S
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Är 11 kvm mer i Stockholm än i övriga landet?
Matematikens vägar äro outgrundliga...men priset i absoluta tal för 11kvm i Stockholm är inte kattskit. Men priset för 11 kvm i Sveriges billigaste områden däremot...
 
S Stugägarna skrev:
I ett tidigt inlägg skriver du enligt ovan. "jag var bara fundersam om säljaren friskriver sig ansvaret över arean iom att denne friskriver sig från en rad dolda fel mha varudeklarerat."
Finns det en friskrivningsklausul i köpekontraktet? Är det så denna text skall tolkas?
Nej, det betyder bara att eventuella dolda eller andra oupptäckta fel hanteras av försäkringsbolaget som träder i säljarens ställe.
 
EriksBil EriksBil skrev:
Jag och min sambo köpte ett hus med garage för några månader sen. Angiven boyta på prospektet var 135 kvm, även energideklarationen och fastighetsregistrets uppgifter var likvärdiga så vi hade inget att ifrågasätta vid kontraktsskrivning. Jag har dock tyckt att huset i efterhand inte alls har upplevts som 135 kvm och gjorde nyligen en mätning med laser som visade på 124 kvm. Alltså hela 11 kvm mindre än angivet! Det här är en betydande summa för husets värde i fråga och jag är i full färd med att boka en certifierad areamätning för att få det på papper.

Nu är det så att säljaren hade köpt "varudeklarerat" från Anticimex, behöver jag vända mig dit med min kravställan på beloppet eller behöver jag vända mig till säljaren?

Säljaren har ansvaret för att objektsbeskrivningen i prospektet stämmer och köparens undersökningsplikt sträcker sig således inte till det. Men jag förstår inte om Anticimex varudeklarerat täcker detta också?
Jag skulle nog släppa detta enda vägen du kommer få några pengar av säljaren är om du drar det till domstol civilrättsligt och chansen är ganska stor att du inte får någonting och dessutom har juristkostnader på ett par hundra tusen att betala. Troligt är väl att säljaren också trodde huset var 135kvm och det antagligen stod denna siffra i hans prospekt också. Om du kan visa att säljaren visste att huset var mindre än angiven yta, vilket ju blir svårt, då har du ett case annars kommer du bara kasta bort din pengar.

Du kan ju alltid lyfta det till mäklare och säljare och se om du kan komma överens med dom om någon typ av kompensation.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Fairlane
Peterqwe Peterqwe skrev:
Om du kan visa att säljaren visste att huset var mindre än angiven yta, vilket ju blir svårt, då har du ett case annars kommer du bara kasta bort din pengar.
Nja, om säljaren vet eller inte spelar knappast någon roll.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
P Peter787 skrev:
Det kan vara mer komplicerat än så, t.ex. takhöjden påverkar vilken yta som ingår i boytan.
Dessutom har mätreglerna ändrats över tiden, så säljaren kan ha använt en gammal uppgift, t.ex från en byggnadsritning.
Säljaren refererade ju till lantmäteriet…
 
Ts har redan fått både goda råd och många svar på sina frågor.
Vad jag undrar är vad man ska göra med kanske 15 tusen, om man alltså vinner målet .. för det lär ju knappast räcka till att bygga ut med 10 kvm🤔
Personligen vet jag inte exakt boyta i mitt hus .. o minns inte heller vad som uppgavs vid köpet för 20 år sedan .. Men det känns som det har blivit mindre i takt med prylköpen 🤠
 
Fairlane
jesped jesped skrev:
Vad jag undrar är vad man ska göra med kanske 15 tusen, om man alltså vinner målet .. för det lär ju knappast räcka till att bygga ut med 10 kvm🤔
Varför just 15'?
Om vi säger att man får 4% av köpeskillingen så är det kanske en nolla bakom?!

Vad man kan få vet jag inte, knappast 8% av köpeskillingen (skillnad i verklig och uppgiven area), men kanske 4%?

Som sagt, jag vet inte men ser inte riktigt heller varför det skulle bli 15'.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Varför just 15'?
Om vi säger att man får 4% av köpeskillingen så är det kanske en nolla bakom?!

Vad man kan få vet jag inte, knappast 8% av köpeskillingen (skillnad i verklig och uppgiven area), men kanske 4%?

Som sagt, jag vet inte men ser inte riktigt heller varför det skulle bli 15'.
Varför skulle det bli mer?
Tror någon att köpeskillingen skulle varit annorlunda om det stod ca 135 kvm, 130,125, 123, 128??
Kan det vara kattvindar som ts missat? Mina kattvindar tar några kvm 🤠
 
Kan någon förklara för mig varför säljaren skulle få mer än det kostar att bygga 11kvm? Ni som hävdar det blandar ihop fastighetsköp och bostadsrättsköp.

Det troliga, om det nu kan anses vara troligt att ersättning utgår alls, är att det ersätts med kostnad för att bygga 11kvm minus avskrivning för husets ålder. Så det lär inte bli så mycket pengar.

När du köper en fastighet så är det ju fastighetens läge och storlek du betalar för plus eventuellt hus som står på det. Här saknas det (eventuellt) 11kvm, 11kvm som om de funnits där hade haft samma ålder som övriga huset.

Tycker man att huset är för litet är det ju en smal sak att bygga ut det, till skillnad från en bostadsrätt.
 
Fairlane
jesped jesped skrev:
Varför skulle det bli mer?
Tror någon att köpeskillingen skulle varit annorlunda om det stod ca 135 kvm, 130,125, 123, 128??
Kan det vara kattvindar som ts missat? Mina kattvindar tar några kvm 🤠
Är dina kattvindar boyta?

Vad ersättningen blir vet jag inte, men är det 150' eller mer så är det juni te ointressant.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Säljaren refererade ju till lantmäteriet…
Lantmäteriet är inte ute och mäter hus, vad jag vet.
Däremot skickas det ut en fastighetsdeklaration från skatteverket, normalt var tredje år, där man kan (ska 🙄) fylla i bostadsyta, biytor etc.
Om sen Lantmäteriet får denna informationen, vet jag inte, svenska myndigheter har ju historiskt varit väldigt dåliga på att dela information.
Många med mig anser nog att ju mindre myndigheterna och politikerna vet om detaljer som om jag har ett eller två badrum, och deras standard, desto bättre.
 
Redigerat:
Nissens
P Peter787 skrev:
Lantmäteriet är inte ute och mäter hus, vad jag vet.
Däremot skickas det ut en fastighetsdeklaration från skatteverket, normalt var tredje år, där man kan (ska 🙄) fylla i bostadsyta, biytor etc.
Om sen Lantmäteriet får denna informationen, vet jag inte, svenska myndigheter har ju historiskt varit väldigt dåliga på att dela information.
Många med mig anser nog att ju mindre myndigheterna och politikerna vet om detaljer som om jag har ett eller två badrum, och deras standard, desto bättre.
Vet inte vad du försöker säga. Jag bara återgav att ts skrev att säljaren/mäklaren hänvisade i säljmaterialet till att uppgiften om boytan var från lantmäteriet. Om det visar sig stämma så tror jag inte ts har något case.

Vad jag sett har ingen påstått att lantmäteriet kollar boyta.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Vet inte vad du försöker säga. Jag bara återgav att ts skrev att säljaren/mäklaren hänvisade i säljmaterialet till att uppgiften om boytan var från lantmäteriet. Om det visar sig stämma så tror jag inte ts har något case.

Vad jag sett har ingen påstått att lantmäteriet kollar boyta.
Lantmäteriet har väl vid något tillfället fått uppgiften från en ägare, direkt eller indirekt, så en referens till Lantmäteriet är nära ett cirkelresonemang om vem som ansvarar för informationen Lantmäteriet publicerar.
 
Redigerat:
Jag tackar för denna tråd, var tvungen att dubbelkolla husets kvm då vi ska sälja. Har hela tiden angivit 140m2, det var 144 m2 så de sista fyra får vara buffert.
Har inget annat vettigt att tillägga.
 
  • Gilla
JBardun och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
P Peter787 skrev:
Lantmäteriet har väl vid något tillfället fått uppgiften från en ägare, direkt eller indirekt, så en referens till Lantmäteriet är nära ett cirkelresonemang om vem som ansvarar för informationen Lantmäteriet publicerar.
Nej uppgiften hos lantmäteriet kommer på omvägar väl från ursprungliga bygglovshandlingar. Sedan har ju boyta mätts olika under årens lopp men lantmäteriet har kvar den ursprungliga uppgiften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.