker jag att du, eftersom du bor i Stockholm, skall besöka Culimar i Hammarby Sjöstad. Vi var där och kollade på deras grejer och deras priser börjar "ett eller två snäpp" över IKEA. Väldigt långt från flashig utställning, men kunnig personal!

http://www.culimar.com/
 
När du skriver snäppet bättre är det svårt att guida, skriv snäppet dyrare så blir det lättare. Kvik, Epoc mfl har sämre kök än IKEA men något högre priser. Hos Marbodal, HTH och Ballinsglöv har du möjlighet att måttbeställa ditt kök på ett annat sätt än hos IKEA så jag skulle rekommendera dessa. Dock är kvaliteten på stommar, luckor och lådor inte bättre, bara dyrare.
 
Culimar och Skabselv skall gå under luppen tack för dem inspelen!

Pope70. förklara gärna det där med sämre kvalitet än IKEA och att de andra inte och att de andra dyrare inte är bättre.
Vad baserar du det på?

Vi tittar på en utbyggnad och total renovering av köket så allt som är konkret mottages tacksamt. Man blir så virrigt tillslut av alla olika tillverkare.
Ibland väger det över åt ena hållet ibland och sen så bär det av i helt motsatt riktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.