Jag tycker precis som birgi och hägerhäll. Ett s k "kill-your-darlings-tillfälle" ;)
 
Tack för feed-back på den öppna planlösningen. Sant att det nog är lite jobbigare om ungarna ska vara där än en själv. Blir ju lite mer ljud.

Vad gäller tavlorna gillar jag dem och jag gillar spisen, men tillsammans blir det lite mycket. Så stora tavlor kräver mer utrymme för att komma till sin rätt.
 
Conan: Tack för all info och inspiration jag fått nu när jag kollat in eran "resa" med husbygget! Kan bara instämma med övriga, ett mycket häftigt och fräckt hus!
Vår grund skall inom kort gjutas... så resan har påbörjats.
 
Hej Conan!

Vilket underbart hus ni har byggt. Vi är i slutstegen för att skriva på med LB-hus för deras 2008 års Villa Falken 1,5 plan. Har dock gjort många ändringar. Flera av dem ser jag nu att ni redan har förverkligat. Bland annat; Ho på köksö, fönster i dusch, inbyggd öppen spis, halvkaklat badrum som man kan måla om mm. Vad kostade den öppna spisen totalt? Murning, insats, rör, skorsten.... Var hittade ni er kök? Gillar att ha en vägg med skåp (ugn,kyl/frys) från golv till tak. Ursnyggt.

MVH,
cekelundh
 
Hej igen!

Hade missat din genomgång av spisarbetet. Frågan om köket kvarstår dock.

MVH,

en förvirrad nybyggare
 
Tjena Ceke!

Köket är Lifa Design köpt i Danmark. Ett råd på vägen, försök att få till så att ni kan höja upp diskmaskinen 35 cm. Du slipper att kröka rygg när dom fyller/tömmer den. Likadant med tvätt/tork. Funkar skitbra!

http://www.lifa-design.dk/

Lycka till med bygget!
 
Tack för snabbt svar!
Har nu varit inne på din hemsida och blev om möjligt än mer imponerad. Skrev oxå i din gästbok. Grym hemsida helt enkelt. Vad har ni för uppvärmning?
MVH
 
Ceke,

Vi har en IVT 495 TWIN med 200 m kollektorslang för jordvärme. Huset drar enormt mkt (fram till idag 28000 kWh köpt energi vilket innebär 40-60000 kWh i energiförbrukning. Thermohus? Jomenvisst.....) och det beror förmodligen på dom förbannade fönsterna. En dag som den här blåser det rätt igenom. Jag har några idéer på hur jag skall täta dom...
 
Men vi har 25 grader i huset så det går absolut ingen nöd på oss. Öppna spisen värmer gott.
 
Den höga energiförbrukningen kanske även beror på att betongen skall torka ut?
 
Hej Conan,

fint hus ni har byggt!

Thermohus har cellplast på insida väggar vilket stänger in värmen istället för att temperaturutjämna.

Beroende på ventilation och omfattning av värmeinsläpp från fönster kan man ju få det hyfsat svalt ändå.

Jag undrar hur ni upplever värmen i huset nu när det är varmt ute?
 
Tjena!

Vi har ju en del glas så i vardagsrummet har vi ungefär samma temp som ute. Alla fönster och dörrar står på vid gavel så det fläktar ifs skönt men det gör ju också att värmen kommer in.. Däremot, i utrymme med mindre fönster (barnens avdelning som jag ifs placerade i öster med tanke på varma somrar). så är det 3-5 grader svalare. Minst. I vårt sovrum på ovanvåningen där jag fruktade en bastu är det heller inte farligt. Det kan vara en 25-27 grader i snitt. Vi har isolerat med ekofiber i taket. Något som jag nog vågar mig på att rekommendera.
 
A
Otroligt fint! Tycker allt var toppen. Häftigt! Bra att du inte kaklade hela badrummet. Är snyggt med lite färg också annars hade det blivit för stelt.
 
En liten fråga till alla som målar sina rum i vitt...

Tycker ni inte att det är tråkigt med vita väggar överallt?

Vill inte hoppa på trådskaparen, vilket har ett fint hus.

Nästan ALLA som renoverar i stockholm skall ha : Vita väggar och svarta golv .

Samma stil som tyskarna inredde med för 5-10 år sedan.
 
el_richard skrev:
En liten fråga till alla som målar sina rum i vitt...

Tycker ni inte att det är tråkigt med vita väggar överallt?

Vill inte hoppa på trådskaparen, vilket har ett fint hus.

Nästan ALLA som renoverar i stockholm skall ha : Vita väggar och svarta golv .

Samma stil som tyskarna inredde med för 5-10 år sedan.
Håller nog med lite. Vitt är förbannat tråkigt. Stilrent till försäljning kanske. Men att bo i ett kritvitt hem utan varationer i färger är f-n inte bra för psyket.

Vårat hus ska ha max 20% vita färger, det är så mycket ljusinsläpp ändå (lagom, inga jättefönster) att det blir ljust o fint även utan vita väggar. Ska gå på jordnära fäger likt många hus i t.ex extreme home maker från USA som använder mycket färgare i kombination som blir mycket fint.

Visserligen ska huset vara vitt med släp panel, dock rött tak. (1 1/5 220kvm+ kopplat garage)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.