Om arbetena utfördes på löpande räkning dvs inget fast pris, då har du iaf rätt till verifikationer för fakturan, timmar, material etc. om inte det finns specificerat då kan du bestrida fakturan och bör så göra. Dessutom rekommenderar jag att om företaget kommer med underlag då ska du säkerställa att detta är slutreglering så inte en ny 60tkr-faktura dimper ner i brevlådan.
 
  • Gilla
Mappe99
  • Laddar…
Så här har det gått.till om jag får gissa
TS har beställt arbete
Arbetet är utfört
Arbetet borde rimligtvis varit godkänt/kunden nöjd
Annars hade väl kunden sagt till isamma veva dom var där .
Ingen faktura dimper i brevlådan efter 1,2,3,4,5,6 månader
TS är nöjd och hoppas att dom glömt fakturera
3 månader innan prespektionstiden går kommer faktura.
Då börjar TS gnälla om att det var dåligt gjort .
 
  • Gilla
Sigge1960 och 4 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Så här har det gått.till om jag får gissa
TS har beställt arbete
Arbetet är utfört
Arbetet borde rimligtvis varit godkänt/kunden nöjd
Annars hade väl kunden sagt till isamma veva dom var där .
Ingen faktura dimper i brevlådan efter 1,2,3,4,5,6 månader
TS är nöjd och hoppas att dom glömt fakturera
3 månader innan prespektionstiden går kommer faktura.
Då börjar TS gnälla om att det var dåligt gjort .
Det är inte så jag uppfattat TS beskrivning
Utan mer så här:
TS har beställt arbete (2019)
Arbetet är utfört (Nov 2021)
Ingen kontakt med TS om att arbetet är klart
Ingen dokumenation över vad som gjorts öht,
Ingen faktura dimper i brevlådan efter 1,2,3,4,5,6 månader
TS är inte nöjdoch hoppas att dom glömt fakturera (notera ordet INTE )
3 månader innan prespektionstiden går kommer faktura.
Då vill ju TS givetvis ha ett besked om arbetet är klart, dokumenation om vad som gjorts etc.
Detta har inte lämnats till TS än iaf.
Nu vill TS veta vad det är för relgler som gäller.

Hade hantverkaren haft någon typ av kommunikation vid jobbets utförande samt efter jobbet varit klart hade denna situation aldrig uppstått.
Hur J* svårt kan det vara för hantverkare att prata med sina kunder?? Fattar det inte.
Och sen tycker hantverkare att "det får kunden stå för" ... men va f* ?

I detta fall vet vi inte om TS försökt kontakta hantverkaren under dessa 3 år om att få veta hur jobbet utförts, var är fakturan? var är dokumenationen? etc etc.

Men då detta är juridik avdelningen så sitter mycket i exakt vad som avtalats.
Som nån har skrivit:
Hittas inte pappersavtalet som specifikt säger att hantverkaren ska ge dokumentation etc så är det bara för TS att pynta gissar jag.
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Om du har beställt ett arbete så skall du såklart betala för detta.

Om du inte vet att arbetet är slutfört så frågar du den du har beställt arbetet av. Och när du då inte är nöjd med det som utförts så får du ta en diskussion med vederbörande tills ni kommer överens om vad och vilken summa.

Om du har duckat i 3 år så har det ändå varit tillräckligt för att du inte skall börja rota i det. ”Du har varit nöjd!”

Om du inte är nöjd så skulle du påpekat detta inom rimlig tid. 3 år är inte rimligt. Jag tror du har en uppförsbacke som heter duga.
 
  • Gilla
ch75 och 4 till
  • Laddar…
3 års preskription är det som gäller, vilket förnyas varje gång det skickas ut påminnelse.

Om TS inte är nöjd med arbetet eller dokumentationen så får TS klaga på detta och hålla inne med en rimlig del av betalningen tills bristen är åtgärdad.
 
  • Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
R
V Vardagsrum skrev:
3 års preskription är det som gäller, vilket förnyas varje gång det skickas ut påminnelse.

Om TS inte är nöjd med arbetet eller dokumentationen så får TS klaga på detta och hålla inne med en rimlig del av betalningen tills bristen är åtgärdad.
Ja rimlig del är nyckeln, många tror att man har rätt att hålla in allt för lite saknad dokumentation..
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
4774
V Vardagsrum skrev:
3 års preskription är det som gäller, vilket förnyas varje gång det skickas ut påminnelse.

Om TS inte är nöjd med arbetet eller dokumentationen så får TS klaga på detta och hålla inne med en rimlig del av betalningen tills bristen är åtgärdad.
Är det så på riktigt, att vid varje påminnelse så börjar tiden à 3 år om? Jag trodde att tid var fastställd för tiden börjar inte om i livet iaf. Men lär mig gärna hur detta då räknas 😃.
 
4774 4774 skrev:
Är det så på riktigt, att vid varje påminnelse så börjar tiden à 3 år om? Jag trodde att tid var fastställd för tiden börjar inte om i livet iaf. Men lär mig gärna hur detta då räknas 😃.
Jepp det är korrekt. Preskriptions tiden ska räknas från den sista fakturan/påminnelsen.
ex)
faktura år 2010-10-10 ( skulden försvinner 2013-10-10 om inget mer görs)
påminnelse 2012-10-10 ( nu flyttas datumet fram till 2015-10-10 om inget mer görs)
Men de flesta företag försöker få in skulden på andra sätt än att bara skicka påminnelser , typ att lämna till inkasso, kronofogde etc.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
4774
M MrDizzy skrev:
Jepp det är korrekt. Preskriptions tiden ska räknas från den sista fakturan/påminnelsen.
ex)
faktura år 2010-10-10 ( skulden försvinner 2013-10-10 om inget mer görs)
påminnelse 2012-10-10 ( nu flyttas datumet fram till 2015-10-10 om inget mer görs)
Men de flesta företag försöker få in skulden på andra sätt än att bara skicka påminnelser , typ att lämna till inkasso, kronofogde etc.
Åh f... Detta är helt nytt för mig. Men jag är å andra sidan typen som alltid betalar räkningarna först av allt. Rätt ska vara rätt typ 😀. Vad eller vem har bestämt att en 3 års period börjar om gång på gång när det kommer till påminnelse fakturor? Då kan man ju aldrig komma förbi 3 år 😄
 
4774 4774 skrev:
Vad eller vem har bestämt att en 3 års period börjar om gång på gång när det kommer till påminnelse fakturor? Då kan man ju aldrig komma förbi 3 år 😄
Preskriptionslag (1981:130),
https://lagen.nu/1981:130
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Tack för hjälpen med insikten ♥️ Både Mr Dizzy och Kane
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker det är orimligt att man har tre år på sig men det är rimligt att följa lagen om den nu är sån.
Denna lag är "förhandlingsbar"

I lagens första stycke står: "i den mån inte annat följer av vad som är särskilt föreskrivet.".

TS hade alltså kunnat komma överens med hantverkaren om en annan preskriptionstid än tre år. T.ex. två veckors preskriptionstid, eller två månader, vilket som nu passat TS och hantverkaren tillsammans. Men kommer man inte överens om något annat i förväg får man finna sig i lagens 3- eller 10-åriga preskription som en slags "backup"
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Dennan4 Dennan4 skrev:
Företagare som väntar jättelänge med att skicka en faktura som då plötsligt har 2 veckors betaltid gör också att privatpersoner inte vill anlita hantverkare.

Kan tycka att betaltiden vid försenad faktura borde vara lika lång som tiden det tog att få fakturan.
Man kan även upplysa om att man inte fått ngn faktura för utfört jobb!
 
  • Gilla
  • Älska
Dr Benz och 3 till
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Denna lag är "förhandlingsbar"

I lagens första stycke står: "i den mån inte annat följer av vad som är särskilt föreskrivet.".

TS hade alltså kunnat komma överens med hantverkaren om en annan preskriptionstid än tre år. T.ex. två veckors preskriptionstid, eller två månader, vilket som nu passat TS och hantverkaren tillsammans. Men kommer man inte överens om något annat i förväg får man finna sig i lagens 3- eller 10-åriga preskription som en slags "backup"
Jag gissar att du kan räkna på ena handen hur många gånger privatpersoner i Sverige avtalat om kortare preskriptionstid med hantverkare. I praktiken kan vi nog vara säkra på att det är 3 år. ..... Tror du inte?
 
TRJBerg
K krambriw skrev:
Om arbetet är väl utfört enligt beställning så är det väl inte mer än rimligt och hederssamt att betala också? Försöka smita från sådär. Även entreprenören ska väl sätta fram maten på bordet till sin familj. Endast om det inte är utfört enligt beställnig kan man bestrida tycker jag. Någon måste väl ha godkänt det hela?
Hur kan han veta att det är väl utfört enligt beställning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.