J Jimpalimpa83 skrev:
Google WiFi
Frågan är vad denna enhet gör?
Brandvägg? NAT? DHCP? ren Switchfunktion?
 
J
J Jimpalimpa83 skrev:
tror inte jag hänger med. Patchpanelen sitter i tvättstugan (bild tidigare) och Google Wifi i kontoret. Är det rätt uppfattat att: från Interno kopplar jag LAN1 till patchpanel märkt kontor1, sen kopplar jag närverkskabel från ”LAN uttag 1” i kontoret till Google WiFi och från LAN på Google WiFi till ”LAN uttag 2”. Vidare i patchpanel Kontor2 till Vardagsrum1. Sen vardagsrum1 till TV

Fiber->Inteno->Patchpanel Kontor1->kontor uttag 1 -> Google WiFi-> Kontor uttag2 -> patchpanel kontor2 -> patchpanel vardagsrum1 -> vardagsrum uttag1 -> TV
Yes det borde funka. I patchpanelen kan du även sätta en enkel switch, så kan du smidigt få internet i fler uttag om du behöver. Patcha bara ut på samma sätt från switchens portar.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
J
spikplanka spikplanka skrev:
Frågan är vad denna enhet gör?
Brandvägg? NAT? DHCP? ren Switchfunktion?
Google Wifi är en helt vanlig hemmarouter, vanligtvis använd för mesh. Styrs via Google Home, en app i mobilen. Säljs inte längre utan de nyare heter Nest Wifi Pro.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Yes det borde funka. I patchpanelen kan du även sätta en enkel switch, så kan du smidigt få internet i fler uttag om du behöver. Patcha bara ut på samma sätt från switchens portar.
spännande, ska testa
 
J Jocke Best skrev:
Yes det borde funka. I patchpanelen kan du även sätta en enkel switch, så kan du smidigt få internet i fler uttag om du behöver. Patcha bara ut på samma sätt från switchens portar.
Förslag på enkel liten switch att sätta i skåpet?
 
E
J Jimpalimpa83 skrev:
tror inte jag hänger med. Patchpanelen sitter i tvättstugan (bild tidigare) och Google Wifi i kontoret. Är det rätt uppfattat att: från Interno kopplar jag LAN1 till patchpanel märkt kontor1, sen kopplar jag närverkskabel från ”LAN uttag 1” i kontoret till Google WiFi och från LAN på Google WiFi till ”LAN uttag 2”. Vidare i patchpanel Kontor2 till Vardagsrum1. Sen vardagsrum1 till TV

Fiber->Inteno->Patchpanel Kontor1->kontor uttag 1 -> Google WiFi-> Kontor uttag2 -> patchpanel kontor2 -> patchpanel vardagsrum1 -> vardagsrum uttag1 -> TV
J Jocke Best skrev:
Yes det borde funka. I patchpanelen kan du även sätta en enkel switch, så kan du smidigt få internet i fler uttag om du behöver. Patcha bara ut på samma sätt från switchens portar.
Som redan sagts, borde funka om jag förstått ditt kopplingsschema rätt.

Och som @Jocke Best redan sagt också, sätt en liten switch för att kunna få ut internet till fler ställen, trådat. En liten TP-link eller liknande hade funkat super! https://www.teknikproffset.se/dator...tverksswitch-8-ports-10-100-1000mbps-tl-sg108

Tänk dock på att adressen du får från den switchen blir en publik adress då den kommer direkt från ISP.
 
J Jocke Best skrev:
Yes det borde funka. I patchpanelen kan du även sätta en enkel switch, så kan du smidigt få internet i fler uttag om du behöver. Patcha bara ut på samma sätt från switchens portar.
Kom på att det inte är draget något kabel mellan ”kontor uttag 2” till kontoret.
Är det tidskrävande att dra en till kabel? Är några rum mellan kontoret och tvättstugan de patchpanelen sitter
 
J Jimpalimpa83 skrev:
Kom på att det inte är draget något kabel mellan ”kontor uttag 2” till kontoret.
Är det tidskrävande att dra en till kabel? Är några rum mellan kontoret och tvättstugan de patchpanelen sitter
patchpanelen är kopplingen till respektive rum.

Dom flesta om inte alla "hemma" routers har 1 WAN (internet) anslutning och 4 LAN(intern) anslutning, den skulle du kunna sätta i patchpanels skåpet och ansluta på LAN sidan till det som vill ha trådat (TV).
 
Tyvärr blir det två problem som uppstår
1) finns bara 1 LAN på Google WiFi
2) Wi-Fi ”starten” på Mesh blir längst bort i huset där patchpanelen är
 
J Jimpalimpa83 skrev:
Tyvärr blir det två problem som uppstår
1) finns bara 1 LAN på Google WiFi
2) Wi-Fi ”starten” på Mesh blir längst bort i huset där patchpanelen är
Fråga, är du 100% på att det är wifi i sig som spökar ?
Om inte installera pingplotter så får du faktiskt svar på vart det uppstår PL, dvs är problemet hos dig eller ligger det på internet sidan.
 
J Jörgen Brandelius skrev:
Fråga, är du 100% på att det är wifi i sig som spökar ?
Om inte installera pingplotter så får du faktiskt svar på vart det uppstår PL, dvs är problemet hos dig eller ligger det på internet sidan.
Första problemet är löst, se tidigare i tråden om kabelproblem.
Nu vill ts bygga om sin lösning.
 
J
J Jimpalimpa83 skrev:
Tyvärr blir det två problem som uppstår
1) finns bara 1 LAN på Google WiFi
2) Wi-Fi ”starten” på Mesh blir längst bort i huset där patchpanelen är
Alltså, du ska patcha från lansidan på google wifi, det är nat där, alltså inte publikt internet utan lokalt. När du sedan sätter switchen i panelen så får du fler lokala portar du patchar ut igen. Eftersom du kopplar switchen mot den enda lanporten behövs ingen mer port. Google Wifi sätter du så optimalt du kan. Annars köper du en till wifi puck och patchar till den från switchen. Detta är inget komplicerat egentligen.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
E
J Jocke Best skrev:
Alltså, du ska patcha från lansidan på google wifi, det är nat där, alltså inte publikt internet utan lokalt. När du sedan sätter switchen i panelen så får du fler lokala portar du patchar ut igen. Eftersom du kopplar switchen mot den enda lanporten behövs ingen mer port. Google Wifi sätter du så optimalt du kan. Annars köper du en till wifi puck och patchar till den från switchen. Detta är inget komplicerat egentligen.
Aah såklart att man sätter switchen på det sättet. Jag är lite skadad i tankesättet med splittrat WAN då jag kör det själv.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Alltså, du ska patcha från lansidan på google wifi, det är nat där, alltså inte publikt internet utan lokalt. När du sedan sätter switchen i panelen så får du fler lokala portar du patchar ut igen. Eftersom du kopplar switchen mot den enda lanporten behövs ingen mer port. Google Wifi sätter du så optimalt du kan. Annars köper du en till wifi puck och patchar till den från switchen. Detta är inget komplicerat egentligen.
Ah tack för all hjälp
Känns som jag då har två alternativ
1) köpa en switch och en till Google wifi som accesspunkt
2) router med flera kan utgångar (att agera både router och switch)
 
  • Gilla
Jörgen Brandelius och 1 till
  • Laddar…
J
J Jimpalimpa83 skrev:
Ah tack för all hjälp
Känns som jag då har två alternativ
1) köpa en switch och en till Google wifi som accesspunkt
2) router med flera kan utgångar (att agera både router och switch)
Yes. Jag hade kört spår 1. Du har inga speciella krav och en Google Wifi är billig. Lätt att uppgradera i framtiden. Eftersom ditt backbone i ditt mesh är trådat så kommer detta bli jättebra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.