Nissens
R Rejäl skrev:
Helst inte första åren med nytryckt virke utan man bör vänta till våren..
Alltså, jag har tryckt virke i ett balkongräcke, det stod omålat i flera år innan jag målade det första gången. Jag får fortfarande måla om det ofta, typ vart tredje år. Trots ordentlig grundning… Det verkar omöjligt att få färg att fästa ordentligt på tryckt virke…
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
Nissens
O oliven1 skrev:
jag säger inget alls om flera fel eller inte.

allt jag säger är att det är fullt okej att montera underblecket mot smygen, det är en fackmässig lösning som är godkänd av AMA.
och därmed inget man kan anmärka emot om man självklart inte avtalat något annat.

lägger ingen som helst värdering om snickaren i fråga har gjort rätt utan endast att montera mot smygen utan inskärning i smyg är okej.
Utan att täta mot smygen så rinner det rätt in i väggen. Detta är som sagt inte enda problemet med underblecket. Men du som läst tråden vet ju det.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
L Linda-Andersson skrev:
Det tränger även in massor med vatten i uterummet längst ner vid kanten på bilden. Är det också för att de inte satt någon fog där?
Amen sluta...🤨
Ja det är nog helt förväntat att det rinner in vatten där. Rejäls lösning låter ju bra men frågan är varför man gjort sådär alls....
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
men varför är det fel, har ni avtalat att det ska göra på följande sätt är det korrekt?

du kan göra allt på hundra olika sätt.
sedan kan man alltid göra något bättre men betyder inte att något annat är fel för det.
Jo det är sant. TS kan ha avtalat att göra helt fel så det blir fuktskador och det och den här tråden är i själva verket TS examensprojekt på Konstfack......?🤔
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Ni som påstår att överblecket skall monteras BAKOM panelen får gärna förklara hur det går till rent tekniskt när man har liggande panel...
 
R
F Fluxor skrev:
Ni som påstår att överblecket skall monteras BAKOM panelen får gärna förklara hur det går till rent tekniskt när man har liggande panel...
Vad menar du? Man monterar det på väggen innan man sätter den liggande panelbrädan sedan får man såga ur den liggande brädan som kommer över blecket, vi lämnar ca 20-25mm emellan panelen och överbleckets botten så att man kan måla ändträt och på så sätt står inte panelen i något vatten som gör att det ruttnar..
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Jag kan tänka mig att det kan bli problem åtmintone vid byte av fönster.

Hursom, om blecket är infällt i panelen likt ett underbleck så bör man väl uppnå ett vattentätt montage?
 
R
F Fluxor skrev:
Jag kan tänka mig att det kan bli problem åtmintone vid byte av fönster.

Hursom, om blecket är infällt i panelen likt ett underbleck så bör man väl uppnå ett vattentätt montage?
Nej för den tar ju inte vattnet/fukten som kommer i luftspalten uppifrån..
Det är därför vi har luftspalt och inte enstegstätade träfasader..
 
  • Gilla
Paco64
  • Laddar…
Har du betalt alla fakturor?

Ta in en besiktigningsman omgående så kan du få på dokument vad som är fel och hur de bör göra korrekt.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Det ser ut som firman gjort flera avsteg från fackmässighet. Tex som redan konstaterats ska blecken ligga bakom panelen. Underblecken är också fel. De ska se ut ungefär som bild. Lutar de korrekt? Minst 14 grader? (Det kan du koka med gradskiva på din mobil). Lutning på ditt överblick ser obefintlig ut. Kant droppet ska vara minst 40mm.

Kan dock säga att vi hade en firma som först gjorde som det ser ut hos er. Vi reklamerade och tog strid (betalde inte). Efter tjafs och månader gjorde de om och korrekt. Alltid sjukt irriterande när man anlitar entreprenör som man tror kan. Firman du anlitat kanske är snickare? De har ibland väääligt svårt att förstå plåtarbeten. 😂

Ta in en besiktningsman. Sen reklamera. Jag hoppas att du inte betalat ännu. Alternativt kontakta en plåtfirma som kan korrigera all plåt och dra av kostnaden?
 
  • Närbild på underbleck vid ett fönster, felaktigt installerat utan korrekt lutning. Väggpanel synlig i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
Här är svaga punkter. Det kan komma in vatten hör. Det är därför man ska fasa in plåt.
 
  • Närbild på ett hörn av en byggnad där plåt och trä möts, markerad med röda pilar för att visa potentiella svaga punkter där vatten kan tränga in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Linda-Andersson
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Det ser ut som firman gjort flera avsteg från fackmässighet. Tex som redan konstaterats ska blecken ligga bakom panelen. Underblecken är också fel. De ska se ut ungefär som bild. Lutar de korrekt? Minst 14 grader? (Det kan du koka med gradskiva på din mobil). Lutning på ditt överblick ser obefintlig ut. Kant droppet ska vara minst 40mm.

Kan dock säga att vi hade en firma som först gjorde som det ser ut hos er. Vi reklamerade och tog strid (betalde inte). Efter tjafs och månader gjorde de om och korrekt. Alltid sjukt irriterande när man anlitar entreprenör som man tror kan. Firman du anlitat kanske är snickare? De har ibland väääligt svårt att förstå plåtarbeten. 😂

Ta in en besiktningsman. Sen reklamera. Jag hoppas att du inte betalat ännu. Alternativt kontakta en plåtfirma som kan korrigera all plåt och dra av kostnaden?
Tack för förtydligande. Tyvärr har vi redan erlagt sista betalningen för projektet. De var här från april till början på juni. Vi gick sedan på semester och har inte tänkt på att ta in oberoende besiktningsman förrän nu.

Ja, de är snickare. Sånt här skrämmer mig. Tyckte jag omsorgsfullt valde firma efter flertalet offerter och betänketid…utgår ifrån att varje företag som kallar sig för byggfirma vet hur man monterar fönsterbleck korrekt och ett uterum? Jag fattar ingenting.
 
Globetrot Globetrot skrev:
Här är svaga punkter. Det kan komma in vatten hör. Det är därför man ska fasa in plåt.
Jag har skrivit ihop en skriftlig reklamation som jag mailat till företaget. Jag skickar även en kopia med rekommenderad post till företagets adress i morgon.

Har tydligt skrivit att jag vill att felen åtgärdas inkl den fuktskadade väggen. Men ska även invänta tills jag har ett utlåtande från besiktningsman. Kan ju vara ännu fler saker som inte är korrekt utförda…tänkte inte ens på lutningen på fönsterblecken förrän du skrev det.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Att göra en korrekt hörnvikning av ett underbleck är nåt som vilken amatörbyggare som helst lätt kan läsa sig till på ett par minuter hur man gör. Man blir oerhört bekymrad när man ser sånt här och utfört av "fackman".
 
  • Gilla
Linda-Andersson
  • Laddar…
Kul att man ska bekosta en besiktning på 7,900:- nu…
 
  • Ledsen
Cruzze
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.