O Oerfarenhemmafixare skrev:
De som byggde radhuset, boklok, kräver det.
Är det någon form av bostadsrätt då eller ?
Men inte ens de borde kunna kräva något sådant då det som sagt inte har med behörigheten att göra ? 😱

Har du det skriftligt och är det något du skrivit under avtal på ?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
O Oerfarenhemmafixare skrev:
Märkligt. Jag ringde och frågade de som byggt radhuset och fick det förklarat att man får såklart göra det själv, men då gäller inte deras garantier. Det skulle göras av någon med våtrumsbehörighet.
Det är rena tramset för om de är seriösa så vet de och har dokumenterat hur det ser ut när de lämnar över objektet och skulle där i framtiden inträffa en fuktskada så är det lätt och se var den inträffat och vem som då skulle vara ansvarig och jag kan lova dig ganska dyrt och heligt att det inte är vid hålet för en konsol till en hylla skadan sker i så fall. ;)
 
O Oerfarenhemmafixare skrev:
De som byggde radhuset, boklok, kräver det.
Ja de kan ju säga vad som helst för att försöka friskriva sig. Det betyder inte att det stämmer...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja de kan ju säga vad som helst för att försöka friskriva sig. Det betyder inte att det stämmer...
Nåja, oavsett om det stämmer eller inte så ville jag vara på den säkra sidan. Jag har som sagt aldrig anlitat hantverkare tidigare så jag tog ett större bolag med behörighet för våtrum istället för att ”chansa”. Jag litade på det de sa till mig, men i framtiden kan jag ju då vara mer uppmärksam och se om det verkligen stämmer.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
O Oerfarenhemmafixare skrev:
Jag hade kapat skivan med handsåg på kanske 2-3 minuter. Firman ligger 20 min från min bostad.
Varför gjorde du inte det då?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Oavsett om de tar betalt från att de kom hit första gången till att de lämnade så har jag nog fått arbetet för halva priset mot de offerter med fastpris jag fick. De ville ha runt 12-15000 för ett arbete som bevisligen gick på 2h
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Varför gjorde du inte det då?
Jag äger ingen, men jag kapade en likadan bänkskiva när vi flyttade in med en såg jag lånade av min far som bor 1h bort. Jag tänkte att det skulle gå smidigare om jag lät snickaren göra det. Där fick jag fel.
 
  • Gilla
S7200
  • Laddar…
O Oerfarenhemmafixare skrev:
De ville ha runt 12-15000 för ett arbete som bevisligen gick på 2h
För att kapa till en skiva och montera den på väggen som en hylla av något slag??? Jag är i fel bransch...
 
  • Haha
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För att kapa till en skiva och montera den på väggen som en hylla av något slag??? Jag är i fel bransch...
Ett par väggskåp och en (1st) duschvägg skulle också förankras i väggen.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
R
Som vanligt så luras vi av TS utelämnande av relevant information i början av tråden😢
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
O Oerfarenhemmafixare skrev:
Oavsett om de tar betalt från att de kom hit första gången till att de lämnade så har jag nog fått arbetet för halva priset mot de offerter med fastpris jag fick. De ville ha runt 12-15000 för ett arbete som bevisligen gick på 2h

Jag äger ingen, men jag kapade en likadan bänkskiva när vi flyttade in med en såg jag lånade av min far som bor 1h bort. Jag tänkte att det skulle gå smidigare om jag lät snickaren göra det. Där fick jag fel.
Äger du ingen såg? Vad är det för fel på folk? Man måste ha minst 5 sågar, helst fler.
 
R Rejäl skrev:
Som vanligt så luras vi av TS utelämnande av relevant information i början av tråden😢
Jag undrar bara om jag ska betala för de fyra timmarna som de inte befann sig på platsen. Om det är rimligt eller orimligt. Priset per timme osv skiter jag i då jag valt denna firma efter att ha jämfört olika. Jag kunde enligt trådens kommentarer hittat någon som kunde göra arbetet billigare, vilket jag också gjorde men det kändes inte bra i samtalet med den firman och då ville jag hellre betala en slant extra. Jag vill dock inte betala för 3h(*2 pers) fikarast och min oro handlade om detta. Dessutom har jag ju varit tvungen att ta ledigt från jobbet, så att de lämnar mitt på dagen i fyra timmar när de kunde haft verktygen som behövdes med sig är i min värld väldigt dåligt.
 
750kr/h är visserligen åt det högre hållet, men absolut inget ovanligt. Timpriser är självklart också mantimmar.
Nu tycks du ännu inte fått någon faktura. Men du kan nog räkna med att de försöker lägga på någon extra timme samt mer milersättning, för sågning.
Alla dessa påslag ska du emellertid bestrida. Oavsett vilket jobb man ska göra, så ska en snickare alltid ha med sig Fogsvans och cirkelsåg minst. Men det ska i regel även finnas Kap-, och Gersåg, Sticksåg, Tigersåg, Feinsåg och Sticksåg. Enda orsaken till att åka tillbaka, skulle vara om det visade sig vara stora mängder virke som skulle klyvas, eller väldigt många skivor som skulle sågas till, så man behövde en Byggsåg. Men då bryter man istället arbetet, och återkommer senare med Byggsågen. Då du dessutom redan beskrivit arbetet fanns ingen orsak till att inte ha med sig vettig såg för ändamålet.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Äger du ingen såg? Vad är det för fel på folk? Man måste ha minst 5 sågar, helst fler.
Bott i hyreslägenhet innan, precis flyttat och har inte kunnat skaffa allt som man ”måste ha”. Man behöver judessvärre fler saker än bara sågar
 
A AG A skrev:
750kr/h är visserligen åt det högre hållet, men absolut inget ovanligt. Timpriser är självklart också mantimmar.
Nu tycks du ännu inte fått någon faktura. Men du kan nog räkna med att de försöker lägga på någon extra timme samt mer milersättning, för sågning.
Alla dessa påslag ska du emellertid bestrida. Oavsett vilket jobb man ska göra, så ska en snickare alltid ha med sig Fogsvans och cirkelsåg minst. Men det ska i regel även finnas Kap-, och Gersåg, Sticksåg, Tigersåg, Feinsåg och Sticksåg. Enda orsaken till att åka tillbaka, skulle vara om det visade sig vara stora mängder virke som skulle klyvas, eller väldigt många skivor som skulle sågas till, så man behövde en Byggsåg. Men då bryter man istället arbetet, och återkommer senare med Byggsågen. Då du dessutom redan beskrivit arbetet fanns ingen orsak till att inte ha med sig vettig såg för ändamålet.
Tack för detta svaret. Det var en bänkskiva med en bredd på 630mm som behövde klyvas för att passa på väggen. Jag har både det i skrift samt skickat bilder. Jag tog det också med snickaren själv över telefon 2 dagar innan arbetet skulle utföras. Och som du säger så förstår jag om det skulle vara stora mängder, men ett snitt på 630mm kan väl inte klassas som det?

Gällande priset så är det också självklart för mig nu att det är mantimmar, men jag var lyckligt ovetande om detta innan och jag tyckte väl bara att man kunde kommunicerat det tydligare, men nu vet jag det till framtiden. Jag tror inte det hade tagit dubbelt så lång tid om det bara varit en person, men det spelar mindre roll.
 
O Oerfarenhemmafixare skrev:
Märkligt. Jag ringde och frågade de som byggt radhuset och fick det förklarat att man får såklart göra det själv, men då gäller inte deras garantier. Det skulle göras av någon med våtrumsbehörighet.
För att när de skruvar genom tätskiktet känner det av att det är någon med "behörighet" och släpper därför igenom skruven utan onödiga skador? Men när du kommer med skruvdragaren går larmet i hela våtskiktet direkt?
Sorry men det verkar jättedumt att man skulle behöva behörighet för att dra i en skruv....
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.