Walle85 Walle85 skrev:
En av de första träffarna när jag googlade ö-drift, [länk]

Ö-drift/off-grid är ett begrepp för att kunna genererar el utan att vara kopplad till nätet. Detta kan vara permanent eller temporärt (som vid t.ex. strömavbrott).

Huawei har detta, men är begränsat då deras backup box endast stödjer en fas vid drift via den. Dvs, driva t.ex. en bergvärmepump är inte ett alternativ då de oftast har tre faser.
Min växelriktare från Goodwe kan leverera upp till 10kW 3-fas i ö-drift. Tyvärr är det inte inkopplat då installatören inte har kompetensen för detta men jag undersöker saken.
 
  • Gilla
awikan
  • Laddar…
Nissens
Walle85 Walle85 skrev:
Oklart vad du menar med "skrutit" i detta inlägg. Något du kan förtydliga då du i nyligen skrev just att folk skryter?
Ja, att många skriver om hur lönsamma deras paneler är, men kalkylerna utelämnar ofta små detaljer, som ROI och inflationskompensering tex.

Alla som räknat på det vet ju att det inte går ihop.
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, att många skriver om hur lönsamma deras paneler är, men kalkylerna utelämnar ofta små detaljer, som ROI och inflationskompensering tex.

Alla som räknat på det vet ju att det inte går ihop.
Alla utom en då. Jag har räknat och det går ihop med råge med de priser på anläggningar som var i slutet av 2021 när jag beställde min. Sattes i drift februari 2022. Som vanligt beror det mesta på hur man räknar och jag har valt att ta med vad jag sparar på bensinkostnader då jag efter installationen av panelerna valde att byta till elbil från bensin. Utan panelerna hade jag inte bytt.

Till och med i augusti i år har den ursprungliga anläggningen på så vis betalat tillbaka 71,9% av investeringen. Nu kompletterade jag anläggningen med en ny växelriktare och batteri i februari i år vilket ruckar siffrorna lite grann men inte med så mycket som man kan tro. Återbetalning totalt gammalt som nytt är till och med augusti i år 69,8% och då har jag inte fått sålt gamla växelriktaren än.

Har du inflationsjusterat din investering i värdepapper?
 
Nissens
Logad Logad skrev:
Alla utom en då. Jag har räknat och det går ihop med råge med de priser på anläggningar som var i slutet av 2021 när jag beställde min. Sattes i drift februari 2022. Som vanligt beror det mesta på hur man räknar och jag har valt att ta med vad jag sparar på bensinkostnader då jag efter installationen av panelerna valde att byta till elbil från bensin. Utan panelerna hade jag inte bytt.
Med de priser som var för flera år sedan är det en annan sak. De är liksom historik nu.
Logad Logad skrev:
Till och med i augusti i år har den ursprungliga anläggningen på så vis betalat tillbaka 71,9% av investeringen. Nu kompletterade jag anläggningen med en ny växelriktare och batteri i februari i år vilket ruckar siffrorna lite grann men inte med så mycket som man kan tro. Återbetalning totalt gammalt som nytt är till och med augusti i år 69,8% och då har jag inte fått sålt gamla växelriktaren än.
Min elräkning var på 309:- förra månaden. Inte värt mödan att försöka minska på den.
Det blir snart ett nytt värmesysten som minskar elbehovet med ca 40% ytterligare året om. Då är det en villa på 180 kvm.
Logad Logad skrev:
Har du inflationsjusterat din investering i värdepapper?
Absolut, har dragit in ca 150 000:- redan i år. Det var liksom rätt längesedan jag täckte in inflationsjusteringen… de pengarna kommer definitivt inte att hamna i några solpaneler. Ca 2/3 av dom hamnar nog i värmesystemet. 😊

Känns betydligt smartare att få ner elbehovet än att producera egen el.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Märkligt hur folk som hatar solceller måste skriva i varje solcellstråd ....
Kanske för att TS frågar och det är fler som är emot än för och eventuellt för att de som varit för sedan insett att de haft fel. Det finns säkert solcells forum där alla är övertygade om solcellernas höga avkasstning kan diskutera om man inte gillar att folk tycker annorlunda.
 
Jag är positiv till solpaneler, men det innebär inte att jag köper till vilket pris som helst. Som jag skrivit redan så får jag inte ihop kalkylerna för mitt hus, om jag skall ansluta det till elnätet, men jag är väldigt nära att köpa fyra paneler för att värma varmvatten och badtunna med likströmmen direkt från panelerna. Det kan jag räkna hem väldigt snabbt (mindre än fem år senast jag räknade, men nu är ju panelerna ännu billigare och jag har hittat en ännu billigare installationslösning).

Men paneler för hela husets räkning, jag får 42% årstäckning enligt den senaste beräkningen från en solpanelsfirma och det var innan badtunnan...
...mitt hus är rätt energisnålt (skall dock tilläggsisolera lite på vinden), men suterräng gör att takytan är liten jämfört med hur stort huset är. Dessutom skorstenar/ventilationsrör, taket går i vinkel över entren osv allt i söder. Mitt hus är inte anpassat för en större solpanelsinstallation helt enkelt.

Alla har inte rätt hus och rätt förutsättningar helt enkelt.
 
L Liljeros skrev:
Utmed ekvatorn är något helt annat, här har man extremt mycket sol året runt men framförallt så har man behov av el dagtid när det är som varmast men inte kvällstid så merparten av produktion kan nyttjas och man har inte nämnvärt högre behov när produktionen är lägre såsom vi har på vintern i norr.
Solen lyser dock bara halva dygnet, solen går upp ~06:30, ner ~18:30 och från skymning till natt tar det bara 20 minuter, kl 19 är det kolsvart.
Varför anser du att man inte har behov av el kvällstid efter 19 ?
 
  • Älska
Nissens
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Jag är positiv till solpaneler, men det innebär inte att jag köper till vilket pris som helst. Som jag skrivit redan så får jag inte ihop kalkylerna för mitt hus, om jag skall ansluta det till elnätet, men jag är väldigt nära att köpa fyra paneler för att värma varmvatten och badtunna med likströmmen direkt från panelerna. Det kan jag räkna hem väldigt snabbt (mindre än fem år senast jag räknade, men nu är ju panelerna ännu billigare och jag har hittat en ännu billigare installationslösning).
👍🏻
pacman42 pacman42 skrev:
Men paneler för hela husets räkning, jag får 42% årstäckning enligt den senaste beräkningen från en solpanelsfirma och det var innan badtunnan...
Det är nog inte rätt företag att vända sig till att räkna på solpaneler…
pacman42 pacman42 skrev:
...mitt hus är rätt energisnålt (skall dock tilläggsisolera lite på vinden), men suterräng gör att takytan är liten jämfört med hur stort huset är. Dessutom skorstenar/ventilationsrör, taket går i vinkel över entren osv allt i söder. Mitt hus är inte anpassat för en större solpanelsinstallation helt enkelt.
Att ha väl isolerat hus och ett effektivt värmesystem är det rätta att fokusera på! 👏🏻
pacman42 pacman42 skrev:
Alla har inte rätt hus och rätt förutsättningar helt enkelt.
Om ens något har det idag.
 
D Dilato skrev:
Solen lyser dock bara halva dygnet, solen går upp ~06:30, ner ~18:30 och från skymning till natt tar det bara 20 minuter, kl 19 är det kolsvart.
Varför anser du att man inte har behov av el kvällstid efter 19 ?
Utmed ekvatorn så utgörs en väldigt stor andel av elkonsumtionen av kylanläggningar vars effektuttag sammanfaller med solen väldigt väl. I övrigt sker förbrukningen likt det gör här dvs dagtid när handel och industrier bedrivs. Behöver efter 19 är inte alls desamma som dagtid dvs man kan på ett bättre sätt klara sig. Självklart behöver man annan kraft också men solen kan utgöra en väldigt stor del då den skiner året runt.
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
Attitudeswe
Logad Logad skrev:
Alla utom en då. Jag har räknat och det går ihop med råge med de priser på anläggningar som var i slutet av 2021 när jag beställde min. Sattes i drift februari 2022. Som vanligt beror det mesta på hur man räknar och jag har valt att ta med vad jag sparar på bensinkostnader då jag efter installationen av panelerna valde att byta till elbil från bensin. Utan panelerna hade jag inte bytt.

Till och med i augusti i år har den ursprungliga anläggningen på så vis betalat tillbaka 71,9% av investeringen. Nu kompletterade jag anläggningen med en ny växelriktare och batteri i februari i år vilket ruckar siffrorna lite grann men inte med så mycket som man kan tro. Återbetalning totalt gammalt som nytt är till och med augusti i år 69,8% och då har jag inte fått sålt gamla växelriktaren än.

Har du inflationsjusterat din investering i värdepapper?
Då la du in en bil för 600kkr med avskrivning på 8år i kalkylen också?

Står bilen hemma dagtid vardagar, eller hur får du ens in solelen i bilen? Kör du så lite att helgen räcker?
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Nissens
L Liljeros skrev:
Utmed ekvatorn så utgörs en väldigt stor andel av elkonsumtionen av kylanläggningar vars effektuttag sammanfaller med solen väldigt väl. I övrigt sker förbrukningen likt det gör här dvs dagtid när handel och industrier bedrivs. Behöver efter 19 är inte alls desamma som dagtid dvs man kan på ett bättre sätt klara sig. Självklart behöver man annan kraft också men solen kan utgöra en väldigt stor del då den skiner året runt.
Du har aldrig bott i något varmt land va?

Det är ungefär lika dumt som att säga att man bara behöver ha värmen igång på nätterna i Svenska bostäder.

AC behövs verkligen på nätterna i varma länder… lika mycket som att vi behöver ha på värmen på dagtid på vinterhalvåret o lite till i Sverige…
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Utmed ekvatorn så utgörs en väldigt stor andel av elkonsumtionen av kylanläggningar vars effektuttag sammanfaller med solen väldigt väl.
Du tänker på luftkonditionering eller vad?
Är det något du vet eller är det ett antagande?

Fun fact:
USA (folkmängd 318 miljoner) använder mer energi för att kyla än Afrika använder totalt i energi (folkmängd 1,1 miljard).
 
Nissens Nissens skrev:
Du har aldrig bott i något varmt land va?

Det är ungefär lika dumt som att säga att man bara behöver ha värmen igång på nätterna i Svenska bostäder.

AC behövs verkligen på nätterna i varma länder… lika mycket som att vi behöver ha på värmen på dagtid på vinterhalvåret o lite till i Sverige…
Precis. Jag kör AC på nätterna i mitt hus på sommaren, inte på dagarna. Orsaken är att det är svårt att sova bra om det är för varmt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Precis. Jag kör AC på nätterna i mitt hus på sommaren, inte på dagarna. Orsaken är att det är svårt att sova bra om det är för varmt.
Ja, @Liljeros drog till med en rejäl gubbgissning som gick 100% fel.
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Jag som har hus i (öst)Afrika 3 grader från ekvatorn använder inte AC på dagen, då går takfläkten.

På kvällen/natten däremot kör jag AC.

Väderprognos visar temperatur, nederbörd, luftfuktighet och vind för tisdag i ett område nära ekvatorn med spridda skurar och temperatur på 29°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just här kostar elen 87 öre fastpris (finns inget annat pris) totalt levererat i vägguttaget.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.