Det verkar också som om de bara skruvat upp färdigmålad panel och inte gjort något måleriarbete alls för att t.ex skydda vid spikarna. Ändträt på det överliggande fönsterfodret verkar helt omålat:
Omålat ändträ på överliggande fönsterfoder av huset, vilket syns särskilt tydligt nära taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr är det väl också så att firman måste få en chans på sig att rätta till felen innan man går vidare och processar.
De har dock redan bevisat sin nivå så skulle inte vilja ha dem runt huset igen...
 
  • Gilla
Globetrot och 2 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Det verkar också som om de bara skruvat upp färdigmålad panel och inte gjort något måleriarbete alls för att t.ex skydda vid spikarna. Ändträt på det överliggande fönsterfodret verkar helt omålat:
[bild]
Tyvärr är det väl också så att firman måste få en chans på sig att rätta till felen innan man går vidare och processar.
De har dock redan bevisat sin nivå så skulle inte vilja ha dem runt huset igen...
Ligger det på snickarna att även måla ändträet och skruvhuvuden? Vi har valt mellanstruken panel så huset behöver ändå målas av oss nästa år. Vi hinner inte i år.
 
L Linda-Andersson skrev:
Ligger det på snickarna att även måla ändträet och skruvhuvuden? Vi har valt mellanstruken panel så huset behöver ändå målas av oss nästa år. Vi hinner inte i år.
Mellanstruken i min värld betyder att panelen bara är grundmålad men behöver åtminstone en färdigstrykning. Vad gäller skruvhuvudena så är det väl vad man avtalat, men det brukar aldrig bli på den detaljnivån.

Edit: Om det står "mellanstruken" i avtalet kan det tolkas som att snickarna inte åtagit sig att färdigmåla utan att ni själv skulle anlitat målare att göra detta.
 
  • Gilla
Linda-Andersson
  • Laddar…
Inte lämnar man helt obehandlat ändträ iaf..

Trärent kan knappast räknas som mellanstruket.

Mindre viktigt i nuläget iaf, den stora kon på isen är förstås vatteninträngningen.

Bra att du tar dit besiktningsman, även om kostnaden är sur. Har de klåpat sig så här pass med plåtar och uterum, så är det tyvärr stor sannolikhet för att de gjort fel även på andra ställen.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Får se vad firman svarar. Mailade de i går och ska skicka reklamationen med post också.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
L Linda-Andersson skrev:
Får se vad firman svarar. Mailade de i går och ska skicka reklamationen med post också.
Håll oss uppdaterade! Det skulle ju vara så upplyftande läsning om de beter sig rimligt. Dvs tar din kostnad för besiktning och korrigerar! Lycka till!
 
  • Gilla
Linda-Andersson
  • Laddar…
Jag tror att många skulle gynnas att i högre grad kosta på att ta hjälp av en byggledare som kan företräda ens intressen snarare än byggföretaget. På en sån här entreprenad kanske det hade räckt med 3-4 besök. Så säg att man allt som allt hade lagt ut 20.000kr så hade såna här misstag fångats upp och kunnat korrigeras när man ”höll på”. Det är det nog många gånger värt om man ska göra större byggjobb i storleken 100.000+.

Tror inte bara detta gäller bygg, många skulle nog i flertalet situationer gynnas att av ta hjälp av en rådgivare som är bekostad av dig och därmed har beställarens intressen först. ”Personlig bankman” är ju ett ypperligt exempel, undrar hur många miljarder det kostar svenska befolkning att man låtit banken placera ens pengar…
 
Redigerat:
  • Gilla
Linda-Andersson
  • Laddar…
Nä, det hade man ju inte en tanke på. Kanske för att jag tyckte det var ett projekt utan konstigheter, inget arkitekt ritad utbyggnad bara riva och sätta ny fasad samt riva befintligt uterum/terrass och sätta likt det befintliga. Slog mig aldrig att jag behöver anlita en byggledare till något jag tänker är standarduppdrag för en byggfirma…det här är sjukt.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Jo ofta är det ju ungefär samma människor som är besiktningsmän som även är byggledare. Ofta försvinner ju behovet av besiktning i mindre jobb man har en sakkunnig med sig under resans gång istället.
 
L Linda-Andersson skrev:
Ligger det på snickarna att även måla ändträet och skruvhuvuden? Vi har valt mellanstruken panel så huset behöver ändå målas av oss nästa år. Vi hinner inte i år.
Våra snickare hade med en hink grundfärg som de doppade ändarna på foder och vindskivorna i. Målade även alla brädor/smygar som de behövde klyva runt fönster och ytterdörr.
 
  • Gilla
Linda-Andersson
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Våra snickare hade med en hink grundfärg som de doppade ändarna på foder och vindskivorna i. Målade även alla brädor/smygar som de behövde klyva runt fönster och ytterdörr.
Jaså, inget ni hade avtalat?
 
Mellanstruket var det sagt. Det var väl sunt förnuft och yrkesstolthet.
 
S Småbrukaren skrev:
Mellanstruket var det sagt. Det var väl sunt förnuft och yrkesstolthet.
Så bra gjort.
 
O oliven1 skrev:
felaktigt enligt vem?

beror ju helt på vad ni avtalat, har ni avtalat enligt utfört så är det ju inte felaktigt.
Oj. Proxykränkt hantverkare?
 
S Småbrukaren skrev:
Lasyr är ett helvete och du kommer hata alla flagor som lossnar. Personligen tycker jag att den silvergrå nyans som såpa ger är vackrast. Alternativet är olja med pigment men då får du att göra år efter år efter år.
Vad tusan använder du för lasyr?! Jag laserade min trall 2018 med demidekk, 5 år senare såg den ut såhär : Laserad trätrall som ser ut blekt och åldrad efter 5 år. Lasyren har trängt in väl, inga flagor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lasyren går ju helt in, finns inte en chans att det kan flagna! Dock håller jag med om att naturell trall som såpskuras är att föredra! Anledningen att jag laserade var att tidigare ägare (och ville första åren) oljade med pigmenterad olja och det blev mörkare och mörkare för varje år, såg fint ut ett par månader.
 
  • Gilla
Linda-Andersson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.