S Staffan-N skrev:
Det bör nog även rymma ett påslag för att täcka de timmar där de inte har full beläggning. Andra branscher som hyr ut personal per timme har med det. Med tighta marginaler och utan att ha sparat ihop en "stridskassa" så går man så småningom i konkurs...
Precis. Kalkylen ovan funkar bara i helt ideala fall med 100% beläggning...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Dränerande och tilläggsisolerade källaren i höstas.
Huset ca 16*8,5m +källartrapp, grävdjup strax under 2m.
Offert med fast pris på 195000, inklusive "mässrabatt" (10% på arbete, 5% på material) och avdragen ROT.

Ingen altan i vägen, en betongtrapp vid entrén att gräva under, och en smal passage 1m lång 1,2m bred mellan garage och hus. Platt villatomt med lerjord, enkelt tillgänglighet från gatan.

Lista över material och kostnader för dränering och isolering av källare med detaljerade poster och kostnader per enhet och totalsumma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


JA, det går att köpa materialet billigare än Ahlsells listpris där entreprenören ger kunden "rabatt"

JA, det går att gräva själv, köpa/hyra maskiner.

Men att genomföra ett sådant här projekt när man samtidigt inte har oändligt med tid tillgängligt för att genomdriva det så blir det en istället en avvägning i att köpa sig tid till annat genom att låta entreprenör genomföra arbetet.

Entreprenören var på plats i lite drygt två veckor med två man, en ändamålsenlig grävmaskin, en minidumper. Momentant ytterligare en mindre grävmaskin, då de grävde mellan hus och garage.
Hur effektivt de arbetade angår inte mig i det här fallet, då grävningen inte stötte på några oförutsedda förhållanden, och arbetet var på fast pris.

Eget arbete i projektet är rivning av altanen innan entrepenören anlände för att förenkla grävningen.
I efterhand så har vi själva finplanerat tomten med grävmaskin och anlagt ny gräsmatta. Och kommer bygga en ny altan nästa år.
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
A Allroad skrev:
Dränerande och tilläggsisolerade källaren i höstas.
Huset ca 16*8,5m +källartrapp, grävdjup strax under 2m.
Offert med fast pris på 195000, inklusive "mässrabatt" (10% på arbete, 5% på material) och avdragen ROT.

Ingen altan i vägen, en betongtrapp vid entrén att gräva under, och en smal passage 1m lång 1,2m bred mellan garage och hus. Platt villatomt med lerjord, enkelt tillgänglighet från gatan.

[bild]

JA, det går att köpa materialet billigare än Ahlsells listpris där entreprenören ger kunden "rabatt"

JA, det går att gräva själv, köpa/hyra maskiner.

Men att genomföra ett sådant här projekt när man samtidigt inte har oändligt med tid tillgängligt för att genomdriva det så blir det en istället en avvägning i att köpa sig tid till annat genom att låta entreprenör genomföra arbetet.

Entreprenören var på plats i lite drygt två veckor med två man, en ändamålsenlig grävmaskin, en minidumper. Momentant ytterligare en mindre grävmaskin, då de grävde mellan hus och garage.
Hur effektivt de arbetade angår inte mig i det här fallet, då grävningen inte stötte på några oförutsedda förhållanden, och arbetet var på fast pris.

Eget arbete i projektet är rivning av altanen innan entrepenören anlände för att förenkla grävningen.
I efterhand så har vi själva finplanerat tomten med grävmaskin och anlagt ny gräsmatta. Och kommer bygga en ny altan nästa år.
Jag tror man även köper sig tid och slipper ångest genom att inte anlita gubbarna med det lägsta priset i stan. Det kanske inte är ett linjärt samband mellan kvalitet och tid men en viss korrelation finns i alla fall. Det gäller bara att sortera bort de dörrknacknande skojarna.

Ett ansvarsfullt sätt att kalkylera fastprisjobb är även att lägga till ett påslag i timmar (säg 30%) för att kunna slutföra med vinst även när det uppstår mindre komplikationer. Ett fastprisjobb som går som tåget SKA vara betydligt dyrare än samma jobb debiterat per timme eftersom entrepenören tar större risk. Tyvärr verkar det vara många som istället väljer att börja slarva och fuska när de inser att den egna kalkylen spruckit...
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Jag tror man även köper sig tid och slipper ångest genom att inte anlita gubbarna med det lägsta priset i stan. Det kanske inte är ett linjärt samband mellan kvalitet och tid men en viss korrelation finns i alla fall. Det gäller bara att sortera bort de dörrknacknande skojarna.

Ett ansvarsfullt sätt att kalkylera fastprisjobb är även att lägga till ett påslag i timmar (säg 30%) för att kunna slutföra med vinst även när det uppstår mindre komplikationer. Ett fastprisjobb som går som tåget SKA vara betydligt dyrare än samma jobb debiterat per timme eftersom entrepenören tar större risk. Tyvärr verkar det vara många som istället väljer att börja slarva och fuska när de inser att den egna kalkylen spruckit...
Så är det nog, och i vårt fall skapade entrepenören merarbete genom att slita av kollektorslangen till bergvärme kvart i fyra på fredag eftermiddag.
Merarbete, och merkostnader för dem, svalare i huset för oss några dagar.

Enda jag funderar på i "fuskväg" hos entrepenören är om man nyttjade alla 3 spelade lastbilslass med schaktmassor, eller om man smetade ut några ton på tomten, för att slippa att köra sista lasset.

Tyvärr hade jag inte möjlighet att vara hemma under dagtid när de var här.
 
Jämför offerten med ett dräneringsprojekt som jag var inblandat i för ca 30 år sedan, när jag var ung och stark.
Nästan 200 timmars jobb med maskiner fick mig att undra.
Vi hade ett ungefär lika stort hus, dock 4 löpmeter mindre..
Vi var 2 man utöver husägaren, han var en akademiker utan erfarenhet av kroppsarbete eller idrott av någon form.
Dag 2 kunde han inte jobba längre, så efter det var det bara vi två. Det tog oss totalt 6 dagar att slutföra arbetet utan maskiner. Ingen förstörd gräsmatta efter grävmaskiner. En presenning runt huset där vi la den utgrävda sanden, medförde att det knappt var några spår kvar av arbetet.
3 flak lättöl gick det åt, det var ganska varmt. Platonmattan kostade 2000:-, en kombination av kontakter, lokal tillverkning och 2:sortering.
Den totala material kostnaden var under 10 000:-.
 
  • Gilla
Tomtho och 4 till
  • Laddar…
Låga priser i inlägget.
Mitt hus är något större 14x8 men kanske ligger lite grundare. Offerterna ligger på 220-380tkr efter rot med byte av VA.
 
Redigerat:
A and.wei skrev:
Skit vilka priser för att gräva lite jord... Så i princip måste man ta lån som vanlig knegare för att kunna leja bort renoveringar idag. Undrar när folk inser det ohållbara i det hela?
Är själv rätt förvånad av att fler inte river och bygger nytt vilket lär vara billigare än att ta in hantverkare för totalrenovering.

Bidragen måste bort.
 
1995 dränerade jag själv ett hus på 100m2 med källare + garage. Jobbade i ett företag som säljer vvs rör så dessa fick jag för reducerat pris.
Anlitade grävare, köpte platonmatta, hårda dräneringsrör (svarta, ej böjbara) + Allt som behövdes till.
Summa summarum, kostnaden för det hela blev 15 000 kr. Även då skulle en dränering kosta på minst 100k om man anlitade ett företag att göra det. Blev en stor besparing för mig.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Vad något kostar bestäms av vad någon är beredd att betala.
Jag hade inne min bil på service i somras hos Bilia. Enligt körjournalen tog det 23min från det att bilen kördes in i hallen tills den åter var parkerad på utsidan. Det ger en timpeng på över 4000kr, materialet exkluderat. Dyrt och ganska många gånger den faktiska kostnaden, men eftersom jag och många andra fortsätter lämna bilen på service för dessa priser så är det detta som styr kostnadsuttaget.
Aldrig slagit dig att spara 4000kr på att göra jobbet själv.
Om det tog verkstaden 23min, så kanske du kan göra det på 1-2 timmar i alla fall.
Ger ju en timlön på 2000-4000kr efter skatt.
Men du kanske har högre timlön på att göra annat…
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Herregud.

Två man. En vecka.

650kr timmen x80 tim 52.000 innan rot.

Material för 50 papp med lite kontakter (inte bli lämnad åt liemannen på grossist)

Hyra minigrävare en arbetsvecka och sen återställa själv på helgen ca 7000-8500kr

Går att få med lite jord och blommor i budgeten 100.000kr.

Man blir ju äcklad av hur privatpersoner strör pengar i toaletten. Men de lånar ju och amorterar inte så vad spelar det för roll om man betalar hundratusen extra lite här och där.
Problemet kommer när man kan ingenting om att hur man återställer/gräver/dränerar själv med hyrd minigrävare och inte vill lära sig från youtube tutorials i den rädslan att man gör något fel som kommer att kosta ännu mer än när man betalar för en företag.
 
Visst kostar det att dränera men tycker inte priserna är hutlösa och framförallt inte orimliga. En standardvilla ish 2 m djup 35 m lång med dubbel isodrän och nya stuprörsanslutningar och några brunnar/bruk/duk mm har materialkostnader på 60-70 000 för mig som entreprenör hos min grossist. Lägg därmed till makadam och kranbil/lastbil och oftast minst ett lass på tipp och lite maskinflyttar på det.
Soppa till grävmaskiner och ofta någon hydraulslang som går sönder eller något annat som strular med maskinerna. Du kommer snabbt upp i 100 000 i underliggande kostnader.

Också extremt mycket som kan gå fel. Väggar som spricker, avgrävda kablar, skador på fasad, eller underminerade rör som sätter sig eller glider isär. Kan var riktigt jobbigt med djupschaktning och konstant länspumpning och trångt att komma åt.

Men visst kan man göra det själv och spara en hel del pengar och fördelen är att man kan ta det i sin takt och att det är nära till jobbet.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.