Sen är det dumdristigt att ge sej på en bordskiva med en bandslip, och måste man, skall man helst ha en med slipram. Och även då är det väldigt lätt att man slipar spår, även i ett massivt bord.
 
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
C
K Kanelbullen123 skrev:
Massiv oljad vildek på en spånskiva
😂 😂 😂 😂
"Vildek" också så klart. Här duger det inte med vilken massiv ekfanér som helst.
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 16 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
😂 😂 😂 😂
"Vildek" också så klart. Här duger det inte med vilken massiv ekfanér som helst.
Nej det vet ju alla att med "tamek" hade det blivit ett undermåligt resultat...
 
  • Haha
  • Gilla
MichelleW och 15 till
  • Laddar…
D
Limma fast en ljusstake över fläcken😎
 
  • Gilla
  • Haha
RolfRolf och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är det kantlistat på kortsida/ändträsida så har du svaret.
På ett massivt ser du ändträ.
Så ser det ut. Är kanten också fanerad då tro?
 
  • Närbild på kanten av ett ljuskigt träbord utomhus vid en veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stefan N Stefan N skrev:
Är det Narvik?
Bordet heter Baron och säljs inte längre tror jag.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Vad gäller Torkelssons Narvik står det litet lustigt i specen: "Bordsskivan är gjord i massiv vildek på en träfiberskiva med helmassiva kanter runt om."

[länk]
Fantastiskt! Menar de att faneret är av massivträ? Vilket lurendrejeri alltihop.
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
K kleopatra01 skrev:
Så ser det ut. Är kanten också fanerad då tro?
Ja, man behöver inte ens zooma in för att se att det är fejk.
 
Gällande baron skriver bramöbler 2021 nedan

Rustik serie massiv oljad Ek
Material
  • Topp Fanerad oljad ek
  • Underrede Massiv Ek
Produktbeskrivning av Baron matbord i oljad ek, 195x94 cm, utan klaff, pris 7599 kr, med möjligheten att lägga till klaffar. Material: Fanerad och massiv ek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Patrik440
Daniel_N Daniel_N skrev:
Menar de att faneret är av massivträ?
Ja när trädet stod i skogen var det massivt.
 
  • Haha
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
K kleopatra01 skrev:
Så ser det ut. Är kanten också fanerad då tro?
Om du tittar på översidan och kanten så ser du att det inte stämmer överens.
Kortsidan har ett mönster av stavlimmat medan ovansidans träyta inte är densamma i mönster.
Ovansidan är fanerad och sedan någon form av kantlist, men den är lurigt gjord så det får säkert många att tro att det är stavlimmat massivt trä.
Närbild på träytas ovansida och kant där kortsidan har ett stavlimmat mönster och ovansidan är fanerad med en kantlist.
 
Redigerat:
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
K kleopatra01 skrev:
Hm, utgick från att det var massivt mest för att det är ett kvalitetsbord från Torkelsson och väldigt tungt. Kanske inte är bättre än att det är faner ändå. 🫣
Jag har 8 stolar (Hovadala) från Torkelsson runt matsalsbordet. De är knappt två år gamla, men härom dagen brakade en av dem ihop under mig (80 kg). Jag kunde konstatera att tappar och urfrästa spår i underredet var dåligt limmade. Så Torkelssons kvalitet lämnar en del övrigt att önska.
 
  • Gilla
MKG
  • Laddar…
Om du anser bordet vara bortom räddning så skulle jag slipa genom faneret över hela ytan (varierande grad av genomslipning) och sedan betsa i flera olika mörkare kulörer. Ser det ut som skit så slipa en gång till och betsa med ljusare kulörer men samma eller närliggande färg. Mörkorange följt av orange eller gul etc). Ser det fortfarande ut som skit så sälj det på tradera elker måla det svart och sen sälj den.
 
Unikt namn
Är man på hugget på blocket i en storstad går det att nypa ett massivt ekbord för en 500ing. (De är jobbiga att flytta pga tyngd så de slumpas ibland bort).

Men det kräver i regel en del slipande och oljande innan det ser skysst ut.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Om du anser bordet vara bortom räddning så skulle jag slipa genom faneret över hela ytan (varierande grad av genomslipning) och sedan betsa i flera olika mörkare kulörer. Ser det ut som skit så slipa en gång till och betsa med ljusare kulörer men samma eller närliggande färg. Mörkorange följt av orange eller gul etc). Ser det fortfarande ut som skit så sälj det på tradera elker måla det svart och sen sälj den.
Ska de ha ett bord med träfiberyta menar du? Det kommer verkligen bli skit. Då kan han lika gärna spackla skillnaden och måla över allt redan nu.
 
  • Gilla
cpalm och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.