S Sven Snickare skrev:
Väldigt väldigt väldigt lite är dolt fel. Försäkringen är i stort sett värdelös. Tyvärr. Är huset 50 år gammalt kan det vara flera fel, men de är inte dolda utan snarare felnsom man kan förvänta sig av ett gammalt hus
Jo, håller helt med dig, de enda som är glada är bolagen som försäkrar. Hade varit kul se uppgifter hur många som fått utdelning på den.
Såg det var någon här som det hade hjälpt men, det är nog få som sagt.
 
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Men om ni uppfyller era KPI:er (key performance index) så får ni både löneökning och avancemang. I KPIerna står säkert en måluppfyllelse om besiktning.
Något sånt har inte vi har inga löneökningar mm från kontoret ju bättre betalt vi tar desto mer får vi
 
  • Gilla
Pär Sköld och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
K Kaptenz skrev:
Jo, håller helt med dig, de enda som är glada är bolagen som försäkrar. Hade varit kul se uppgifter hur många som fått utdelning på den.
Såg det var någon här som det hade hjälpt men, det är nog få som sagt.
Givetvis är det få som får utdelning, annars hade premien varit satt väldigt annorlunda.
Försäkringen kostat några tusenlappar men ska det betalas ut något så blir det dyrt, så det ligger i sakens natur att få får något.

Sen får var och en välja. Som säljare kan det vara värt att inre behöva oroa sig för stämningar etc. Även om man själv vet att köparen som klagar inte har något att hämta så är det nog inte så kul med den juridiska processen.

Som köpare är det dumt säger många för man vill inte slåss mot ett stort bolag. För all del, men har man ett giltigt krav så är det nog lättare att få ut sin ersättning snabbt, vilket kan vara bra.

Något jag noterar är annorlunda i den här tråden mot andra liknande är att här skriver man att få får ersättning, annars brukar man skriva att ingen får ersättning. Förmodligen för att några i tråden skrivit att de fått ersättning, dessutom att det gått relativt smidigt.

Det är upp till var och en att bedöma om det är värt det eller inte, någon sanning finns knappast.
 
  • Gilla
Kaptenz och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är upp till var och en att bedöma om det är värt det eller inte, någon sanning finns knappast.
Det finns en solklar sanning. KÖPAREN ska beställa och bekosta en överlåtelse besiktning ifall den så önskar, det har inte säljaren något att göra med.

Vill därefter Köparen i samband med köpet/ kontraktsskrivningen teckna en " objektsforsäkring" är dennes val och inget säljaren behöver bry sig om.

Som säljare hade jag dock hellre valt att inte gå vidare med den här köparen ifall inte budet är väldigt mycket högre än näst högsta....
 
  • Gilla
Kaptenz
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Det finns en solklar sanning. KÖPAREN ska beställa och bekosta en överlåtelse besiktning ifall den så önskar,
Jesses, vem har lurat i dig det?
S Sona2012 skrev:
det har inte säljaren något att göra med.
När jag sålde de senaste två gångerna så beställde jag som säljare besiktning, och betalade för det.

Stämmer väl inte särskilt väl med det du påstår.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Hittade en sådan nu. ([länk]) Måste vara rent lurendrejeri.
Vad är lurendrejeriet?
Du missade att redogöra för det.
Vem blir lurad, och hur avgör man det objektivt.
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Varför skulle man vilja betala för en försäkring som man inte kan ha någon nytta av.
Säg att köparen är en tokdåre som fantiserar ihop dolda fel och trakasserar mig som säljare. Och driver vansinnesmål i domstol.

Som försäkrad slipper jag detta och försäkringsbolaget tar smällen. Varför är inte det nytta för mig?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Jesses, vem har lurat i dig det?

När jag sålde de senaste två gångerna så beställde jag som säljare besiktning, och betalade för det.

Stämmer väl inte särskilt väl med det du påstår.
Jordabalkens lagstadgde krav på undersökningsplikt brukar vara enklast att visa att man som köpare uppfyllt ifall man gjort en överlåtelse besiktning. Säljarens upplysningsplikt brukar uppfyllas av det försäljningsprospekt som finns tillgängligt och de svar på frågor som säljare/ mäklare ger vid visning.

Att du gjorde bakvänt får stå för dig. Det är inte fel men inte standard förfarande.

Besiktning av säljare brukar ske innan visning och protokollet brukar ingå i det material som finns vid visning. Svensk Fastighetsförmedling ( även fler mäklare) kallar det " varudeklarerad" så alla spekulanter har samma information om objektet innan budgivning

Men när budgivningen är avslutad och kontrakt ska skrivas har säljaren inget intresse av besiktning
 
  • Gilla
Lokis81
  • Laddar…
C
S Sona2012 skrev:
Jordabalkens lagstadgde krav på undersökningsplikt
Fast grejen är ju att det inte finns någon undersökningsplikt i den bokstavliga bemärkelsen, vare sig i jordabalken eller någon annanstans.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast grejen är ju att det inte finns någon undersökningsplikt i den bokstavliga bemärkelsen, vare sig i jordabalken eller någon annanstans.
Hur som har säljaren inget med en överlåtelsebesiktning utan det är köparens intresse.

En förbesiktning kanske är användbar???? Men sker då innan visning för att ge samtliga presumtiva spekulanter information innan budgivning
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Jesses, vem har lurat i dig det?

När jag sålde de senaste två gångerna så beställde jag som säljare besiktning, och betalade för det.

Stämmer väl inte särskilt väl med det du påstår.
Du har fel, köparen KAN köpa en objektsförsäkring mot dolda fel. Då slipper ju du somxsöljare både den utgiften OCH besväret med försäkringsbolaget som troligen kommer säga att skadan INTE är ett dolt fel. Som skrivet tidigare är det tämligen svårt att få till ett dolt fel på äldre hus.
Du är ju ganska ovetande förstår jag hur det KAN fungera vid försäljning av hus.
Du verkar då lagt ut pengar för vad du borde ha satt den utgiften på köparen.😂😂
 
Fairlane
K Kaptenz skrev:
Du har fel, köparen KAN köpa en objektsförsäkring mot dolda fel. Då slipper ju du somxsöljare både den utgiften OCH besväret med försäkringsbolaget som troligen kommer säga att skadan INTE är ett dolt fel. Som skrivet tidigare är det tämligen svårt att få till ett dolt fel på äldre hus.
Du är ju ganska ovetande förstår jag hur det KAN fungera vid försäljning av hus.
Du verkar då lagt ut pengar för vad du borde ha satt den utgiften på köparen.😂😂
Jag är nog också ovetande med ditt tankesätt, då jag som säljare tecknat en dolda-fel-försäkring. Jag är väl medveten om att få fel klassas som dolda fel (men om det trots allt sker så kan det kosta säljaren en rejäl slant). Det är inte Därför jag lagt några få tusenlappar på försäkringen utan för att slippa risken att hantera en köpare för fel överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
@Kaptenz Det där med nät etikett, alltså uppförande på nätet, verkar inte vara din starka sida ...
Jo, ibland i affekt kan de flesta av oss kanske skriva lite väl "bitskt", men att dömma av dina inlägg så verkar det vara ditt "normala" konversationssätt.
Det är sällan framgångsrikt om man vill föra en dialog som leder nånstans, inte ens om man bara vill framföra sin ståndpunkt...

Så min rekommendation är att du skriver här på samma sätt som när du pratar med familj, vänner & bekanta. För inte är du sådär "bitsk" mot dem?🤔
 
L lat skrev:
@Kaptenz Det där med nät etikett, alltså uppförande på nätet, verkar inte vara din starka sida ...
Jo, ibland i affekt kan de flesta av oss kanske skriva lite väl "bitskt", men att dömma av dina inlägg så verkar det vara ditt "normala" konversationssätt.
Det är sällan framgångsrikt om man vill föra en dialog som leder nånstans, inte ens om man bara vill framföra sin ståndpunkt...

Så min rekommendation är att du skriver här på samma sätt som när du pratar med familj, vänner & bekanta. För inte är du sådär "bitsk" mot dem?🤔
Fortsätt i ditt liv att vara lättstött😂😂😂
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är nog också ovetande med ditt tankesätt, då jag som säljare tecknat en dolda-fel-försäkring. Jag är väl medveten om att få fel klassas som dolda fel (men om det trots allt sker så kan det kosta säljaren en rejäl slant). Det är inte Därför jag lagt några få tusenlappar på försäkringen utan för att slippa risken att hantera en köpare för fel överhuvudtaget.
Vet inte om du förstått att du kan se till att KÖPAREN tar denna försäkring? Just för att slippa ta den kostnaden?
 
K Kaptenz skrev:
Fortsätt i ditt liv att vara lättstött😂😂😂
Och där blev du blockerad!
Mitt liv är för bra för att skitas ned av såna som dig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.