Fick min mosters gamla stereo och skivspelare när mormor nu flyttar till annat boende. Ojordade stickproppar. Bara att kasta då? Kan jag bygga om? Luxor förstärkare med Dual skivspelare. Snygga. Sjuttiotal tror jag. Hon dog tidigt åttiotal när hon var 24 av sjukdom.
 
R
G Güero skrev:
Fick min mosters gamla stereo och skivspelare när mormor nu flyttar till annat boende. Ojordade stickproppar. Bara att kasta då? Kan jag bygga om? Luxor förstärkare med Dual skivspelare. Snygga. Sjuttiotal tror jag. Hon dog tidigt åttiotal när hon var 24 av sjukdom.
Lite bilder och modellnamn måste till om du ska få vettig hjälp.
 
  • Gilla
Güero
  • Laddar…
Stereoanläggning ifråga
 
  • Närbild på en person som håller i en europeisk elkontakt av typen Europlug (CEE 7/16) med specifikationer tryckta på basen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller i en rund tvåpolig kontakt för stereoanläggning bredvid en del av stereoanläggningens frontpanel med inställningsreglage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Luxor Dirigent 2x15 stereoanläggning i trä- och metallfinish, avbildad i närbild med dess knappar och vred synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksidan av en stereoanläggning från Luxor Industri AB med modellnummer 3411-1, inklusive säkerhets- och strömstyrkeinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stereoanläggning av märket Dual Typ 1225 med serienummer 13130 och generalagent Tonola Hi-Fi AB, Solna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinylskivspelare märkt "Dual 1225" med en skiva på skivtallriken. Flaskor kan ses i bakgrunden till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
G Güero skrev:
Fick min mosters gamla stereo och skivspelare när mormor nu flyttar till annat boende. Ojordade stickproppar. Bara att kasta då? Kan jag bygga om? Luxor förstärkare med Dual skivspelare. Snygga. Sjuttiotal tror jag. Hon dog tidigt åttiotal när hon var 24 av sjukdom.
De kan användas i äldre elinstallationer med rum utan jord. Kan även byggas om på några olika sätt för att bli säkra att använda i rum med modern elinstallation.
 
A avh67f skrev:
De kan användas i rum utan jord. Kan även byggas om på några olika sätt för att bli säkra att använda i rum med modern elinstallation.
Vi renoverade hela elsystemet i huset för 15 år sedan så inga ojordade uttag existerar längre. Det var tygkablar och aluminiumkulo... Hur bygger man om?
 
A
Det finns en bra artikel om detta här någonstans. Hur man bygger om en äldre lampa så den blir säker.
Kanske någon har den sparad och kan klistra in länken.
 
  • Gilla
Güero
  • Laddar…
G Güero skrev:
Stereoanläggning ifråga
Det bör gå att bygga om dom.
Om det blir till skyddsjordade eller dubbelisolerade beror på hur det ser ut under skalet mm, bl.a. vid nätdelen.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det bör gå att bygga om dom.
Om det blir till skyddsjordade eller dubbelisolerade beror på hur det ser ut under skalet mm, bl.a. vid nätdelen.
Ok får ta och öppna vid tillfälle. Kan man någonstans finna mer specifikt vad dubbelisolerad faktiskt betyder i verkligheten? Tack för hjälpen.
 
A
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.