De kök med absolut sämst kvalitet jag sett är de mina mor och farföräldrar satt in under renoveringar på 80-talet. Redan när jag var liten på 90-talet kommer jag ihåg att lådorna (av spröd plast!) började spricka, ändå dröjde det till storrenovering på 2020-talet innan de byttes, men hade man flytta in närsomhelst från mitten av 90 talet hade man hivat ut köken det första man gjorde... Men ett 90 talskök hade man troligen också bytt ut idag 30-år senare, om inte av väldigt bra kvalitet eller väldigt snällt slitage.

Ett gammal 50/60-talskök håller ju däremot nästan för evigt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Man måste tänka på miljön. Så jag slängde ut det 10år gamla för att få ett miljömärkt kök...

Sanningen är att jag har hört just en sådan kommentar. Då kan man enkelt konstatera att det mest miljövänliga är det som aldrig tillverkats.
Men med miljöhysterin föds även många idioter.
 
  • Gilla
Vildparti och 3 till
  • Laddar…
D
Man ska inte glömma.det.finns en viss bias också. De gamla riktiga skitköken är bytta sedan länge, det är (i princip) bara dom riktigt bra som är kvar.

Kanske var alla gamla kök riktigt bra men jag tror inte det.
 
  • Gilla
erre och 2 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
lyckligast blev den som fick dina vitvaror
Ja de maskinerna lär inte gå sönder på överskådlig tid
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
"Rimligt" är ju ett flytande begrepp. Är köket opraktiskt är det rimligt att byta.
Är det trasigt kan det vara rimligt om det inte går att laga. Åldern är ju ingen orsak om allt är bra annars. För många är utseendet viktigt. Rimligt?
Är det några kök som oftare är opraktiska så är det många nyare kök, stil och utseende har prioriterats.
Det var ju riktigt länge sedan som kök hade en bänkhöjd under 90cm och det går att höja befintliga kök.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Frågan var aktuell i en Survey, med samma rubrik, här på Byggahus för ett tiotal år sedan. Svarsalternativen sträckte sig mellan vart femte år och vart trettionde år. Jag kunde inte svara, eftersom jag anser att en femtio- eller sextioårs intervall bör vara en allmän utgångspunkt, om man har ett kvalitetskök.

Frågan har varit aktuell för mig vid olika tillfällen. Jag har bott i min villa, byggd 1948, i snart 27 år. Mitt kök är ett påkostat Kanadakök, installerat av husets andra ägare år 1971, själv är jag tredje ägare av villan. Stommar i björk, luckor i valnöt. Köket är snart 55 år gammalt, men det funkar utmärkt och ska inte kasseras på länge än.

Grannvillan med samma byggår har bytt ägare 4 gånger under de 27 år jag bott här. Vid lika många tillfällen har de nya ägarna installerat ett nytt kök. Samtliga dessa nya kök var i alla praktiska och kvalitativa avseenden väsentligt sämre än det 60-talsskök, som fanns där 1997, när vi flyttade in som grannar.

Frågan är alltså: Varför rivs fullt fungerande kök långt innan deras praktiska och ekonomiska livslängd ens börjat närma sig slutet?

Som villaägare föredrar jag att anlägga ett professionellt sätt att se på min fastighetsförvaltning och dess ekonomi. En förebild är professionella fastighetsförvaltare, såsom SABO och större bostadsrättsföreningar. Ingen sådan fastighetsägare byter ett ännu fungerande femtio- eller sextiotalsalskök, om det inte krävs p.g.a. nödvändiga stambyten eller liknande yttre orsaker.

Något stambyte har inte varit aktuellt i grannvillan. Varför köken åker ut och in där, med ca 5 års mellanrum, är alltså höggradigt oklart, närmast ett mysterium. Är grannvillans alla nya ägare ekonomiska idioter? Är de känslostyrda bimbos, påverkade av reklam, media, tidsanda och influencers? Jag skulle inte tro det. Mystiken tätnar!

Vore intressant att höra synpunkter från andra villaägare, utifrån fastighetsekonomiska utgångspunkter, eller vilka andra utgångspunkter som föredras.

/Olle
Det är skillnad på när man måste byta ett kök och när man vill byta ett kök!

Jag köper själv nya kläder nån gång om året också, fast de kläder jag har håller och finns kvar.. :)

Köket är det enda viktiga för mig i ett hus.. är det inte flyt i det, så stör jag mig. Har aldrig brytt mig om "kvaliteten" på det viset eller skicket.. bara hur lättarbetat det är. Jag kan stå ut några år med vilket kök som helst (tom utan kök..) men det nya köket planeras hela tiden .. varje sak jag saknar el irritera mig på. planerar jag om i "mitt huvud".. tillslut ryker köket och ett nytt sätts in som matchar mig och mitt sätt att arbeta i ett kök.

Tyvärr är det få kök som stämmer med mig och mitt sätt att arbeta.. men om det stämmer någorlunda, kan jag tänka mig att bara bygga om det lite (dvs inte riva hela).

Men generellt så tycker jag 20-25 år är rimligt.. innan förändring behövs (samma sak där, det är inte säkert att det behöver rivas om det funkar bra.. men då vill jag ha förändring.. nya färger, tapeter, kranar, kakel/stänkskydd .. kanske bänkskiva.. osv)

Livet förändras ständigt.. och det man spenderar tid på/i/med.. är värt att lägga pengarna på..

.. och man ska inte skjuta upp för mycket i livet! Man ska njuta och trivas när man kan 🌸
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
K Kibowi skrev:
köpte ett hus byggt -46 för 10 år sedan. Senaste renoveringen gjordes -79 av förra ägaren och där gick allt i brunt och orange. Kände igen från min barndom 😂

Anledningen till att vi bytte hela köket var att det var alldeles för litet och vi rev en vägg för att få ett större kök. Annars hade jag inte haft något emot att ha kvar det gamla. Hade dock bytt vitvarorna då de var daterade -79 de med.
Ok, jag köpte ett hus från 1974 där gillestugan hade tapet av brunt babyblöjematerial med oranga garntrådar inlagt. Just denna färgkombination är en godkänd ursäkt att byta hela rasket. Om du inte kan sälja huset till någon statlig kulturvårdsstiftelse. Rimligen finns det inte så många hus från mitten av 70-talet kvar med original färgkombinationer.
 
  • Gilla
xxargs och 1 till
  • Laddar…
Det är ju hemskt att slita ut ett högkvalitativt kök med solitt trä och bra funktioner, håller med. Men björk med körsbärsfinish är nog det fulaste jag kan tänka mig. Särskilt om det är lite lantliga sirliga detaljer på luckorna och knoppar. Frågan då är om man skall leta efter ett annat hus eller byta köket?
 
elpaco elpaco skrev:
Det är ju hemskt att slita ut ett högkvalitativt kök med solitt trä och bra funktioner, håller med. Men björk med körsbärsfinish är nog det fulaste jag kan tänka mig. Särskilt om det är lite lantliga sirliga detaljer på luckorna och knoppar. Frågan då är om man skall leta efter ett annat hus eller byta köket?
Du är något på spåren.
Ja det är hemskt.
Ja det är fult, men ligger i betraktarens ögon.
Ja, knoppar och sirliga detaljer, usch, men igen, betraktarens.......
Ja, man kan faen byta hus, men jag skulle aldrig göda mäklarverksamheten på dessa grunder utan lägga den degen på köket.
/Workingclasshero
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Första köket i huset var från -60 och i massivt trä och åkte ut -87/88, (27 år) men det var inget finsnickeri. Gammalt laminat i luckor/lådor, lådor som glappar, nötta gängjärn, osv. Så bara för det är massivt trä och gamla stommar betyder det inte att det är värt att behålla, men kan återanvändas i förråd, garage, etc, om behov finns.
Blev ersatt 2020 (32 år) och utifrån slitage samt behov av bättre funktionalitet, t.ex. att alla underskåp är idag ersatt av lådor som är avsevärt mera lättarbetat, hyfsat stor induktionshäll 900 mm, även omdisponering utifrån att få bättre arbetsytor, osv. Fokus var funktion och lättarbetat, hade det bara varit utseende hade vi kunnat leva vidare med det gamla köket.
 
D
elpaco elpaco skrev:
Det är ju hemskt att slita ut ett högkvalitativt kök med solitt trä och bra funktioner, håller med. Men björk med körsbärsfinish är nog det fulaste jag kan tänka mig. Särskilt om det är lite lantliga sirliga detaljer på luckorna och knoppar. Frågan då är om man skall leta efter ett annat hus eller byta köket?
Man får riva huset och bygga nytt helt enkelt, så att köksfascisterna inte blir upprörda.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 2 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Man får riva huset och bygga nytt helt enkelt, så att köksfascisterna inte blir upprörda.
ah behåll köket och bygg nytt hus runt det
 
  • Haha
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Det är ju hemskt att slita ut ett högkvalitativt kök med solitt trä och bra funktioner, håller med. Men björk med körsbärsfinish är nog det fulaste jag kan tänka mig. Särskilt om det är lite lantliga sirliga detaljer på luckorna och knoppar. Frågan då är om man skall leta efter ett annat hus eller byta köket?
Extremt annorlunda formgivning som får en att må illa tycker jag är ett godkänt skäl att byta kök. Bayersk joddlarstil i mörkbrunt med mörkgröna vitvaror är en annan stil jag har svårt för.
 
  • Haha
  • Gilla
Timmertorsten och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Extremt annorlunda formgivning som får en att må illa tycker jag är ett godkänt skäl att byta kök. Bayersk joddlarstil i mörkbrunt med mörkgröna vitvaror är en annan stil jag har svårt för.
Min farmor och farfars kök från 76 ser ut sådär, de har inte gjort något mer än att byta vitvaror när de gått sönder samt flyttat den klassiska halvön med vitrinskåp.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Min farmor och farfars kök från 76 ser ut sådär, de har inte gjort något mer än att byta vitvaror när de gått sönder samt flyttat den klassiska halvön med vitrinskåp.
Svärföräldrar har kvar halvön efter 50 år. Svärmor har under 10-15 år argumenterat för renovering men de kan inte enas och pengar saknas inte. Han räknar bara in tid för hur länge de kan ha nytta av ett nytt och gjort så under denna tiden, själv klarar han knappt att ladda kaffebryggaren.
Också en vinkling på köksbyte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.