E elmont skrev:
använder det matr. som finns framtaget för ändamålet.
Som är?
 
Såhär skriver NSVA om mätarplatsen (vi ska snart få vattenmätare, så det var därför jag kollade upp det)

Text som varnar för att jordklammer från elinstallation inte får vara monterad på kopplingshylsorna då det ökar risken för elstötar vid arbete på mätarplatsen.

Jag förstår dels inte vilken missuppfattning som givit upphov till denna instruktion, och dels inte varför det skulle vara farligt att ha utjämning av inkommande vatten. Men kvarstår gör, att om jag utjämnar vattenledningssystemet så att det syns från mätarplats gör de ingen installation och det blir en bomkörning...
 
M Millox skrev:
Såhär skriver NSVA om mätarplatsen (vi ska snart få vattenmätare, så det var därför jag kollade upp det)

[bild]

Jag förstår dels inte vilken missuppfattning som givit upphov till denna instruktion, och dels inte varför det skulle vara farligt att ha utjämning av inkommande vatten. Men kvarstår gör, att om jag utjämnar vattenledningssystemet så att det syns från mätarplats gör de ingen installation och det blir en bomkörning...
Är det inte plast i den inkommande vattenledningen? Då är det knappast någon ide att skyddutjämna för plasten leder inte ström, till skillnad från äldre anläggningar där det var järnrör som kom med vattnet.
 
Jo, det är plast så det är som du skriver ingen större vinst att utjämna. Det var skrivet lite mer som ett hypotetiskt resonemang, snarare än något jag i praktiken har planerat göra eller redan gjort....
 
M Millox skrev:
varför det skulle vara farligt att ha utjämning av inkommande vatten.
Om något utjämnas mot vattensystemet och någon rörmokare lossar på delar vattensystemet blir det jordning genom rörmokare som har otur.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Om något utjämnas mot vattensystemet och någon rörmokare lossar på delar vattensystemet blir det jordning genom rörmokare som har otur.
Hej
Det är därför att rörmokaren har instruktionen att t.ex. koppla en startkabel mellan rörledningarna när man plockar bort en vattenmätare.
 
Redigerat:
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Man ska väl ansluta mot röret på bägge sidorna om vattenmätaren, om jag inte missminner mig.
 
E elmont skrev:
Man ska väl ansluta mot röret på bägge sidorna om vattenmätaren, om jag inte missminner mig.
Hej
Det var det jag försökte beskriva, men jag skrev kanske för kort.
 
Det är bra om det är kort 😉men ska man PUSa så kanske en startkabel inte det man tar till, möjligen helt provisoriskt under en mycket begränsad tid.
 
E elmont skrev:
Det är bra om det är kort 😉men ska man PUSa så kanske en startkabel inte det man tar till, möjligen helt provisoriskt under en mycket begränsad tid.
Hej
Att byta en vattenmätare handlar timligen om tider på några minuter.

Nu är jag inte rörmokare utan detta har jag hört i dialogen när jag, ett antal gånger, fått ”rycka ut” för att förklara att strömmar i vattenledningar är helt normalt i det svenska vattennätet. Så även i fjärrvärmenätet.

Det finns möjligen andra typer av redskap med snabbanslutning framtagna i stället för startkabel?
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Man brukar sätta en "bygel" av koppar tråd, som sitter permanent mellan inkommande och husets ledning, OM man nu bryr sig.
 
  • Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
Verkligen? Denna bygel kan föra in en jordpotential i huset som man inte vill ha, så den ska nog inte vara permanent, om inte just det är orsaken/syftet och om huset redan har en skyddsutjämning.
 
E elmont skrev:
Man brukar sätta en "bygel" av koppar tråd, som sitter permanent mellan inkommande och husets ledning, OM man nu bryr sig.
Hej

Det gäller att skriva tydligt, så det inte missförstås.

Jag uppfattade det du skrev så, att man sätter en "bygel" av koppartråd, som sitter permanent med en bra fästanordning mot rören, mellan inkommande vattenledning och husets ledning.

Detta innebär, att vattenmätaren i ledande metall som normalt sitter där, kan tas bort och "bygeln" av koppartråd, ersätter då vattenmätarens ledningsförmåga.

Stämmer det?

Jag tror faktiskt jag sett detta när jag påminns om det.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Verkligen? Denna bygel kan föra in en jordpotential i huset som man inte vill ha, så den ska nog inte vara permanent, om inte just det är orsaken/syftet och om huset redan har en skyddsutjämning.
Den bygeln tillför knappast nått i "vardagen", normalt sitter det en vattenmätare/vattenmätarkonsol som strömmen kan flyta genom, den enda gången som den blir "aktiv" är om man kopplar bort vattenmätaren ell/och konsolen.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Sorry, jag läste bara "plast" ovan och trodde det var i vattenmätaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.