Ålder på huset? Är det ett nyare kataloghus?
Har du planritning att visa på huset? Är det källare, övervåning med snedtak eller annat som kan påverka? Finns det någon annan byggnad på marken, attefallare, friggebod, komplementbyggnad?
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Jag måste erkänna att jag sålt två kataloghus utan att tänka tanken på att antalet kvadratmeter skulle vara något annat än vad byggfirman uppgivit.
Jag har inte mätt upp mitt nuvarande boende, men sommarstugan som köptes som 90 kvm har visat sig vara 120. Jag tänker att mätningen av gamla hus kan vara lite sisådär.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBil skrev:
Jag och min sambo köpte ett hus med garage för några månader sen. Angiven boyta på prospektet var 135 kvm, även energideklarationen och fastighetsregistrets uppgifter var likvärdiga så vi hade inget att ifrågasätta vid kontraktsskrivning. Jag har dock tyckt att huset i efterhand inte alls har upplevts som 135 kvm och gjorde nyligen en mätning med laser som visade på 124 kvm. Alltså hela 11 kvm mindre än angivet! Det här är en betydande summa för husets värde i fråga och jag är i full färd med att boka en certifierad areamätning för att få det på papper.

Nu är det så att säljaren hade köpt "varudeklarerat" från Anticimex, behöver jag vända mig dit med min kravställan på beloppet eller behöver jag vända mig till säljaren?

Säljaren har ansvaret för att objektsbeskrivningen i prospektet stämmer och köparens undersökningsplikt sträcker sig således inte till det. Men jag förstår inte om Anticimex varudeklarerat täcker detta också?
Man har lite alternativ ibland när man mäter boarea. Om du har ett rum där det står t.ex. en värmepump så kan du välja att ange det som pannrum och då blir det biyta istället för boyta, mest för taxeringsvärdets skull. Och säljer man kan man räkna in det i boytan för att maxa lite. Det är inget sånt som hänt? Eller att förre ägaren angett rum med snedtak och delen med takhöjd under 1.90 som boyta istf biyta?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
EriksBil EriksBil skrev:
Jag har mätt insida yttervägg till insida yttervägg och har gjort 15cm avdrag på de innerväggar som överstiger 30cm i tjocklek. Enplanshus som är rektangulärt i formen så det är mao svårt att mäta fel.
Jag har för mig att man ska mäta 15 cm in i väggar som är mer än 30 cm i tjocklek så det är bara om väggen är just 45 cm tjock som man ska dra av 15 cm.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker iofs att vi kan förutsätta att trådskaparen har mätt upp ytan korrekt nu.

Men det är fortfarande så att det i köpehandlingarna tydligt framgår att källan till ytangivelsen är lantmäteriet. Och säljaren kan knappast göras ansvarig för om lantmäteriet har fel yta registrerad. Som köpare vet man då alltså vilken yta som är registrerad, men den faktiska ytan är inte känd.
 
  • Gilla
Mikael Ströms och 11 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har för mig att man ska mäta 15 cm in i väggar som är mer än 30 cm i tjocklek så det är bara om väggen är just 45 cm tjock som man ska dra av 15 cm.
Och bara i ett av rummen om jag fattat det rätt.
 
H
EriksBil EriksBil skrev:
Jag och min sambo köpte ett hus med garage för några månader sen. Angiven boyta på prospektet var 135 kvm, även energideklarationen och fastighetsregistrets uppgifter var likvärdiga så vi hade inget att ifrågasätta vid kontraktsskrivning. Jag har dock tyckt att huset i efterhand inte alls har upplevts som 135 kvm och gjorde nyligen en mätning med laser som visade på 124 kvm. Alltså hela 11 kvm mindre än angivet! Det här är en betydande summa för husets värde i fråga och jag är i full färd med att boka en certifierad areamätning för att få det på papper.

Nu är det så att säljaren hade köpt "varudeklarerat" från Anticimex, behöver jag vända mig dit med min kravställan på beloppet eller behöver jag vända mig till säljaren?

Säljaren har ansvaret för att objektsbeskrivningen i prospektet stämmer och köparens undersökningsplikt sträcker sig således inte till det. Men jag förstår inte om Anticimex varudeklarerat täcker detta också?
Jag skulle böja med att kontakta mäklaren och gemensamt reda ut det med säljare och Lantmäteriet. Lantmäteriet kanske kan mäta upp boytan korrekt. Kontakta och få rådgivning av Villaägarna, gratis om du är medlem. Kostar inte mycket per år.
 
Coolman Coolman skrev:
Rätt ska vara rätt enligt TS.

Bara synd det ej blev 146 kvm. Självklart skulle TS kontakta säljaren och kompensera eller hur?

Rätt ska va rätt liksom...
Det här vet du ju faktiskt inget om. Man kan göra antagen om att TS inte skulle göra det men nu är det bara spekulation och ett fruktansvärt onödigt inlägg.
 
  • Haha
  • Gilla
Coolman och 1 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBil skrev:
Jag och min sambo köpte ett hus med garage för några månader sen. Angiven boyta på prospektet var 135 kvm, även energideklarationen och fastighetsregistrets uppgifter var likvärdiga så vi hade inget att ifrågasätta vid kontraktsskrivning. Jag har dock tyckt att huset i efterhand inte alls har upplevts som 135 kvm och gjorde nyligen en mätning med laser som visade på 124 kvm. Alltså hela 11 kvm mindre än angivet! Det här är en betydande summa för husets värde i fråga och jag är i full färd med att boka en certifierad areamätning för att få det på papper.

Nu är det så att säljaren hade köpt "varudeklarerat" från Anticimex, behöver jag vända mig dit med min kravställan på beloppet eller behöver jag vända mig till säljaren?

Säljaren har ansvaret för att objektsbeskrivningen i prospektet stämmer och köparens undersökningsplikt sträcker sig således inte till det. Men jag förstår inte om Anticimex varudeklarerat täcker detta också?
Jag har befunnit mig i en liknande situation och processade juridiskt för att få rätt. Det gick dessvärre inte som tänkt.

* Vi köpte ett hus på ca 140 kvm i Stockholm, varav 7 kvadratmeter saknades. Vi var väldigt upprörda och kände oss lurade, eftersom kvadratmeter är dyra (det motsvarar ett litet barnrum).
* Kruxet är att även om det finns ett samband mellan pris och storlek på huset så är det inte ett direkt samband. Massa andra saker påverkar priset på ett hus: solläge, trädgård, m.m.
* Vi kontaktade säljaren som slog ifrån sig, vi processade och hamnade i två förlikningsförhandlingar.
* Enligt domaren var det helt klart att det rörde sig om ett avtalsbrott, problemet var att bevisa exakt hur mycket ekonomisk skada vi lidit. (Vi ansåg 250 000 kr, de ansåg noll.)
* Vi fick flera mäklare som intygade "vårt" värde, men när vi försökte få professionella värderare att intyga samma sak så gick det i princip inte. "Det går inte att sätta ett pris på ett enskilt objekt på det sättet", fick vi som svar.
* Så vi hade valet att ta ett skambud från säljaren (30 000 kronor) eller driva en rättegång till mycket hög risk och kostnad. (Tex, säg att domstolen kommer fram till att det yrkade beloppet ligger någonstans mitt emellan parterna, så kan man få dela på rättegångskostnaderna.)
* Vi bet ihop, tog skambudet, och gick vidare i livet några lärdomar rikare.
 
  • Gilla
Ppet och 27 till
  • Laddar…
EriksBil EriksBil skrev:
Jag har mätt enligt senast standard. Innerväggar tjockare än 30cm mäts 15cm in.

Vad hindrade dig från att läsa min trådstart innan du svarade? För du har väl läst hela inlägget?
Det är bara det som överstiger 30 cm du får räkna bort. Och bara i det ena rummet om jag fattat det rätt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har för mig att man ska mäta 15 cm in i väggar som är mer än 30 cm i tjocklek så det är bara om väggen är just 45 cm tjock som man ska dra av 15 cm.
Skulle vara intressant att få se planritningen. Måste vara litet speciellt med ett hus med innervägg som är 45 cm. I mitt hus är alla innerväggar 7,6 cm.
 
  • Gilla
danbei och 2 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Budade du hemma från soffan med broschyren i näven som enda intryck av bostaden, eller besökte du den även?

Antar att du besökte åtminstone en visning och fick en känsla för storleken, det är knappast som att bostaden blir plötsligt mindre än den upplevelse du hade från visningen när du sedan budade på objektet.
Vet inte många personer som kan mäta upp 135kvm med ögon mått på en visning.
Eller rättare sak ingen.
 
TRJBerg
En utfästelse är en utfästelse. Dvs den ska vara rätt enligt kontraktet.
Men är det verkligen en utfästelse i det här fallet? (Juridiskt.)
 
BirgitS
lilytwig lilytwig skrev:
Skulle vara intressant att få se planritningen. Måste vara litet speciellt med ett hus med innervägg som är 45 cm. I mitt hus är alla innerväggar 7,6 cm.
Det vanligaste som är mer än 30 cm är nog en murstock.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
TRJBerg TRJBerg skrev:
En utfästelse är en utfästelse. Dvs den ska vara rätt enligt kontraktet.
Men är det verkligen en utfästelse i det här fallet? (Juridiskt.)
Det är väl en utfästelse att det är 135 kvm i Lantmäteriets register.
 
  • Gilla
hjalmar17 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.