En praktisk fråga: Hur är tillgängligheten till taket? Säg att man får ett problem (läcka, antenn, skorsten, fågelbon...), hur kommer man åt? Jag antar att solcellerna inte håller att gå på, och antagligen är livsfarligt hala i vilket fall.
 
T
Dom måste ju gå att lyfta bort då han säger att han är och inspekterar dom .
Men dom är väl kopplade i serie så det är en kontakt eller kabel mellan varje.

Frågan är om en går sönder, hur hittar man vilken det är ?
Det kan väl inte vara en optimerare mellan varje panna.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
har inte tesla solcellspannor med
 
M
Vem är det som sätter rubriker här?

Så varumärket försvann på grund av Jörgen? Bad Jörgen!
 
  • Gilla
  • Haha
Purre och 12 till
  • Laddar…
7000kwh producerat per år. Idag ligger elpriset på 68 öre i region 4. Det blir 4760:- i kronor in på en hel sommar. Region 3 är priset idag 2.5 öre. Det blir 175kr totalt. Jag har inte räknat på snittpriset under sommaren utan bara på dagens pris.
Blir det lönsamma siffror med tanke på investeringskostnaden? Vad kostar en växelriktare om den brinner upp?
Solcellsföretagen som ploppat upp och försvinner lika fort. Vem står för de utlovade garantierna sen?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T
T Tom-ten skrev:
7000kwh producerat per år. Idag ligger elpriset på 68 öre i region 4. Det blir 4760:- i kronor in på en hel sommar. Region 3 är priset idag 2.5 öre. Det blir 175kr totalt. Jag har inte räknat på snittpriset under sommaren utan bara på dagens pris.
Blir det lönsamma siffror med tanke på investeringskostnaden? Vad kostar en växelriktare om den brinner upp?
Solcellsföretagen som ploppat upp och försvinner lika fort. Vem står för de utlovade garantierna sen?
Du får också 60öre för varje kilowatt du säljer i skattereduktion.
Samt minskar effektavgiften som vissa har.

Även om dagens elpris är lågt så vet vi att det inte alltid är så.
 
Mats-S
M maria01 skrev:
har inte tesla solcellspannor med
Nej, dom har återgått till betongpannor. det var för dålig byggkvalitet på solcellerna 😉
 
T TH885 skrev:
Du får också 60öre för varje kilowatt du säljer i skattereduktion.
Samt minskar effektavgiften som vissa har.

Även om dagens elpris är lågt så vet vi att det inte alltid är så.
Framförallt verkar somrarna bli perioder med låga elpriser. Semestrar och lågt värmebehov samt mycket vind

Skulle inte räkna med att elen blir dyrare.

Och bidrag ska man väl inte räkna med heller. Se hur det gick med albilsbidraget. Poff. På 48 timmar
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
Artikeln visar väl mest risken med obeprövad teknik.

Ett AB kan lätt konkas och sen sitter man med skiten själv om den går trasig.
 
Så man får 4200:- i skattereduktion då om det är 60öre kw/h på 7000 producerade timmar alltså. Dvs du får minska sin skatt på det på deklarationen?
Nån som har en kalkyl att lägga upp på era investeringar med återbetalningstid och lönsamhet? En med verkligt utfall senaste åren.
Med dessa siffror ser det ju ut ändå som det inte är nån lysande(!) investering ens om man cashar sin anläggning.
 
Mats-S
T Tom-ten skrev:
Så man får 4200:- i skattereduktion då om det är 60öre kw/h på 7000 producerade timmar alltså. Dvs du får minska sin skatt på det på deklarationen?
Nån som har en kalkyl att lägga upp på era investeringar med återbetalningstid och lönsamhet? En med verkligt utfall senaste åren.
Med dessa siffror ser det ju ut ändå som det inte är nån lysande(!) investering ens om man cashar sin anläggning.
Installerade en anläggning med paneler på totalt på 11.500 Watt juni förra året, cashade 170K efter bidrag. Första året producerade den drygt 9000 kWh, villans förbrukning året innan var drygt 8000 kWh, så plus 1000 kWh på försäljningen av el.

Haken är givetvis att man säljer överskottet på senvår-sommar-tidig höst till ett lågt pris, och köper el dyrt på vintern. Ärligt talat så har jag noll koll på om kalkylen håller, krångligare spec på elen får man leta efter, så jag orkar inte bry mig, inbillar mig att det blir några kronor mindre nu än innan panelerna.

Men magkänslan är precis som du skriver, ingen lysande investering om man endast er till förtjänsten. Då hade det hade garanterat varit en bättre affär att slänga in 170K på börsen. Vi en försäljning av villan skulle det nog ge lite extra pga panelerna, dessutom kan man ju leva med ett lite bättre samvete när man bidrar med lite el till samhället ;-)
 
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
Hur kan folk vilja betala mer för ett hus det sitter solpaneler på som man går back på att köpa även i andra hand?
Lite konstigt kan man ju tycka. För min del är det nånting som sitter ivägen för ett framtida takbyte och dessutom inte genererar pengar. Hade det varit lönsamt hade ju vattenfall tapetserat med solpaneler och batteristationer för miljoner.
 
B
T Tom-ten skrev:
Hur kan folk vilja betala mer för ett hus det sitter solpaneler på som man går back på att köpa även i andra hand?
Lite konstigt kan man ju tycka. För min del är det nånting som sitter ivägen för ett framtida takbyte och dessutom inte genererar pengar. Hade det varit lönsamt hade ju vattenfall tapetserat med solpaneler och batteristationer för miljoner.
Men solpanelerna har ju ett positivt kassaflöde. Inte konstigt att man kan betala en slant för något som genererar ett positivt kassaflöde? Sen tror jag knappast att husets värde ökar med 150k och man köper solpaneler för 150k.

Att de sitter i vägen vart 30:e år, och kräver några h extra arbete, känns ju inte som ett speciellt stort problem.
 
  • Haha
perror
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.