VisionW VisionW skrev:
Hej.
Min syster är intresserad av att köpa en bostadsrätt. Hon har inte hela kontantinsatsen så jag har sagt att jag köper hennes bil för det som fattas. Banken säger att det inte går att göra så för enligt dem blir det en gåva och gåva till bostadsköp kan bara komma från föräldrar eller mor/far föräldrar. Det jag köper hennes bil för är absolut ett överpris men är det inte märkligt att banken har en åsikt om av jag gör med mina pengar? Kan också tillägga att det rör sig om ca 100 000kr så inga enorma belopp. Vet inte om det bara är just hennes bank eller om det är såhär det funkar överallt?
Sökte lite snabbt och hitta detta!?
https://lawline.se/answers/penninggava-mellan-syskon
 
P paralun skrev:
Jo men nu tror jag inte det är så vanligt inkl att vi som kund fyller i kundkännedomsenkäten varannat eller var tredje år. Sen har jag SEB och noterar att frågorna i senaste enkäten var klart mer detaljerade.
Det måste vara ganska enkelt för en banktjänsteman om det inte stämmer när en kund ska förklara utan att vara "nitisk".
Bankerna har lånat ut pengar i 100+ år.
ÄNDÅ ser vi hela tiden case där det skiljer i bedömningen (ränta, kreditbedömning etc)

Nu har vi nåt relativt nytt, (AML) Kunskapen är mycket lägre och osäkerheten mycket större än vid traditionell kreditgivning.
Då tänker nog de flesta bortsett från dig att appliceringen av AML kommer variera MYCKET mer mellan banker å enskilda tjm än vad kreditbeslut gör.

Eller tror du alla som rapporterar om diskrepans ljuger å att bankerna internt diskuterar problem som enligt dig inte finns.
Du må tycka det borde vara enkelt för banktjm att agera helt lika men som så ofta förr harmoniserar din tro inte med verkligheten.

Vart vill du komma?
Vill du få fram att banktjm är dumma bara för att de inte kommer fram till samma beslut på identiska case…?

Eller har du igen målat in dig i ett hörn i ännu ett ämne du har begränsad kunskap om?🤔
 
VisionW VisionW skrev:
Hej.
Min syster är intresserad av att köpa en bostadsrätt. Hon har inte hela kontantinsatsen så jag har sagt att jag köper hennes bil för det som fattas. Banken säger att det inte går att göra så för enligt dem blir det en gåva och gåva till bostadsköp kan bara komma från föräldrar eller mor/far föräldrar. Det jag köper hennes bil för är absolut ett överpris men är det inte märkligt att banken har en åsikt om av jag gör med mina pengar? Kan också tillägga att det rör sig om ca 100 000kr så inga enorma belopp. Vet inte om det bara är just hennes bank eller om det är såhär det funkar överallt?
Sätt pengarna på hennes konto. Om banken frågar varifrån pengarna kommer kan du säga att du ville återbetala en gammal skuld hos din syster, hon lanåde pengar till dig för länge sen…
 
dfs.ny.gov: Superintendent Adrienne A. Harris secures $35 million settlement with Nordea for significant compliance failures and inadequate diligence over high-risk correspondent banks (2024-08-27)
"Nordea Bank Abp (“Nordea” or the “Bank”) has agreed to pay $35 million in penalties as part of a Consent Order entered into with the New York State Department of Financial Services (the “Department”) for significant compliance failures with respect to Bank Secrecy Act/Anti-Money Laundering (“BSA/AML”) requirements and the Bank’s failure to conduct proper due diligence of its correspondent bank partners."
"The activity at Nordea’s former branch in Vesterport, Denmark further implicated the Bank in the flow of illicit funds with entities connected to the Russian Laundromat, the Azerbaijani Laundromat, and the Hermitage Capital Allegations."
"revealed that the Bank’s AML safeguards at its high-risk, former Baltic Branches, failed to adequately compensate for the increased risk level, leaving the Bank vulnerable to money laundering and the flow of suspicious transactions. Moreover, Nordea consistently failed to properly implement compliance initiatives,"
 
  • Gilla
  • Arg
Dilato och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
dfs.ny.gov: Superintendent Adrienne A. Harris secures $35 million settlement with Nordea for significant compliance failures and inadequate diligence over high-risk correspondent banks (2024-08-27)
"Nordea Bank Abp (“Nordea” or the “Bank”) has agreed to pay $35 million in penalties as part of a Consent Order entered into with the New York State Department of Financial Services (the “Department”) for significant compliance failures with respect to Bank Secrecy Act/Anti-Money Laundering (“BSA/AML”) requirements and the Bank’s failure to conduct proper due diligence of its correspondent bank partners."
"The activity at Nordea’s former branch in Vesterport, Denmark further implicated the Bank in the flow of illicit funds with entities connected to the Russian Laundromat, the Azerbaijani Laundromat, and the Hermitage Capital Allegations."
"revealed that the Bank’s AML safeguards at its high-risk, former Baltic Branches, failed to adequately compensate for the increased risk level, leaving the Bank vulnerable to money laundering and the flow of suspicious transactions. Moreover, Nordea consistently failed to properly implement compliance initiatives,"
Som sagt sätta åt småfolk och släppa igenom rysk penningtvätt.
 
  • Gilla
sin och 3 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Som sagt sätta åt småfolk och släppa igenom rysk penningtvätt.
Det kommer inte ske någon förbättring förrän bankchefer hamnar i fängelse.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Som sagt sätta åt småfolk och släppa igenom rysk penningtvätt.
Fast detta skedde väl för en herrans massa år sen, långt innan ”småfolket” blev tvungna att svara på ett antal frågor …?
 
Z Zodde skrev:
Fast detta skedde väl för en herrans massa år sen, långt innan ”småfolket” blev tvungna att svara på ett antal frågor …?
Det är en av anledningarna till att "småfolket" behöver svara på en masssa skitfrågor.
FI pga denna typ av saker gjorde regler som ska gälla ALLA och bankerna överimplementerar nitiskt de regler de själva känner för. Vissa banker mer , andra mindre.
Sen skiter bankerna i det för extremt rika personer, till den punkt att de råkar ut för samma sak igen....
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Det är en av anledningarna till att "småfolket" behöver svara på en masssa skitfrågor.
Jepp
M MrDizzy skrev:
Sen skiter bankerna i det för extremt rika personer, till den punkt att de råkar ut för samma sak igen....
Knappast
 
Z Zodde skrev:
Jepp

Knappast
Tror du verkligen att bankerna frågar var kommer 100tusen ifrån om du ska göra en affär på 100miljoner?
Det tror inte jag.
Och det SKA banken göra enl reglerna....
Det är ju fan knapp att de frågar var de 100 miljonerna kommer ifrån
 
M MrDizzy skrev:
Det är ju fan knapp att de frågar var de 100 miljonerna kommer ifrån
Hur vet du det?
Sådana stora kunder jobbar man mycket tätt med…

Allt handlar om KYC
 
Z Zodde skrev:
Hur vet du det?
Sådana stora kunder jobbar man mycket tätt med…

Allt handlar om KYC
Och ändå ser man gång på gång rubriker i tidningarna om hur företag o privatpersoner lurar andra på extrema summor pengar (som bankerna BEVISLIGEN inte frågat om de fått tag i dessa pengar lagligt)
Märkligt det där om man nu "jobbar mycket tätt med" ....

Eller ännu bättre exempel.
De som säljer droger via swisch ...
 
  • Gilla
Dtr
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Och ändå ser man gång på gång rubriker i tidningarna om hur företag o privatpersoner lurar andra på extrema summor pengar (som bankerna BEVISLIGEN inte frågat om de fått tag i dessa pengar lagligt)
Märkligt det där om man nu "jobbar mycket tätt med" ....

Eller ännu bättre exempel.
De som säljer droger via swisch ...
Byter du nu tema till BANKID fraud …..???
Då är vi inne på nåt helt annat som inte har med penningtvätt å tillhörande kontrollfrågor å göra…
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Och ändå ser man gång på gång rubriker i tidningarna om hur företag o privatpersoner lurar andra på extrema summor pengar (som bankerna BEVISLIGEN inte frågat om de fått tag i dessa pengar lagligt)
Märkligt det där om man nu "jobbar mycket tätt med" ....

Eller ännu bättre exempel.
De som säljer droger via swisch ...
Jo men hur ska man skilja "småfolket" från en kriminell målvakt utan att ställa frågor?
Världen har ju förändrats till det sämre och är global.

Polisens definition.
"Vad är penningtvätt och målvakter?

Penningtvätt handlar om att dölja varifrån pengarna kommer. Det sker genom transaktioner som omvandlar pengar från till exempel narkotikahandel eller bedrägerier till skenbart lagliga inkomster och tillgångar.

En målvakt är den som syns utåt när kriminella vill dölja vilka de är och sina ekonomiska förehavanden. Det är ofta målvakten som får stå till svars för brotten. Inom penningtvätt finns det två typer av målvakter: penningmålvakter och styrelsemålvakter."

Osv enligt länk
https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/bedrageri/penningtvatt--malvakt/
 
Är ju inget större problem, det som tas upp I tråden är sällan händelser, för merparten fungerar det smärtfritt.
Och ts fall innehåller konstigheter.
Har skickat pengar, större belopp än ts, till barnens konton utan frågor och misstänker att de inte har koll på att det är barnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.