Hej.

Jag och mina föräldrar har bergsvärmepumpar sedan 2002 och det är dags att byta dem.
Min nuvarande pump är en Nibe Fighter 1230-8 (borrdjup på 150 m) och mina föräldrar har en IVT Greenline 9 (borrdjup på 150 m).

Vi tänkte köpa pumpar med högre kw än våra nuvarande pumpar. För min del 12 kw och min föräldrars del 16 Kw eller högre.

Anledningen till att vi vill köpa starkare pump. är att för min del tänkte vi bygga till ett tvättrum/duschrum med element eller golvslinga.
Mina föräldrars hur räcker inte 9Kwh de har en förbrukning på 30 000 KWh per år och det är kallt på vintrarna så patronen går in och hjälper till.

Båda husen finns i mellansverige och byggda 1965-1967. Mitt hus är på 100 kvm och mina föräldrar 240 kvm. Varje hushåll bor det 4 personer.

Min fråga är hur djupt ska borrhålet vara för att kunna köra en 12 kwh eller 16 kwh och större?

Vi har börjat ta in offerter från kända och större företag med kända märken, men känns som alla vill sälja sina pumpar.

VI ställer frågan till säljarna om vi behöver borra djupare.
Speciellt när det gäller mina föräldrar. De har kollat på pumpar på 18 kwh.

En del tycker att det räcker med 150 meter och en del tycker att man absolut ska borra ett till hål.

Vem ska jag lita på?

Pump köper man inte varje dag precis och de är ju inte gratis heller.

Tacksam om någon kan ge oss råd.
 
Vad är det för bergart där ni bor? Hur långt är det ner till fast berg respektive grundvattnet där ni bor? Man kan se i SGU brunnsarkivet om era nuvarande borrhål finns registrerade med uppgifter om detta. https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html

30.000 kWh med bergvärme är oerhört mycket. Borde inte vara mer än kanske hälften tycker jag. När man börjar räkna på det hela så framstår det klart att något är rejält fel nu. Kanske fungerar inte dina föräldrars värmepump alls som den ska längre? Viktigt att försöka reda ut så att man kan välja rätt effekt och borrhål på en ny värmepump.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
C
Vet inte så mycket om dimensionering av energibrunnar, men kan rekommendera gratisboken "Bergvärme på djupet":
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:619184/FULLTEXT01.pdf

Men en sak är helt klart, och det är att 150 m inte på långa vägar räcker för en 16-18 kW pump.
Den som påstår något sådant skulle jag avfärda som oseriös.
Vi har en 17 kW pump och 2 x 180 m borrhål med bra förutsättningar, och det är på gränsen, både teoretiskt och i praktiken.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vad är det för bergart där ni bor? Hur långt är det ner till fast berg respektive grundvattnet där ni bor? Man kan se i SGU brunnsarkivet om era nuvarande borrhål finns registrerade med uppgifter om detta. [länk]

30.000 kWh med bergvärme är oerhört mycket. Borde inte vara mer än kanske hälften tycker jag. När man börjar räkna på det hela så framstår det klart att något är rejält fel nu. Kanske fungerar inte dina föräldrars värmepump alls som den ska längre? Viktigt att försöka reda ut så att man kan välja rätt effekt och borrhål på en ny värmepump.
Josth: Jag kan inte se att något är registrerat på varken mina föräldrars eller mitt hus.

Cpalm: jag som vill installer en 12kw räcker de 150 m? Företaget som inte tyckte att mina föräldrar borde borra hål är de som är störst i Mellansverige och har varit med i branschen väldigt länge (säljaren också).

Kan tilläga att båda hushållen har solpaneler. Jag har en anläggning på 8 kwh Mina föräldrar har anläggning på 22 kwh.

Problemet för mina föräldrar är det är på vinterhalvåret kilowatten går åt.
När det är som kallats så har de förbrukar 145 kwh på ett dygn och då är det ändå kallt.
 
  • Wow
  • Gilla
Jfz1 och 1 till
  • Laddar…
Om du bara ska bygga till litegrann som ett rum till ditt hus på 100 kvm så bör nuvarande värmepump på 8 kW och borrhål fortfarande räcka till. 8 kW värmepump ska räcka till det. Till en 12 kW värmepump så tänker man normalt på ett borrhål på 200 m eller drygt det, men det beror ju också på huset inte bara värmepumpen.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
G
En meter aktivt borrhål per kvadratmeter uppvärmd yta. Är ett bra första riktvärde.
 
Skulle vara roligt att veta hur snacket gick 2002 när man satte en 9kw pump på 150m borrhål som redan då var så snålt tilltagen. Jag vill påstå att du med din 12kw vp kan avvakta med att borra mer å se hur tempraturerna från borrhål blir i vinter. Men hos föräldrarna är det bara att sätta borren i marken å borra ett hål till om man överhuvudtaget ska få någon nytta av den större vp
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
År föräldrarnas 240 kvm ovan mark, dvs ingen källardel?
Som jämförelse har en Termia Villa 5,5 kW från -00 med 96 m borrhål och hus byggt 1960, 120 + 120 kvm (enplan med källare). Elpatron går in 20-50 timmar/år inkl. legionellakörning och förbrukar ca 13 000 kWh/år med innetemp runt 20-22 grader även i källaren, 2 personer.
 
På dina föräldrars hus kanske det är värt när det är kallare ute och uppvärmningen påbörjats att med värmekamera jaga var de stora värmeläckorna är och om de med rimlig insats kan minskas och samtidigt med hänsyn att luftfuktigheten inte blir för hög och det kan blöta på fel ställe.

vind är ofta den mest lönsamma stället att förbättra medans väggarna är mer tveksamma om det inte är väldigt tunna väggar.
 
Ingen input gällande borrhål vs pumpstorlek. Men som referens har jag 250 m2 varav ca hälften i källare, byggår 1945/1978, 200m borrhål och en gammal Thermia diplomat 10 som gjorde av med ca 6500 kWh senaste året i Stockholm.
 
H Hans G2 skrev:
Ingen input gällande borrhål vs pumpstorlek. Men som referens har jag 250 m2 varav ca hälften i källare, byggår 1945/1978, 200m borrhål och en gammal Thermia diplomat 10 som gjorde av med ca 6500 kWh senaste året i Stockholm.
Enbart pump förbrukar det, min tolkning?
Behöver förtydliga att våra 13 000 kWh är den totala elförbrukningen.
 
C
H Hans G2 skrev:
en gammal Thermia diplomat 10 som gjorde av med ca 6500 kWh senaste året i Stockholm.
26 kWh/m² låter osannolikt bra för ett gammalt hus. Under gränsen för passivhus gissar jag.
 
C cpalm skrev:
26 kWh/m² låter osannolikt bra för ett gammalt hus. Under gränsen för passivhus gissar jag.
Hälften är källare.
 
A AndersS skrev:
År föräldrarnas 240 kvm ovan mark, dvs ingen källardel?
Som jämförelse har en Termia Villa 5,5 kW från -00 med 96 m borrhål och hus byggt 1960, 120 + 120 kvm (enplan med källare). Elpatron går in 20-50 timmar/år inkl. legionellakörning och förbrukar ca 13 000 kWh/år med innetemp runt 20-22 grader även i källaren, 2 personer.
Det är enplans hus med källare med 120+120 . Grader inne ligger på typ 19-20 grader.
 
X xxargs skrev:
På dina föräldrars hus kanske det är värt när det är kallare ute och uppvärmningen påbörjats att med värmekamera jaga var de stora värmeläckorna är och om de med rimlig insats kan minskas och samtidigt med hänsyn att luftfuktigheten inte blir för hög och det kan blöta på fel ställe.

vind är ofta den mest lönsamma stället att förbättra medans väggarna är mer tveksamma om det inte är väldigt tunna väggar
Xargs: Det man gjort med huset för isoleringen är att byta alla fönster till 3-glas fönster. Förra året bytte dem iaggregat för att de har radon i huset. Det gamla var typ 25 år gammal.

Kanske isolera vinden.

Tycker att elförbrukningen alldeles för hög.

AndersS o Hans G2: Verkligen låg förbrukning.

Kanske bäst att ta fram borren.
Får se hur de kommer att göra.

Men jag blev förvånad över att säljarna tycker det ena och det andra. En säljare sa att man ska räkna 20 m borrdjup per kwh på pumpstorlek. Typ 8 kwh bör vara 160 m djupt.





 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.