namnbyte namnbyte skrev:
Förstår inte varför du betalade för att han ville veta var gränserna gick, är väl grannens problem och bara för han inte vet var gränsen är får han inte bygga på annans mark.

Även det funkar inte så, man kan inte höja upp marken på det sättet för att få det bygglovsbefriat. Vid större förändringar av marknivå behöver även detta tillstånd.

Skulle vilja säga att din granne har valt krig, av oklar anledning, men du väljer själv om du möter honom med smörkniv eller bomber.
Han hade dit en firma som mätte upp tomtgränserna och sedan gjorde han en fuling och skrev in mitt namn i anmälan till Lantmäteriet om lantmäteriförrättning p.g.a. att vi va oense om vart tomtgränserna gick enligt han.
Lantmäteriet ringde och sa att kostnaden skulle delas på alla tomter som blev påverkade oavsett vad som stod i anmälan. Så för att slippa bråk med grannen så motsatte jag mig inte detta.
Skulle kosta 15k/fastighet men priset drog i väg och efter 2 överklagan på priset så hamnade priset på 35k/per fastighet. Dock fick jag 3m mer mark i hörnet längst bort ifrån allt detta och hela området är nu helt kartlagt med GPS koordinater.

Kommunen här iaf för 5år sedan va inte så villig att konfrontera grannen. Han fick iaf flytta sin luftvattenpump han ställt i tomtgräns och riktat emot mitt sovrum då han sket i att göra åtgärderna kommunen ålagt han till att åtgärda för att få ned bullernivån som låg över gränsvärderna. Hade påpekat så fort jag fick reda på montage av lvpump om att hans placering av pump kanske inte va ultimat men det avfärdade han som nonsens.
Han fick även flytta på skrotbilarna han ställt upp utanför min garageport då kommunen sa ajabaja.

Denna granne va bara lite speciell fram tills att han träffa en ny tjej som anmäler grannar, klagar på allt, skall hävda sig och för diskussioner med grannar genom att skrika.

Har varit lugn i detta och inte provocerat för att eskalera det hela. Men jag vill gärna få in och ut skotrarna ur garaget.

Men nu har han dragit det hela linan ut och har inget mer att komma med så
 
Redigerat:
  • Arg
  • Wow
AAkermo och 1 till
  • Laddar…
Du kallar alla fastigheter för tomter. Vad är det för typ av fastigheter?
 
  • Gilla
Sdclawes och 5 till
  • Laddar…
Hur det alltid har varit är ofta dåliga argument. Faktum kvarstår att husen är rent bedrövligt placerade, än mer infarten till garaget? Varför har man den från annans mark?

Det finns ju en uppsjö av såna här fall i Sverige och faktum kvarstår att det är en otrolig risk att förlita sig på användning av annans mark för du har ingen aning om vad som sker med den. Han skulle lika gärna kunna plantera buskar eller träd där, vad gör du då? Såg du inte detta som en otrolig risk när du köpte den?

Jag skulle helt enkelt ta en diskussion med grannen, kosta vad det kosta vill, försök köpa loss tomten bakom ditt hus så att ni får en rak linje och bygg upp ett rejält plank så ni slipper ha med varandra att göra framöver.
 
  • Gilla
Klaragården3 och 4 till
  • Laddar…
Tycker detta är ett typiskt exempel på en risk som funnits från första början och som fungerat tills det plötsligt inte gör det längre. Och då får man anpassa sig. Jag blir trött på råd om att prata med grannar som bevisligen är störda i huvuden. Det går inte att resonera med personer som ser konflikter som strider som ska vinnas till varje pris.

I din sits är det bäst att bygga ett nytt garage.
 
  • Gilla
  • Älska
Masonite och 26 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Förstår inte varför du betalade för att han ville veta var gränserna gick, är väl grannens problem
Nej, det fungerar inte så. Om gränsen är osäker och genom en lantmäteriförrättning blir utredd och bestämd så att den klassas som ”säkerställd”, så har ALLA inblandade fastigheter fått ett större värde (en fastighet med säkra gränser är mer värd än en fastighet med osäkra gränser), och därför måste alla berörda fastighetsägare vara med och betala Lantmäteriets förrättningskostnader oavsett vem som beställt jobbet.

Lantmäteriet har alltid jobbat så, se bara på Laga skiftet; det räckte att en bonde i byn begärde det, så skulle hela byn skiftas och gårdar flyttas ut.
 
  • Gilla
Polaw och 8 till
  • Laddar…
namnbyte
B b8q skrev:
Nej, det fungerar inte så. Om gränsen är osäker och genom en lantmäteriförrättning blir utredd och bestämd så att den klassas som ”säkerställd”, så har ALLA inblandade fastigheter fått ett större värde (en fastighet med säkra gränser är mer värd än en fastighet med osäkra gränser), och därför måste alla berörda fastighetsägare vara med och betala Lantmäteriets förrättningskostnader oavsett vem som beställt jobbet.

Lantmäteriet har alltid jobbat så, se bara på Laga skiftet; det räckte att en bonde i byn begärde det, så skulle hela byn skiftas och gårdar flyttas ut.
Jag tolkade vad han sa som att trådskaparen tog hela kostnaden, om grannen tog hälften så är det mer fair game
 
  • Gilla
Tompa_69
  • Laddar…
E EvoP skrev:
Sökte servitut när Lantmäteriet va på plats för möte men muntlig överenskommelse blev istället.
Varför sluter man en muntlig överenskommelse med någon man inte litar på? Det övergår mitt förstånd.

Med det sagt skulle jag rikta in mig på staketet och rätten att ha det där. Man får inte hägna in mark hur man vill. Är det grannens tomt och hemfridszon är det ok, men du beskriver fastigheten ifråga som en ”naturmark”. Om vi antar att den är det, och därmed allemansrättsligt tillgänglig, kan grannen inte hägna in den hur som helst. Å andra sidan har du inte någon allmän rätt att köra skoter på den.

Jag tror det är svårt att vinna den här frågan. Du vill utnyttja någon annans mark och han vill inte tillåta dig att göra det. Presumtionen är att han har rätten på sin sida.

Man skulle väl kunna tänka sig att det skulle gå att få ett servitut till stånd, men mer troligt i så fall på frivillig basis än genom tvång. Så ja, du kan utpressas att släppa dina klagomål mot att få ett servitut. Men se i så fall för guds skull till att få saker på pränt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du kallar alla fastigheter för tomter. Vad är det för typ av fastigheter?
Stavre 1:17 och Stavre 1:18 är belagd med fastighet.

Stavre 1:22 och 1:23 är tomter med allmän platsmark märkt natur.

Han har hägnat in allmän plats mark och gjort den otillgänglig för allmänheten.
 
  • Wow
  • Gilla
Langos och 2 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Hur det alltid har varit är ofta dåliga argument. Faktum kvarstår att husen är rent bedrövligt placerade, än mer infarten till garaget? Varför har man den från annans mark?

Det finns ju en uppsjö av såna här fall i Sverige och faktum kvarstår att det är en otrolig risk att förlita sig på användning av annans mark för du har ingen aning om vad som sker med den. Han skulle lika gärna kunna plantera buskar eller träd där, vad gör du då? Såg du inte detta som en otrolig risk när du köpte den?

Jag skulle helt enkelt ta en diskussion med grannen, kosta vad det kosta vill, försök köpa loss tomten bakom ditt hus så att ni får en rak linje och bygg upp ett rejält plank så ni slipper ha med varandra att göra framöver.
Diskussion med grannen är redan förbi. Thuja häck är planterad sedan en tid tillbaka så jag slipper se dom.
 
namnbyte namnbyte skrev:
Jag tolkade vad han sa som att trådskaparen tog hela kostnaden, om grannen tog hälften så är det mer fair game
Va nog lite otydlig men det va 50/50.
 
E EvoP skrev:
Stavre 1:17 och Stavre 1:18 är belagd med fastighet.

Stavre 1:22 och 1:23 är tomter med allmän platsmark märkt natur.

Han har hägnat in allmän plats mark och gjort den otillgänglig för allmänheten.
Alla dessa är fastigheter. Fastigheten är marken, inget annat. En tomt är en markbit som angränsar till en byggnad.
 
  • Gilla
udihow och 13 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför sluter man en muntlig överenskommelse med någon man inte litar på? Det övergår mitt förstånd.

Med det sagt skulle jag rikta in mig på staketet och rätten att ha det där. Man får inte hägna in mark hur man vill. Är det grannens tomt och hemfridszon är det ok, men du beskriver fastigheten ifråga som en ”naturmark”. Om vi antar att den är det, och därmed allemansrättsligt tillgänglig, kan grannen inte hägna in den hur som helst. Å andra sidan har du inte någon allmän rätt att köra skoter på den.

Jag tror det är svårt att vinna den här frågan. Du vill utnyttja någon annans mark och han vill inte tillåta dig att göra det. Presumtionen är att han har rätten på sin sida.

Man skulle väl kunna tänka sig att det skulle gå att få ett servitut till stånd, men mer troligt i så fall på frivillig basis än genom tvång. Så ja, du kan utpressas att släppa dina klagomål mot att få ett servitut. Men se i så fall för guds skull till att få saker på pränt.
Jag utgick ifrån att han hade rätten på sin sida och vi kom med en kompromiss som fungerat i några år som gällde tills igår.

Funderar på att ansöka om officialservitut.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
E EvoP skrev:
Funderar på att ansöka om officialservitut.
Jag skulle tro att det tyvärr vore slöseri med pengar. Din fastighet är ju inte utan väganslutning, utan du saknar bara möjlighet att används en garageport som är lagd nära fastighetsgränsen.
 
  • Gilla
Karmel och 9 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle tro att det tyvärr vore slöseri med pengar. Din fastighet är ju inte utan väganslutning, utan du saknar bara möjlighet att används en garageport som är lagd nära fastighetsgränsen.
Bara att gilla läget alltså.
 
Tja, du kan ju exempelvis jobba på att få bort staketet, det får rimligen inte vara där om fastigheten som du säger är klassad som allmän plats.
 
  • Gilla
Trädgårdsokunnig och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.