Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Man kan öka värdet på produktionen med 20-50öre/kWh genom att sälja solelen till en granne med elbil?
Elbilsaspekten är väldigt svag då den är helt beroende av att man har bilen stående hemma i behov av laddning vilket oftast inte är fallet. En väldigt stor andel av elbilarna är tjänstebilar som nyttjas för pendling till jobbet.

Själv laddar jag våra bilar nattetid och Juni/Juli/Augusti har laddkostnaderna i princip varit energiskatten då elpriserna pendlat mellan -10 öre och 10öre typ. Vi laddar runt 4-500kWh per månad så 250-300kr har det kostat per månad.

Har man stora förbrukare dagtid bli kalkylen bättre men jag skulle själv fått svårt att lyckas ladda bilarna med solel om jag haft solceller.

Samtidigt var det en helt annan situation för ett par år sedan med skyhöga priser på sommaren men har man timpris är det oftast billigt ett par dagar i veckan på natten
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Attitudeswe
Laddar 400-500kWh/mån. Med lite planering kan man ladda det mesta på dagtid på helgen. Ca 40% bil och 40% varmvatten:

Diagram som visar konsumtionsmönster över ett dygn med staplar och linjer för snitt på arbetsdagar, helger och snittpris, samt instruktioner för hur man läser diagrammet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Varför ska jag fundera på det? Varken har eller funderar på att skaffa solceller. Bara lite brydd över att du i varenda tråd om solceller påpekar hur dåligt det är.
Edit: du hann tydligen redigera ditt svar (tog bort min tagg) innan jag svarade
Ingen har väl sagt att du behöver fundera på det?
jag skriver definitivt inte om det ”i varenda tråd”. Kommenterar ibland när någon uttrycker sig onyanserat positivt om solpaneler eftersom de är en ekonomiskt dålig affär.
 
Nissens Nissens skrev:
Ingen har väl sagt att du behöver fundera på det?
jag skriver definitivt inte om det ”i varenda tråd”. Kommenterar ibland när någon uttrycker sig onyanserat positivt om solpaneler eftersom de är en ekonomiskt dålig affär.
Du hade taggat mig i inlägget innan du redigerade det, därav frågan om varför jag skulle fundera på det
 
Maalox Maalox skrev:
Tycker den rena ”avbetalnings-lensen” inte fångar hela argumentet till varför solceller kan vara en intressant investering. Det finns andra både hårda och mjuka argument till varför det kan vara intressant att överväga:


- Det är en bra försäkran mot höga helpriser och nätavgifter (mitt huvudargument när vi bestämde oss)
- Lägre nettoförbrukning och bättre energiklassning—> kan göra din bostad mer attraktiv på marknaden och potentiellt bättre belåningsvillor
- Lägre klimatavtryck

Svårt att argumentera för solceller bara sett till avkastning med dagens elpriser. Men en del av mig hoppas helt klart på 10kr/kWh nästa sommar, mest för att få äta popcorn och se gamla forumtrådar vakna till liv :)
Jag tror också att det handlar om andra argument än rent ekonomiska. Även om det såklart blir en bättre kalkyl om elpriset stiger.
När det kommer till klimatavtryck har jag valt fonder som inriktar sig på detta, vilket jag tror kan ge större utväxling på det området. Värdemässigt har det dock varit en förlustaffär!😀
 
  • Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
M
MathiasS MathiasS skrev:
Den senaste kalkylen visade att anläggningen var återbetalad efter 5-6 år, men hälften av det kom från balanstjänster och den delen av kalkylen tror jag var för optimistisk över 10års sikt.

Problemet är fortfarande att det då tar 6-8 år att komma tillbaka på noll igen. Pengarna på börsen har då blivit lite fler redan och det är jobbigt att ta igen.

Dessutom, pengarna på börsen kan jag ta ut igen om 10år om utvecklingen är för dålig, pengarna jag lagt på taket får jag aldrig tillbaka.
Wilderäng brukar ju hävda med en dåres envishet att värdet på huset stiger minst lika mycket som vad solcellerna kostar så det är egentligen ingen kostnad! Låter i mina öron lite som en efterhandskonstruktion för att motivera sunken cost...
 
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Du hade taggat mig i inlägget innan du redigerade det, därav frågan om varför jag skulle fundera på det
Kan ju bero på att du tror att man ”hatar” solpaneler när man bara har sunt ekonomiskt tänkande.

Jag hatar ingenting, men jag har bra ekonomiskt sinne. Det har hjälpt mig att nu ha passiva inkomster motsvarande ungefär vad det kostar att köpa två solcellsanläggningar per år. Gissa om jag är glad att jag inte investerat i solpaneler och liknande dumheter…
 
S
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Märkligt hur folk som hatar solceller måste skriva i varje solcellstråd ....
Syftar du på mig? Jag hatar verkligen inte solceller. Jag avskyr dock alla oseriösa solcellsfirmor.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Syftar du på mig? Jag hatar verkligen inte solceller. Jag avskyr dock alla oseriösa solcellsfirmor.
Syftar inte på dig
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kan ju bero på att du tror att man ”hatar” solpaneler när man bara har sunt ekonomiskt tänkande.

Jag hatar ingenting, men jag har bra ekonomiskt sinne. Det har hjälpt mig att nu ha passiva inkomster motsvarande ungefär vad det kostar att köpa två solcellsanläggningar per år. Gissa om jag är glad att jag inte investerat i solpaneler och liknande dumheter…
Nu är det här väldigt ot, men du har varit väldigt snabb på att pådyvla andra epitetet hatare när de har en avvikande åsikt i andra ämnen. Fundera en gnutta över det......
 
En bekant fick erbjudande om att köpa ett paket.
I paketet ingick även en ny värdering av huset, undra om en oberoende part gör värdering före och efter eller om företaget har en egen "mäklare" som bara skriver upp värdet på huset med lite mer än kostnaden...

Säljaren hade även "hört" att det var på gång med att man skulle kunna spara kWh man producerar under sommaren till en pott som man kan plocka av under vintern...

Det vore ju så klart helt suveränt men tillåt mig tvivla
 
  • Haha
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
En bekant fick erbjudande om att köpa ett paket.
I paketet ingick även en ny värdering av huset, undra om en oberoende part gör värdering före och efter eller om företaget har en egen "mäklare" som bara skriver upp värdet på huset med lite mer än kostnaden...

Säljaren hade även "hört" att det var på gång med att man skulle kunna spara kWh man producerar under sommaren till en pott som man kan plocka av under vintern...

Det vore ju så klart helt suveränt men tillåt mig tvivla
Just dessa "potter" i Tyskland och Nederländerna är en del av orsakerna till de negativa elpriserna på sommaren när solen ger bra med el. Man får nämligen där "spara sin el i nätet". Konsekvensen av detta är att månadsavgifterna för att ansluta solpaneler är skyhöga, då de måste kompensera för förlusterna som bolagen gör på att ta emot billig el och sedan skicka ut dyr el på vintern. Det finns inga gratisluncher...

Sverige diskuterade ju också sådana potter, men introducerade istället 60-öringen, som också har liknande effekter - det lönar sig att sälja el även vid negativa elpriser. Nu är det dock staten som står för de pengarna och volymerna i Sverige är fortfarande små.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det är så otroligt många osäkerhetsaspekter i solceller, allt från prissättning från nätägare och elhandelsbolag till politiska beslut. Jag tror allt för många helt köper dom siffror som presenteras av solcellleverantörerna. I SE4 ser det bättre ut än SE3.
Exempel som grusar kalkylerna
  • Skattereduktionen skulle kunna försvinna vilken budget som helst från regeringen
  • Elpriserna är extremt volatila, denna sommaren har priserna väldigt frekvent varit negativa.
  • Behöver man låna till solcellerna är räntan en stor riskfaktor.
Jag tror dessutom vi har att vänta en kostnadschock för många när tak behöver lagas och det allt oftare ligger solceller på taket. Mindre lagningar eller åtgärder blir snabbt väldigt kostsamma om man ska ha en solcellsinstallatör som först ska demontera en hel drös med solpaneler. I värsta fall i behov av ställning.

Jag säger inte att det inte är lönsamt men det är väldigt mycket osäkerhetsfaktorer och man ska snarare göra det av miljöskäl och intresse än för att det är en bra investering.
Jag vill bara betona att miljöskäl är en extremt svag orsak till att skaffa solpaneler. Den balanskraft som behövs kommer till viss del att behöva importeras då vattenkraften inte alltid räcker till. Och i södra änden av Sverige så importerar vi vid dessa tillfällen fossil energi (stora delar av den är det i alla fall) från Europa. Vindkraft och solenergi gör att planerbara energikällor blir svårare att få lönsamhet i, vilket leder till att vi måste importera fossil-el. Än så länge ett litet problem, men ju mer vind och sol vi skaffar desto större blir problemet.

Vidare så blir också elpriserna väldigt volatila, vilket man tydligt märkt de senaste somrarna.

När vi hittar en strategi för energilagring som lönar sig, då är det en annan sak, men just nu så är svensk solenergi inte särskilt bra för miljön. Glöm dessutom inte utsläppen från tillverkningen av panelerna.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag vill bara betona att miljöskäl är en extremt svag orsak till att skaffa solpaneler. Den balanskraft som behövs kommer till viss del att behöva importeras då vattenkraften inte alltid räcker till. Och i södra änden av Sverige så importerar vi vid dessa tillfällen fossil energi (stora delar av den är det i alla fall) från Europa. Vindkraft och solenergi gör att planerbara energikällor blir svårare att få lönsamhet i, vilket leder till att vi måste importera fossil-el. Än så länge ett litet problem, men ju mer vind och sol vi skaffar desto större blir problemet.

Vidare så blir också elpriserna väldigt volatila, vilket man tydligt märkt de senaste somrarna.

När vi hittar en strategi för energilagring som lönar sig, då är det en annan sak, men just nu så är svensk solenergi inte särskilt bra för miljön. Glöm dessutom inte utsläppen från tillverkningen av panelerna.
All produktion av elektricitet har i princip negativ inverkan, jag skulle inte sträcka mig så långt att säga att solel inte skulle vara ett av dom bättre alternativen. Vi har fortfarande väldigt hög andel planerbar produktion i Sverige som helhet i form av vattenkraften och kärnkraften (som för visso går på sparlåga på sommaren). SE4 är problematisk, stängningen av Barsebäck var inte direkt optimal. Solelen är en väldigt liten andel av den totala produktionen än så länge, då är vindkraften lurigare för den börjar bli en allt mer betydande del av den svenska elproduktionen.

Men solcellernas gissel är fortfarande att dom producerar som mest när vi behöver det som minst. När vi behöver det som mest producerar dom inte ett dugg.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Ja, precis. Vinden är på väg att bli ett ordentligt problem, solen (än så länge) ett mindre problem då den producerar rätt lite.

Men man blir ju lite beklämd då man ser att den lokala församlingen ställt upp ett stort antal paneler mot öster (!) på ängarna vid en av kyrkorna. Det är nog närmare 200 paneler de ställt dit. Troligtvis en av mina grannar som ligger bakom det, han har ett oerhört missriktat miljöintresse (han vill väl, men fokuserar hela tiden på fel saker) och han är också mycket engagerad i kyrkan. När jag såg att de ställde upp dessa, då var jag extremt glad att jag inte betalar kyrkoskatt längre.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.