Claes Sörmland
K KMNelhas skrev:
I mitt fall, åker.
Om det ligger en liten bostadsfastighet mitt i en åker så ska ju inte ett verksamhetsområde för VA inrättas där. Kommunalt VA är till för att lösa större sammanhang än enstaka hus i åker.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det ligger en liten bostadsfastighet mitt i en åker så ska ju inte ett verksamhetsområde för VA inrättas där. Kommunalt VA är till för att lösa större sammanhang än enstaka hus i åker.
Jo men jag efterlyste det kommunala beslutsunderlaget som ska finnas någonstans bara man letar eller ställer en fråga till kommunen.

Eftersom mycket av Norrtälje är kustnära så finns det nog tydlig statistik på brunnar som inte fungerar pga klorider från havet. Troligen också statistik över enskilda avlopp som fått anmärkningar och fungerar dåligt.

Så någon som bor i Norrtälje borde ju kunna komma med fakta om skälen samt även vilken politisk majoritet som tog beslutet.
 
K Kane skrev:
Logiken bakom "tomtstorlekstaxa" är enkel. Med stora tomter blir det större avstånd mellan anslutna fastigheter så färre skall betala för kostnaden att anlägga VA-nätet.
Om du delar upp fastigheten i mindre delar, vad blir summan för anslutningarna då?
Glöm inte att fastighetsskatten torde bli högre med flera fastigheter…
 
F Fula ankungen skrev:
Glöm inte att fastighetsskatten torde bli högre med flera fastigheter…
Har för mig att fastigheter vars värde understiger 50 000 SEK inte beskattas.
 
K KMNelhas skrev:
I mitt fall, åker.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag förstår inte, vad finns mellan tomterna i ett sånt scenario?
En gata? En allmänning? En lekplats? Några exempel som gör att det är lika långt mellan förbindelsepunkterna som mellan två stora tomter som gränsar till varandra.
 
Claes Sörmland
T Television_Set skrev:
En gata? En allmänning? En lekplats? Några exempel som gör att det är lika långt mellan förbindelsepunkterna som mellan två stora tomter som gränsar till varandra.
Ja, den sträckan betalar ju hela VA-kollektivet solidariskt för. Men varför ska VA-kollektivet betala för den extra sträckan schaktning som din stora fastighet kräver?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, den sträckan betalar ju hela VA-kollektivet solidariskt för. Men varför ska VA-kollektivet betala för den extra sträckan schaktning som din stora fastighet kräver?
Det gör dom ju i viss mån tack vare begränsningsregeln. Men det handlade ju om schaktingskostnaden och den längd som krävs för att att tillgång till nyttigheterna som är samma i båda fallen. Och en stor tomt kan vara långsmal som gör att det är tätare mellan 3000m2 stora tomter än 1000m2.
 
Claes Sörmland
T Television_Set skrev:
Det gör dom ju i viss mån tack vare begränsningsregeln. Men det handlade ju om schaktingskostnaden och den längd som krävs för att att tillgång till nyttigheterna som är samma i båda fallen. Och en stor tomt kan vara långsmal som gör att det är tätare mellan 3000m2 stora tomter än 1000m2.
Varje regel (taxa) ger naturligtvis enskilda fall som kan kännas som orättvisa och icke intuitiva. Trivs man inte med det ska man inte ta generella regler. Men får se det utifrån systemperspektivet. Och det här är ju varför dessa taxor beslutas politiskt. Vi kan ju aldrig komma överens om vad som är rättvist.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi kan ju aldrig komma överens om vad som är rättvist.
Därför man inte skall dra in människor i andra människors göranden med tvingande förfarande.
 
Claes Sörmland
spikplanka spikplanka skrev:
Därför man inte skall dra in människor i andra människors göranden med tvingande förfarande.
Just VA är lite knepigt på den fronten. Liksom el. Stora centrala system.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Stora centrala system.
Egen brunn och avlopp efter förmåga.
 
Är det inte samma överallt, och har pågått länge..?

När vi fick VA (tvingande) här långt ute på Ekerö betalade vi 380.000 kr för ansluten och det var ca. 10 år sedan så med inflation är det väl över halv miljon idag.

Vi fick brev hem från kommunen med förklaringar för kostnader, möjlighet till delbetalning samt bidrag för de med sämre ekonomi.

Jag, personligen, tycker att man ska ha möjlighet att byta till godkänt eget reningsverk samt vatten, under förutsättning att det testas och kontrolleras lite nu och då, typ som med sotning...
 
  • Gilla
  • Älska
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Är det inte samma överallt, och har pågått länge..?

När vi fick VA (tvingande) här långt ute på Ekerö betalade vi 380.000 kr för ansluten och det var ca. 10 år sedan så med inflation är det väl över halv miljon idag.

Vi fick brev hem från kommunen med förklaringar för kostnader, möjlighet till delbetalning samt bidrag för de med sämre ekonomi.

Jag, personligen, tycker att man ska ha möjlighet att byta till godkänt eget reningsverk samt vatten, under förutsättning att det testas och kontrolleras lite nu och då, typ som med sotning...
Exakt samma förutsättningar i Nacka kommun för ca 25 år sen. Kostade bortåt 200 000 då.
 
När man pratar om privatpersoners enskilda avlopp brukar det låta att det inte renar tillräckligt bra och kan förstöra närmiljön..

När kommunen sedan måste göra flera bräddningar per år och tusentals m3 med bajs vatten åker rakt ut i havet då är det inga problem längre 🙃..
 
  • Gilla
  • Älska
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
När man pratar om privatpersoners enskilda avlopp brukar det låta att det inte renar tillräckligt bra och kan förstöra närmiljön..

När kommunen sedan måste göra flera bräddningar per år och tusentals m3 med bajs vatten åker rakt ut i havet då är det inga problem längre 🙃..
Innan kunde kommunen i princip skivka ett brev ”Du måste byta x” men idag har de bevisbördan att så faktiskt är fallet. Det genom att mäta i vattendrag och ursprungsbestämma. Min filtrering ligger 100 m från sjön som dessutom ger mottryck och på andra sidan åsen så inte en suck att det hamnar något där.
Ironiska var hos min svärfar där de godtyckligt dömde ut brunn och filtrering enbart baserat på ålder, samtidigt som 50 kor som står på ängen bajsar och kissar i vattenbrynet.
 
  • Ledsen
  • Älska
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.