L Linda-Andersson skrev:
Så enligt dig är nedre bleck felaktigt konstruerade?
Ja. Det skall tätas där. Ev skall även blecket böjas åt sidan- utåt
 
Globetrot Globetrot skrev:
Här är svaga punkter. Det kan komma in vatten hör. Det är därför man ska fasa in plåt.
Detta är helt rätt. Man kan till och med sätta en helt ny, målad, panelbräda över hela vänster och högersidan. Så att plåten inte syns alls.
 
  • Gilla
Linda-Andersson
  • Laddar…
Jag börjar fundera på om det är så att det är runt det lilla vädringsfönstret det läcker in?

Om de är så att det lilla blecket släpper in vatten (eller nåt) för jag tycker vattnet är lite väl koncentrerat precis runt mittposten, det känns inte riktigt som att vattnet rinner in ute vid kanten av fönstret..

Om så är fallet så måste det ju rinna typ 20cm in mot mitten av fönstret för att få fuktgenomslag just där.. varför tas det inte upp av väggen tidigare?

Och eftersom alla fönster har "likadana" fönsterbleck, så då borde det väl vara fukt vid fler fönster i huset..?
 
  • Gilla
Linda-Andersson
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Jag börjar fundera på om det är så att det är runt det lilla vädringsfönstret det läcker in?

Om de är så att det lilla blecket släpper in vatten (eller nåt) för jag tycker vattnet är lite väl koncentrerat precis runt mittposten, det känns inte riktigt som att vattnet rinner in ute vid kanten av fönstret..

Om så är fallet så måste det ju rinna typ 20cm in mot mitten av fönstret för att få fuktgenomslag just där.. varför tas det inte upp av väggen tidigare?

Och eftersom alla fönster har "likadana" fönsterbleck, så då borde det väl vara fukt vid fler fönster i huset..?
Ja, säg det.
 
Har upptäckt fukt på ett till ställe dock. Rev bort en tapet i vardagsrummet på nedre plan vid ett fönster. Här är det ENDA fuktiga delen den lilla fyrkantiga mittendelen på bild. Så mittpunkten för fönsterna. Precis där är två stycken fönsterbleck skarvade på utsidan…
 
  • Träpanel i ett fönster där ett litet fuktigt område syns i mitten vid skarven mellan två fönsterbleck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett fönster i ett vardagsrum med fuktmarksfläckar på det fyrkantiga området på mittendelen av fönsterramen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du se om m denna lilla del av fönsterblecket går in i själva fönstret? Det brukar finnas spårning i fönstret för denna lilla kant av fönsterblecket.
 
  • Bilden visar en närbild av en del av ett fönsterbleck, där den upphöjda kanten är markerad med en röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mawe85 skrev:
Kan du se om m denna lilla del av fönsterblecket går in i själva fönstret? Det brukar finnas spårning i fönstret för denna lilla kant av fönsterblecket.
På nedre blecket vid skarven?
 
L Linda-Andersson skrev:
På nedre blecket vid skarven?
Hela dess längd ska ha en "flärp" som går i ett spår i fönstret. Skarven om man nu gör med skarv av någon konstig anledning ska I min värld ha tätmassa typ silicon eller butyl och vara iaf en 3-5cm överlapp.
 
L Linda-Andersson skrev:
Har upptäckt fukt på ett till ställe dock. Rev bort en tapet i vardagsrummet på nedre plan vid ett fönster. Här är det ENDA fuktiga delen den lilla fyrkantiga mittendelen på bild. Så mittpunkten för fönsterna. Precis där är två stycken fönsterbleck skarvade på utsidan…
Hur långt är det fönstret som kräver en skarv?
 
Jag har aldrig sett att man skarvar fönsterbleck. Får gå upp och kolla vårt 180 fönster. Överlappar de båda blecken mer än några millimeter?
 
Hur har det gått? När har ni besiktning?
 
Det skall se ut så här. Allt annat är mer eller mindre, fel.
 
  • Närbild av en korrekt utförd hörndetalj på en vitmålad träram med en plåtdetalj under ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.