S skrållis skrev:
Juridiskt vet jag inte heller hur jag och Den första fastigheten ska lösa det här.
Betala bara inte. Vägen funkar ju ändå inte för dig. Tvinga de som använder vägen att lösa sina egna problem eller att bilda en samfällighetsförening.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S skrållis skrev:
Hur blir det för mej juridiskt om jag ich mitt föräldrahem som är först slutar att underhålla vägen kan vi och får vi det längs en samfälld mark.?
Ja. Så länge ni inte har en samfällighetsförening kan ingen tvinga er att underhålla något. Då har ni veto kring era egna pengar.

Bildas det en samfällighetsförening med hjälp av Lantmäteriet måste ni betala dr andel av kostnaderna om föreningen sköts korrekt och med demokratiska beslut.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Om de behöver vägen skall de ha servitut. Har de inget servitut har de inga rättigheter.

Antingen får de ha en väg på din mark eller utnyttja befintlig väg.
Vill de ha vägen i ett visst skick så får de själva underhålla.

Det finns inget som tvingar dig att underhålla en väg du inte behöver.
Vad jag förstår så är det mest transporter till hästgården som går via din väg, har hästgården inget servitut har de inga rättigheter.

Om jag förstått rätt finn det ingen formell gemensamhetsanläggning eller samfällighet?
Nej det finns ingen .Utan en outredd samfällighet.När jag frågade min granne för flera år sedan. Vem har gett det uppdraget på vägen .Det minns jag inte . Jag diskuterar inte med dej. Jag har betalat honom i 27 år .Utan någon beställning av mej
Har bara fått fakturor.
2 fastigheter är sommargäster.1 fastighet ingen boende på 3 år .De resterande är dom som hotar ,kränger mej ,på nätet .Förtala mej I sina kretsar. Jag har bara snällt reparerat och nån gång försökt att rädda vägen och sagt ifrån .
 
S skrållis skrev:
Nej det finns ingen .Utan en outredd samfällighet.När jag frågade min granne för flera år sedan. Vem har gett det uppdraget på vägen .Det minns jag inte . Jag diskuterar inte med dej. Jag har betalat honom i 27 år .Utan någon beställning av mej
Har bara fått fakturor.
2 fastigheter är sommargäster.1 fastighet ingen boende på 3 år .De resterande är dom som hotar ,kränger mej ,på nätet .Förtala mej I sina kretsar. Jag har bara snällt reparerat och nån gång försökt att rädda vägen och sagt ifrån .
Jag tycker du helt enkelt skall ge upp vägen. Du använder den inte så du kan sluta underhålla den.
Låt den förfalla.
 
  • Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
M Mirkan skrev:
Om jag läser den förra tråden rätt så slutade @skrållis betala för flera/några/något år sedan. Och därmed slutade den som sköter vägen att underhålla sträckan som går över @skrållis fastighet.

Eller har jag förstått dig fel @skrållis?
Nej jag betalade inte den sista fakturan .Den var på 2200 kr för 3 år sedan Jag betalade inte den . Utan kvittrade det med det gruset han stal av mej Utan lov för nästan 3000 kr. Så han är fortfarande skyldig mej grus och framkörnings kostnad.Nej jag har lagat och sett till att mitt föräldrahem har fått hjälp av mej med grus och han har hjälp mej .Jag har kallar in en annan bonde som jag känner .Det är bara nu sista året jag helt har struntat i vägen.Då har hästfolket satt upp nid skyltar på min mark spänn fast bhån ta ut löständer osv osv.Det är på sandlåda nivå .Skadorna har dom varit så duktiga och orsakat . Kommer inte att betala en enda krona till min granne mer. Kommer i fortsättningen bara att nyttja min mark på övre plan
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Lantmäteriet
[länk]
Det går sedan en tid inte att få ut några akter via e-tjänster.
 
S skrållis skrev:
Vad ska jag göra.Nu behöver jag lite råd igen.Har vunnit 2 rättegångar .

En kvinna som hyr en fastighet av ett bolag ifrån sth.sedan 5 år tillbaka .Den fastigheten saknar servitut eller andra avtal på samfälld väg.Har försökt att prata med vd. Men slutar med att han slänger på luren.

Den samfällda vägen är verkligen inte byggd för tung trafik.Speciellt inte de sista 2 årens regnande och blöta vintrar utan tjäle.Hon har inte kunnat tagit att jag sagt åt henne när det är olämpligt att rida.Hon har hyrt ut stallplats utan att fråga markägare som har mantal.Hängt ut mej på nätet ,som lett till att jag blivit förnedrad ,falskt anklagad för olika saker,1 gång var det 133 inlägg åtalat ,mej för ofredande.Med vittnen som ljög i tingsrätten och inte sa sanningen

Nu vann jag allt med den hjälp jag fick här.Där rätten bad om ursäkt ,vad jag blivit utsatt för.Men hon slutade inte .Utan nitade på vägenhoppade ut och skrek du din jävla hor unge ,jävla horkärring du tror att du känner mej va .Du har inte sett vad jag kan göra emot dej.Hon släpade med sej min grannfrun dessutom och hon själv vid andra rättegången .Utan att vara kallad .

Jag blev så skakad så jag fick ta panik ångest medecin för att klara att prata..Sen gick de ut med rykten att om alla hade fått vittna så skulle jag ha förlorat.Har bara sagt till de här 3 och 1 till som inte tillhör samfälligheten.

Nu har dom jävla och hört med kranbilar jättetunga traktorer.Som helt har deformerat vägen .Dessutom försökte jag förra året vid tjällossningen ställa ut fårnät en bit ut i vägen utan att hindra personbilar.Dom stal ,skyltarna.Körde sönder ,en blöt vinter utan tjälen och en sommar som gjorde att min åker helt låg under vatten . De här 4 grannarna tog inte hänsyn att vägen är en lös jammal sjöbotten .

Nu hände det som inte fick hända.När kyan slog till 23 minusgrader, så utlöste mun jordfelsbrytare till o h slog sönder generatorn till luftvärmepumpen och hela vatten systemet frös.Fick ta hit rörmokare som kopplade bort allt vatten .Satte in en ny luftvärme pump .Fick ta min tvätt till Sala 5 mil tur / ret.för att tvätta .

Nu först har jag orkat ta tag i det här.Eftersom felet ligger i vägen går det inte på min hemförsäkring .Min granne ville inte bilda en vägförening när jag tog up det med honom.Vi har en outredd samfälld väg .MD endast 4 fastigheter som har mantal .I min styckning så står det att jag har andels tal i vägen.Dessitom har min granne tillåtit att alla får bryta emot enkelriktat så de är min och en fastighet till som får så sönderkört.

Är det verkligen min skyldighet att reparera år efter år ,o h dessutom skadegörelse på fastigheten .Nu har jag installerat en tvättmaskin inne.Mwn rörmokaren sa att avloppsrör och elkablar behöver bytas .En kostnad på mellan 25- 45000 kr .Bara nya dragningar och ny luft ärmepump gick på33 000 kr..Jaja nyttjar inta vägen.Har nedfarter ifrån fiksvägen på övre etagen..Men grannarna verkar tro att jag ska betala för stä kan här på 43 m som går över mena tomtgräns.

Tillråga på allt så plogade min granne bort ytskiktet som jag och han som köpte mitt barndoms hem la på.Eftersom han som skött vägen min andra granne hittat ett extra knäck och fylla i potthål .Hittade en faktura 28 tim på 9 fastigheter 1100 kr grus.Jag har solidarisk betalat honom utan avtal,i 27 år av 30 .men ändå fått laga själv för 140 tusen med hans kostnader .Jag tycker att det är bedrägeri o h kadegörelse ,egenmäktigt förfarande.

Kan ni ge mej råd vad jag ska göra ,försökte prata med han som skött vägen. Ja pratar inte med dej. Fick jag till svar.

.
Var du ful l när du skrev, eller har du inte lärt dig hur man skriver med punkt o mellanslag?
 
  • Arg
  • Haha
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag tycker du helt enkelt skall ge upp vägen. Du använder den inte så du kan sluta underhålla den.
Låt den förfalla.
Måste bara laga kablarna innan vintern och dra nya rör till trekammar brunnen.Så ska jag göra så låta den förfalla. Tack .
T Tosel skrev:
Var du ful l när du skrev, eller har du inte lärt dig hur man skriver med punkt o mellanslag?
Nej jag är gravt dyslektiker, med meningsbyggnadsfel.KN inte göra så mycket åt det.
 
  • Gilla
jullejulius och 1 till
  • Laddar…
T Tosel skrev:
Var du ful l när du skrev, eller har du inte lärt dig hur man skriver med punkt o mellanslag?
Det finns inga mellanslag i full heller......
 
  • Gilla
  • Haha
Gladsheim och 11 till
  • Laddar…
Förstår jag saken rätt ?

TS har en bit väg som går över hans mark men det finns ingen vägförening/ samfällighet.
TS använder inte vägen.
TS har betalt för vägunderhåll även om han inte behövt det.

Det ligger elledningar i vägen som vid något tillfälle skadats. Hur faller de på TS ansvar ?
 
S skrållis skrev:
Måste bara laga kablarna innan vintern och dra nya rör till trekammar brunnen.Så ska jag göra så låta den förfalla. Tack .
Lägg ledningarna i en bra kulvert så de inte skadas igen, samma med avloppsrören.

Efter det borde du nog ha det problemfritt under en tid, åtminstone i det avseendet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
T Tosel skrev:
Var du ful l när du skrev,
Spelar det någon roll om TS är ful eller snygg?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
R
TS kan ju vara fulsnygg😉
 
K Kapsyl skrev:
Förstår jag saken rätt ?

TS har en bit väg som går över hans mark men det finns ingen vägförening/ samfällighet.
TS använder inte vägen.
TS har betalt för vägunderhåll även om han inte behövt det.

Det ligger elledningar i vägen som vid något tillfälle skadats. Hur faller de på TS ansvar ?
Ja så är det
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.