Här är tabell på truckfall från Rinkaby Rör.

Räknar man 3 kubik/h = 50l/min i en 32-slang så har man 11m vattenpelare tryckfel i 100m slang.

Vid 11m vattenpelare klarar den lilla 0,3kW-pumpen 6 kubik/h.

Sen får man förstås räkna samlat tryckfall, man har ett filter och en värmekälla oxå, värmeväxlare är ganska mycket tryckfel över.

Men det är likväl inget problem alls.

Tryckfallstabell för PEM-slang med olika dimensioner och tryckfall i meter vattenpelare per 100 meter slang vid flöden från 10 till 300 liter per minut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Spännande projekt att följa!

Kaklade pooler ger ett synnerligen exklusivt intryck mot en dito av plast. Får man fråga vad budgeten ligger på?

Jag har inte sett något om vilken temperatur du tänkt dig, men jag kan flika in att bromtabletter kan vara ett alternativ till klor. Brom är mig veterligen både mindre korrosivt än klor och mindre flyktigt vid lite högre badtemperaturer. Jag har kört bromtabletter och UV i mitt spabad i fyra år, det har fungerat utmärkt. Klor är kompatibelt med brom, så chockklorering är fortfarande en möjlighet om vattnet av någon anledning blir kraftigare nedsmutsat av något.
 
  • Gilla
Freddan054 och 1 till
  • Laddar…
E erwinen skrev:
Spännande projekt att följa!

Kaklade pooler ger ett synnerligen exklusivt intryck mot en dito av plast. Får man fråga vad budgeten ligger på?

Jag har inte sett något om vilken temperatur du tänkt dig, men jag kan flika in att bromtabletter kan vara ett alternativ till klor. Brom är mig veterligen både mindre korrosivt än klor och mindre flyktigt vid lite högre badtemperaturer. Jag har kört bromtabletter och UV i mitt spabad i fyra år, det har fungerat utmärkt. Klor är kompatibelt med brom, så chockklorering är fortfarande en möjlighet om vattnet av någon anledning blir kraftigare nedsmutsat av något.
Intressant. Tack för tipset. Jag är ganska säker på att jag inte vill ha klor så Brom ska definitivt kollas närmare på när det närmar sig.

Budgeten ja, usch. Låt mig säga direkt att det finns billigare sätt att doppa sig. Själva paketet med väggar, ingjutningsdetaljer, tätskikt, kakel, slangar osv hamnar runt 140”
Det bör då nämnas att eftersom jag valt rostfria detaljer skenar det iväg ganska fort.
Bottenplatta, teknikrum, altan, pooltak osv tillkommer ju och jag har en naiv förhoppning om att kunna landa runt 200” för hela kalaset.
Min erfarenhet av projekt säger mig att det inte alls kommer gå. Det tillkommer alltid en massa saker längs vägen när jag bygger. Man får nya idéer, villhöver något nytt verktyg eller glömt bort någon post i budgeten.
Men jag bokför alla utgifter och kan dela med mig av det i slutet av projektet för den som är nyfiken.
Poster som betong, grus, cellplast, armering är inget man skojar bort vid poolbygge.
Nu har jag grävt själv och kunnat ta hand om schaktmassor på egen tomt men den posten är ändå kännbar. När jag såg högarna med massor som blev av min lilla grop blev jag väldigt lättad över att jag inte valde en 4x8 pool. 😆
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
För den som följer tråden och tror att jag ligger på latsidan så stämmer det delvis.
Dels är man ju tillbaka på jobbet och när treåringen är hämtad från förskolan, utfodrad, underhållen och nattad har jag ungefär 7 minuter kvar av dagsljus att få något gjort 😆
Men den stora anledningen att det står lite stilla är att jag fortfarande väntar på poolväggarna och nu på fredag är det leverans! Är sjukt spänd på detta moment såklart.

Vid kaklad pool är det extra viktigt att betongplattan har torkat ordentligt. Tillverkaren rekommenderar att man väntar tre månader från gjutning av platta tills man kan sätta tätskiktet. Jag kommer därför att gjuta väggarna i år, börja så smått med altankonstruktionen och sedan sätta tätskikt och kakel samt driftsätta till våren.
 
  • Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
Kul att följa ditt projekt! Vi köpte våra rostfria detaljer från Spanien då det var mycket billigare än svenska återförsäljare. LED lampor och inlopp köpte vi från https://www.piscinayspa.com/es/ men det finns säkert andra. Min pool är är 2.5 x 3 m gjord av betong/lättklinker med Microcement som tätskikt.Vi köpte rostfria räls till det skjutbara locket här https://umakov.sk/profily-tvar-u-t-1250/
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
M moggen skrev:
Kul att följa ditt projekt! Vi köpte våra rostfria detaljer från Spanien då det var mycket billigare än svenska återförsäljare. LED lampor och inlopp köpte vi från [länk] men det finns säkert andra. Min pool är är 2.5 x 3 m gjord av betong/lättklinker med Microcement som tätskikt.Vi köpte rostfria räls till det skjutbara locket här [länk]
Tack för bra tips! Pahléns som verkar ha något slags monopol på svenska marknaden när det gäller rostfritt är verkligen snordyra. Dessa delar är dock redan beställda så det vore förmodligen självplågeri att gå in och jämföra nu 😆
Men skenorna lär jag köpa där. Såg direkt att dem är betydligt billigare än det jag hittat hittills så tack för det!

Kollade in ditt bygge, känner igen det från när jag surfade runt i ”planeringsfasen” och din pool var definitivt en av de starkaste inspirationskällorna.
Är microcementen det enda tätskiktet menar du? Visste inte att det var så tätt.
 
Freddan054 Freddan054 skrev:
Tack för bra tips! Pahléns som verkar ha något slags monopol på svenska marknaden när det gäller rostfritt är verkligen snordyra. Dessa delar är dock redan beställda så det vore förmodligen självplågeri att gå in och jämföra nu 😆
Men skenorna lär jag köpa där. Såg direkt att dem är betydligt billigare än det jag hittat hittills så tack för det!

Kollade in ditt bygge, känner igen det från när jag surfade runt i ”planeringsfasen” och din pool var definitivt en av de starkaste inspirationskällorna.
Är microcementen det enda tätskiktet menar du? Visste inte att det var så tätt.
Hehe, Har Pahlens 6kw värmare till mitt bad men rostfritt verkar det som du säger ha någon form av monopol på. Microcementen är helt tät. La direkt på betong/puts med A bruk. Har funkat bra i iaf 4 år. Lite meck att få snyggt men slutfinishen blev riktigt bra. Känns som fin puts och inte plastigt.
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
M moggen skrev:
Hehe, Har Pahlens 6kw värmare till mitt bad men rostfritt verkar det som du säger ha någon form av monopol på. Microcementen är helt tät. La direkt på betong/puts med A bruk. Har funkat bra i iaf 4 år. Lite meck att få snyggt men slutfinishen blev riktigt bra. Känns som fin puts och inte plastigt.
Grymt. Ser att du huserar i Skåne så jämförelsen blir inte helt rättvis med mig här i Mellansverige men hur mycket ström vill den där värmaren ha på en säsong?
 
Svårt att säga då jag inte mäter specifik på den men det är hyfsat försumbart i jämförelse med elbilen/värmepumpen. Kanske någon hundring extra i månaden för elen. Vi har poolen varm (33-36 grader) i princip halva året från tidig vår till sen höst. Då poolen är ordentligt isolerad så behövs det inte mycket för att hålla värmen. Det är 25cm leca + 20 cm cellplast i väggarna men locket gör absolut mest för värmehållningen.
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Stor milstolpe idag. Vi har en pool! Den är inte speciellt vacker eller ens vattentät, men den står där och allt blev lite roligare i brist på bättre känslobeskrivning.

Väggblocken fogskummas samt får skarvbleck för att sedan gjutas i mellanrummen mellan blocken. På så vis går det mindre betong och blir bättre isolerat än traditionell thermopool.
Staplade betongblock på en byggarbetsplats framför ett hus med rött tegeltak och vita träpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ofärdig pool byggd med ihopfogade block, omringad av stenar, rör och byggmaterial i en trädgård under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr så fick jag inte komplett leverans från leverantören så jag kunde inte gjuta krönbalken eftersom bräddavloppet ska gjutas in i denna. Monteringen var hyfsat smidig men man ska enligt instruktion fogskumma ihop blocken och finns det något jag verkligen avskyr så är det fogskum. Det hamnar överallt. Fastnar där det inte ska och fastnar inte där det ska osv. Vidrigt byggmaterial men jag fick ihop det.

Dottern på 3 år blev väldigt besviken när hon insåg att jag inte hade fyllt den med vatten. Man kan inte göra alla nöjda tydligen.
En närbild av en poolvägg under byggnation, med synliga skarvar mellan väggblocken och ett fyrkantigt hål för inbyggnad av ett bräddavlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Poolkonstruktion sedd i tidig fas, omgiven av grå murblock med en sopskyffel och borste placerade på kanten. Bakgrund med grönska och en CAT-grävmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå poolkonstruktion byggd med väggblock, omgiven av byggmaterial och en grävmaskin i en skogsklädd trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Person sitter i en halvfärdig pool av betongblock, benen och smutsiga blå skor synliga, med icke fogskummade skarvar och fläckig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis färdigställd poolkonstruktion av betongblock och isoleringsmaterial med verktyg och byggmaterial runt omkring på en byggarbetsplats utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl och 8 till
  • Laddar…
Delar bilden av fogskum, men den fyller sin funktion..

Har oxå upplevt att det finns väldiga variationer i kvalitet, och det är något det pratas lite om. Vissa förblir sega och flexibla, vissa (framförallt isocyanatfria) blir spröda att en rörelse i en fog komprimerar permanent och skapar glipor. I de fönster hos mig som skummats med isocyanatfritt har vi fått spalter på alla kanter. Det upplevs som att det krymp. Förmodligen inget man märker i vanliga fall men det har dröjt lite innan vi satt smygar och därför har jag kunnat se det.

Men det jag främst vill lyfta är PL700 som är ett PU-lim för sten etc. Det expanderar i det närmaste inget alls, men limmar väldigt bra. Har primärt använt Illbruck. När jag staplat upp skalblock-murar har jag använt det för att limma varje fog för att öka stabilitet och täthet, och det blir otroligt starkt.

Så om det är små spalter och limning/tätning är det primära så skulle jag nog överväga PL700 istället.

Kul att se det växa fram. På en översiktsbild ser det väldigt litet ut, men när du sitter i blir det rätt uppenbat att det räcker för att bada så länge man inte tänker sig någon längre simtur. :D
 
D David_Berglund skrev:
Delar bilden av fogskum, men den fyller sin funktion..

Har oxå upplevt att det finns väldiga variationer i kvalitet, och det är något det pratas lite om. Vissa förblir sega och flexibla, vissa (framförallt isocyanatfria) blir spröda att en rörelse i en fog komprimerar permanent och skapar glipor. I de fönster hos mig som skummats med isocyanatfritt har vi fått spalter på alla kanter. Det upplevs som att det krymp. Förmodligen inget man märker i vanliga fall men det har dröjt lite innan vi satt smygar och därför har jag kunnat se det.

Men det jag främst vill lyfta är PL700 som är ett PU-lim för sten etc. Det expanderar i det närmaste inget alls, men limmar väldigt bra. Har primärt använt Illbruck. När jag staplat upp skalblock-murar har jag använt det för att limma varje fog för att öka stabilitet och täthet, och det blir otroligt starkt.

Så om det är små spalter och limning/tätning är det primära så skulle jag nog överväga PL700 istället.

Kul att se det växa fram. På en översiktsbild ser det väldigt litet ut, men när du sitter i blir det rätt uppenbat att det räcker för att bada så länge man inte tänker sig någon längre simtur. :D
Håller med om PL700. Och det värsta är att jag t.o.m. har det hemma så jag kunde säkert ha använt det istället.
Det får bli till nästa pool 😆

Ja, den upplevs ju liten primärt för att man tänker pool. Jag gör det också men om man tänker spabad så är den ganska stor 😊
Man kommer att behöva simma ganska många längder innan man får någon motion. 😉
 
Istället för att köra långdistans kan men räkna hur många längder men klarar under vattnet, vilket även funkar bra på standard 8x4m 😎
 
Freddan054 Freddan054 skrev:
Det är relativt vanligt att ha en bit till teknikrummet. Du kan ju även isolera rören. Jag ska satsa på en pump av god kvalitet också. Den får ju jobba något hårdare. Leverantören av pumpen bör kunna ge råd om vilken storlek på pump som är vettig.

Att gräva ner rören är ju också förenat med en kostnad eller åtminstone merarbete om du gräver själv.

Jag har sett en del poolpumpar som marknadsförs som oerhört tysta. Det kan ju vara något att kolla närmare på. För egen del hade jag placerat tekniken längre bort oavsett men om du överväger att flytta på tekniken pga ljud kan ju det alternativet vara värt att titta närmare på.
Kom på en fråga till. Ska pumpen också stå i teknikrumet eller ska den stå vid polen?
 
N nybyggarn3 skrev:
Kom på en fråga till. Ska pumpen också stå i teknikrumet eller ska den stå vid polen?
Pumpen ska stå i teknikrummet liksom sandfilter, elpatron, transformator till belysning, ev UV-rening och annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.