Nissens
E EvoP skrev:
De vägrar dom.
Då får väl trädet stå kvar…
 
  • Gilla
EvoP
  • Laddar…
Nissens
E EvoP skrev:
Ja den står 3m in på allmän plats. Är 1,9m meter hög. Flera grannar har reagerat på det. Hans hus står 50cm ifrån tomtgräns både emot mtt hus och allmänningen.
Därför han köpte marken för att han ska få ha altanen i fred och ingen ska gå på gräsmattan nedanför. Dom va less på allt spring där.
Nej, han får inte bygga så ändå utan godkännande från kommunen. Du kanske skulle göra dom uppmärksamma på det…
 
  • Gilla
ctall och 3 till
  • Laddar…
E EvoP skrev:
Dom har iaf bett mig ta ned ett träd som skymmer en del av deras kvällssol.
Du får montera plåt runt trädet så att det inte kan sågas ned. Alternativt om motorsåg används så linda metaltråd runt som sätter sig i sågbladet. ;)
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
E EvoP skrev:
Dom har iaf bett mig ta ned ett träd som skymmer en del av deras kvällssol.
Så samma människor som sätter upp staket och jävlas har dessutom mage att säga åt dig att fälla träd för kvällssolen (som dom dessutom byggt bort med en vägg)?

Jag hade sprungit till plantagen och köpt det mest snabbväxande träd som finns och gödsla dagarna i ända.
 
  • Gilla
  • Haha
beppe1377 och 11 till
  • Laddar…
E EvoP skrev:
Dom har iaf bett mig ta ned ett träd som skymmer en del av deras kvällssol.
Plantera mer! Bambu växer snabbt, gödsla ordentligt.
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bambu
Bambu kan vara svårt att bli av med.

Dock kan man sätta något annat med sprinkler tillförsel av vatten, växtnäring och plastpåse över med koldioxid för turbotillväxt. ;)

Även onödigt höga garage kan växa snabbt.

Bjud kvarterets ungdomar på HÖGLJUDA och SENA fester. Se till att subwoofern får ordentligt med el..
 
  • Gilla
GammelMan99 och 4 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Jag tolkade vad han sa som att trådskaparen tog hela kostnaden, om grannen tog hälften så är det mer fair game
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför sluter man en muntlig överenskommelse med någon man inte litar på? Det övergår mitt förstånd.

Med det sagt skulle jag rikta in mig på staketet och rätten att ha det där. Man får inte hägna in mark hur man vill. Är det grannens tomt och hemfridszon är det ok, men du beskriver fastigheten ifråga som en ”naturmark”. Om vi antar att den är det, och därmed allemansrättsligt tillgänglig, kan grannen inte hägna in den hur som helst. Å andra sidan har du inte någon allmän rätt att köra skoter på den.

Jag tror det är svårt att vinna den här frågan. Du vill utnyttja någon annans mark och han vill inte tillåta dig att göra det. Presumtionen är att han har rätten på sin sida.

Man skulle väl kunna tänka sig att det skulle gå att få ett servitut till stånd, men mer troligt i så fall på frivillig basis än genom tvång. Så ja, du kan utpressas att släppa dina klagomål mot att få ett servitut. Men se i så fall för guds skull till att få saker på pränt.
Håller med. 2 ord.
Kunnig jurist.
 
  • Gilla
EvoP
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Du får montera plåt runt trädet så att det inte kan sågas ned. Alternativt om motorsåg används så linda metaltråd runt som sätter sig i sågbladet. ;)
Trädet står vid en el-ledning som går efter vägen. EON vill väldigt gärna vara närvarande om man skall fälla där.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Bambu kan vara svårt att bli av med.

Dock kan man sätta något annat med sprinkler tillförsel av vatten, växtnäring och plastpåse över med koldioxid för turbotillväxt. ;)

Även onödigt höga garage kan växa snabbt.

Bjud kvarterets ungdomar på HÖGLJUDA och SENA fester. Se till att subwoofern får ordentligt med el..
Det är dom som väsnas mitt i natten. Tror dom däckar vid 02 och sedan hör man musiken till tidig morgon med konstant högsta volym så man hör basen i mitt hus.

Detta folk står även och sågar ute på framsidan 03 på natten för dom fått för sig att bygga något. Kört slipmaskin 02 på natten på altan har hänt.
Dom gör som det passar dom själva utan hänsyn till andra grannar.
 
F
E EvoP skrev:
Trädet står vid en el-ledning som går efter vägen. EON vill väldigt gärna vara närvarande om man skall fälla där.
Skulle det hindra grannen att stövla in på din tomt och börja såga? Tror knappast grannen väntar på EON.
 
En spontan fundering. Kanske en betongmur österut vore något?
 
  • Haha
Cynips
  • Laddar…
Plantera parkslide längs med staketet 😃
Skämt å sido, jobbig situation.
Jag hade nog i förebyggande syfte spelat in allt som sägs och föra dagbok. För den här typen av människor slutar inte.
 
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Plantera parkslide längs med staketet 😃
Skämt å sido, jobbig situation.
Jag hade nog i förebyggande syfte spelat in allt som sägs och föra dagbok. För den här typen av människor slutar inte.
jodå ge inte upp de slutar när de sitter i rullstol med katet och sondmatning
 
Låter grannen från helvetet.
Har man erfarenhet från.
Då är det bättre att flytta.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
M Manhunter skrev:
Låter grannen från helvetet.
Har man erfarenhet från.
Hur löste du att med att dålig granne påverkar det priset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.