Någon som har bra koll på var man kan köpa Glyfosat numer, utan att ha en lokal bonde som hovleverantör?
 
T Tomost skrev:
Verkar inte vara någon som gräver bort hela grässvålen? Det har jag gjort på de altaner jag byggt. Av flera anledningar:
- Minskar fukt och förlänger därmed livslängden på altanen.
- Lättare att sätta plintar och regla upp.
- Kan även behövas för bättre anslutningsnivå mot huset.
- Ta tillvara bra jord som behövts på andra ställen
Att slippa gräs och ogräs fixar markduken men ska det bli bra så behöver man jobba lite mer.
Jag grävde bort gräset, eller jag behövde ta dit grävmaskin för att få bort stora stenar så han fick skala bort ytan på samma gång.
 
Byggde nyligen 100kvm, grävde bort svålen av gräsmattan och la duk, känns tryggt med livrem o hängslen, onödigt eller ej så vart det snabbt gjort och relativt billigt. Hade aldrig byggt en altan direkt på gräsmattan 😁
 
N NOP skrev:
Man kan ju spara gräset och strunta i trallen. Gå barfota på nästa sommar. 😀
Nja, detta gräset är inget att hänga i granen. Då hade man behövt dra upp och göra om för att få den att se bra ut 😅 Trall känns lite enklare att hålla efter.
V Vetenskaparen skrev:
Byggde nyligen 100kvm, grävde bort svålen av gräsmattan och la duk, känns tryggt med livrem o hängslen, onödigt eller ej så vart det snabbt gjort och relativt billigt. Hade aldrig byggt en altan direkt på gräsmattan 😁
Vad använde du dig av för att gräva upp mattan? Vi tänkte lägga en altan på ca 100kvm. Större delen består av gräs, resterande 10kvm av asfalt.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Dränk hela plantan är mitt råd.

Jag har bara använt glyfosat en gång och då dog allt som fanns där .
Då vet du nog inte hur åkerfräken växer. Det är som hundra-/tusentals tunna strån som kommer upp överallt, det går liksom inte att ”dränka hela plantan”. Om de växer i grus eller nån annanstans där inget ska växa, skulle man kunna spreja hela ytan med glyfosat, men jag har åkerfräken i mina rabatter och det är hopplöst.
 
A Abies koreana skrev:
De sterila skotten har ju inga blad men du menar att det fungerar lika bra som på bladväxter eller är det de tidiga klorofyllfria skotten som skall behandlas? Hur i så fall, de har heller inga blad?
Jag har lite åkerfräken i infarten och dessa sterila skott har jag haft ihjäl med vanlig roundup med glyfosat, aldrig sett dessa polinerare. Körde 2 ggr med 3 dagars mellanrum och resultatet är att dom dog.
Cheesen Cheesen skrev:
Funkar då inte på våran fräken... Den gynnas av glyfosat då den blir ensam men herre på täppan.
Har du testat med lite yes i din glyfosat? Jag har alltid det i och min åkerfräken dog. Se ovan.
 
A Abies koreana skrev:
Om du har åkerfräken på tomten så växer den upp genom trallen, övriga gräs/växter gör det inte.
Åkerfräken är väl inget gräs och går knappast att blanda ihop med gräs heller. Så hade ts haft det på tomten hade han nog vetat om det.
 
C Citrona skrev:
Då vet du nog inte hur åkerfräken växer. Det är som hundra-/tusentals tunna strån som kommer upp överallt, det går liksom inte att ”dränka hela plantan”. Om de växer i grus eller nån annanstans där inget ska växa, skulle man kunna spreja hela ytan med glyfosat, men jag har åkerfräken i mina rabatter och det är hopplöst.
Jag säger definitivt inte att det går att behandla om du vill bevara något annat runtomkring!

Tillägg: jag har inte testat att behandla det med glyfosat så jag kan inte säga att det defintivt fungerar.
 
Redigerat:
Vi har mest problem med åkervinda. Tar sig upp överallt och under trädäcket la förra ägarna ingen markduk. Suck.
 
  • Åkervinda som växer genom springorna i ett trädeck mellan två utomhusmöbler i flätad stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade lagt markduk (liten kostnad) och lite makadam över för att hålla nere den.
Åkerfräken har jag och den tittar fram i kanterna, ska testa lite dico**x på detta och annat snart. Kanske rent av gör det idag :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.