7ender
Det är också vansinniga marginaler på färg i Sverige. Fick handla på en målerifirmas konto en gång, för ganska länge sen iofs. Vill minnas att det var nästan halva priset (inkl moms) av vad jag hade fått betala som konsument.
 
  • Arg
Beemaster
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Har de bättre färg? saker brukar vara dyrare där.
Den är oftast billigare och så är iaf den jag köpte oljebaserad ist för vattenbaserad.

//Fredrik
 
  • Gilla
albin715
  • Laddar…
Hej!

I torsdags så kom resten av golvvärmen på plats samt fördelarskåpet. Allt är i drift och funkar som det ska. Fick ta upp lite i väggen för att få in skåpet, tur att det är i garderoben/förrådet så det inte är så noga.😅

Golvvärmesystem med röda rör installerat på golvet i ett rum under renovering, synligt fördelarskåp och verktyg på en bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild av fördelarskåp för golvvärmesystem installerat i en garderob med en utskuren del av väggen för att passa in skåpet. Flera rör är kopplade till skåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fördelarskåp för golvvärme installerat i en vägg, med rör och ventiler synliga. Skåpet sitter i ett utrymme som verkar vara en garderob eller förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så har jag fortsatt med innertaket i trapphus/allrum, fick även dit taklister och målat dom i trapphuset.
Nyinstallerat innertak i trapphus/allrum, taklisterna är på plats. Elkablar hänger från hål för framtida lampinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innertaket i ett pågående renoveringsprojekt med nylagt tak, installation av elledningar och taklister i ett trapphus eller allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitt innertak i trapphus/allrum med monterade taklister, omålade sladdar hänger från taket. Färdiginstallerad golvvärme och fördelarskåp i förrådet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 13 till
  • Laddar…
Varför är metallen (folien?) under värmeslangarna inte heltäckande längs med slangen?

Vad är det för lager från värmeslang, metallager, MDF? till undertak nedanför? och vad skall det bli ovanför?

Har du förberett för någon hemautomation med extra kanalisation i väggar mm?
(t.ex KNX som använder separat signalledare)

Är det lagt beställning redan för sådant som tar sin tid som t.ex fiberanslutning?

Har läst igenom din tråd. Måste säga att du lagt ner en imponerande mängd jobb på projektet. ;)
 
spikplanka spikplanka skrev:
Varför är metallen (folien?) under värmeslangarna inte heltäckande längs med slangen?
Det är fördelningsplåtar i aluminium för att få en bättre spridning på golvvärmen. Behöver inte ligga helt dikt an utan går bra att ”snåla” lite.
spikplanka spikplanka skrev:
Vad är det för lager från värmeslang, metallager, MDF? till undertak nedanför? och vad skall det bli ovanför?
Antar att du menar bjälklaget?
Det är 22mm spårad golvspån på 220mm reglar med 2x95 isolering. Under det gles och Huntonit som innertak där också.
Frugan har valt ett 10mm laminatgolv på övervåningen.

spikplanka spikplanka skrev:
Har du förberett för någon hemautomation med extra kanalisation i väggar mm?
(t.ex KNX som använder separat signalledare)
Det blir Plejd till det mesta i belysningsväg som på bottenvåningen.
spikplanka spikplanka skrev:
Är det lagt beställning redan för sådant som tar sin tid som t.ex fiberanslutning?
Ja det beställdes för 4år sedan och har varit i drift i snart 3år. Har ju bott i huset sedan december 2021.🙂
spikplanka spikplanka skrev:
Har läst igenom din tråd. Måste säga att du lagt ner en imponerande mängd jobb på projektet. ;)
Tack så mycket!🙂 Ja en och annan timme har det blivit😅

//Fredrik
 
richardtenggren
spikplanka spikplanka skrev:
Varför är metallen (folien?) under värmeslangarna inte heltäckande längs med slangen?
Följer man anvisningarna från tex LK så skall det läggas med mellanrum, på grund av värmeutvidgning :)
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Det är 22mm spårad golvspån på 220mm reglar med 2x95 isolering. Under det gles och Huntonit som innertak där också.
Frugan har valt ett 10mm laminatgolv på övervåningen.
Skall laminatgolvet ligga direkt ovanpå golvspånens 22 mm? Så här:

Laminatgolv 10 mm
Spårad golvspånskiva 22 mm
Isolering (mineralull?) 2 x 95 mm
Gles
Huntonit (tak)
I Isak90 skrev:
Det blir Plejd till det mesta i belysningsväg som på bottenvåningen.
Kikade på plejds webbsajt och kikar man på deras produktbeskrivning sid 19 så är den närmaste beskrivningen "2,4 GHz mesh" och hittar ingen dokumentation på paketinnehåll osv. Så om tillverkaren drar sig ur riskerar man ett Compare-IT (OurLiving) scenario där kunderna blir sittande med ett system de inte kan styra eller utvidga. Support och reservdelstillgång försvinner också.
Den andra aspekten är störningar mellan mikrovågsugn, WiFi och Plejd (2,4 GHz).

richardtenggren richardtenggren skrev:
Följer man anvisningarna från tex LK så skall det läggas med mellanrum, på grund av värmeutvidgning :)
Se där, snåla är det rätta ;)
 
spikplanka spikplanka skrev:
Skall laminatgolvet ligga direkt ovanpå golvspånens 22 mm? Så här:

Laminatgolv 10 mm
Spårad golvspånskiva 22 mm
Isolering (mineralull?) 2 x 95 mm
Gles
Huntonit (tak)

Kikade på plejds webbsajt och kikar man på deras produktbeskrivning sid 19 så är den närmaste beskrivningen "2,4 GHz mesh" och hittar ingen dokumentation på paketinnehåll osv. Så om tillverkaren drar sig ur riskerar man ett Compare-IT (OurLiving) scenario där kunderna blir sittande med ett system de inte kan styra eller utvidga. Support och reservdelstillgång försvinner också.
Den andra aspekten är störningar mellan mikrovågsugn, WiFi och Plejd (2,4 GHz).


Se där, snåla är det rätta ;)
Nu är Plejd ett stabilt system som fungerar fint offline. Det störs absolut inte av mikrovågsugnar……
 
  • Gilla
Isak90 och 1 till
  • Laddar…
D
Ramnemark Ramnemark skrev:
Nu är Plejd ett stabilt system som fungerar fint offline. Det störs absolut inte av mikrovågsugnar……
Har en plejdpuck en spånskivebredd ifrån min mikro. Trådlöst styrd av en annan puck så jag slapp spåra så jävligt. Zero fucks given av Plejd, funkar felfritt.
 
  • Gilla
albin715 och 1 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Har en plejdpuck en spånskivebredd ifrån min mikro. Trådlöst styrd av en annan puck så jag slapp spåra så jävligt. Zero fucks given av Plejd, funkar felfritt.
Har runt 30 puckar och ingen som krånglat sen de installerades.

Jag har reklamerat en av de runt 150 jag installerat på jobbet.
 
  • Gilla
Isak90 och 2 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Skall laminatgolvet ligga direkt ovanpå golvspånens 22 mm? Så här:

Laminatgolv 10 mm
Spårad golvspånskiva 22 mm
Isolering (mineralull?) 2 x 95 mm
Gles
Huntonit (tak)
Ja med golvvärmen emellan, slang och plåt.

//Fredrik
 
I Isak90 skrev:
Ja med golvvärmen emellan, slang och plåt.
Vart det några krav på maximal värme eller hastighet på temperaturförändring för att materialet inte ska spricka?
Kanske är värt att lagra några skivor som reserv om det blir skador.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Vart det några krav på maximal värme eller hastighet på temperaturförändring för att materialet inte ska spricka?
Kanske är värt att lagra några skivor som reserv om det blir skador.
Menar du på golvet? Köper laminat som är godkänd för golvvärme. Sedan är det inte så snabba temperaturförändringar och relativt låga framledningstemperaturer på vattenburen golvvärme så något sådant är jag inte orolig för.👍

//Fredrik
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Har du kollat vad golvvärmen har för åsikter om tjocklek på golvet... Jag hade planerat att lägga ett billigt laminatgolv i barnens rum men lks monteringsanvisning är tydlig med att det ska vara minst 14 mm golv.
Om det har någon betydelse är en helt annan fråga...
 
I Ingenjör Jesper skrev:
Har du kollat vad golvvärmen har för åsikter om tjocklek på golvet... Jag hade planerat att lägga ett billigt laminatgolv i barnens rum men lks monteringsanvisning är tydlig med att det ska vara minst 14 mm golv.
Om det har någon betydelse är en helt annan fråga...
Ja det är inga problem, jag valde att fräsa alla vändningar på reglar i förebyggande syfte.
Instruktionsbild för montering av parkett eller laminatgolv över golvvärmeinstallation med lager av spårskiva, golvvärmeplåt och lumpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Rickard.lj och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.