P
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har i ett par omgångar kapat alla rötter jag hittat från björken som går mot rören, men det finns uppenbarligen fler.
Har du grävt alldeles intill tomtgränsen så nära björken som möjligt?
Det är tänkbart att det finns rötter går i en båge mot ditt hus så du måste nog gräva ganska brett vid tomtgränsen.
 
P pmd skrev:
Har du grävt alldeles intill tomtgränsen så nära björken som möjligt?
Det är tänkbart att det finns rötter går i en båge mot ditt hus så du måste nog gräva ganska brett vid tomtgränsen.
Senast kapade jag allt jag hittade längs tomtgränsen med en tigersåg och slet sedan upp rötterna på min sida. Jag tror helt enkelt att de bara är snabba på att växa ut igen. Robotklipparen har grävt fram en rätt rejäl rot här i sommar, ca två fingrar bred. Den ser ut att ligga rakt över och följa dräneringen. Men det får bli ett senare projekt, har annat som är högre prioriterat just nu.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Nej, den är definitivt inte värst på något, ”harmlös” är ett annat mer passande ord.
Mostly harmless, ska det väl vara?
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
Senast kapade jag allt jag hittade längs tomtgränsen med en tigersåg och slet sedan upp rötterna på min sida. Jag tror helt enkelt att de bara är snabba på att växa ut igen.
Gräv ner en stålskiva längs med tomgränsen när du har kapat alla rötter.
½🙂
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Nissens
S STB skrev:
Du ger mig en länk från Viivilla för att belägga ditt påstående. Jag ger dig 4 länkar varav 2 från myndigheter och de är trams. 😂
Ja, Naturvårdsverket hade rätt info. Var det andra från finska myndigheter menar du?
S STB skrev:
Edit: Jag hittade faktiskt länkar från en källa du tycker är seriös:
[länk]
Ja, hon hde uppenbarligen glipor i sitt hus, då kan det bli så.
S STB skrev:
[länk]
Och?
S STB skrev:
[länk]
Vad har det med byggnader att göra? Och att de inte har kunskap om hur man gör är ju deras problem…
S STB skrev:
[länk]
Och?
S STB skrev:
Japp, du har så rätt.
Ok
S STB skrev:
Ställ frågan till någon som hävdat att parksliden kan falla ner på tak och skada det.
Du ville ha ett exempel på när träd skadat en byggnad. Att sättningar orsakas av träd är svårt att få på bild därav artikel från villaägarna som kändes saklig.
S STB skrev:
Vi kanske skall avsluta diskussionen med att parkslide är helt harmlös och odramatisk att bli av med. Jag kommer inte att säga emot dig.
Nä, inget konstigt i det, det går ju inte att få dina påståenden bekräftade.
S STB skrev:
Jag vill dessutom tipsa dig om att det finns en vidöppen karriär för dig som parkslideutrotare. Jag vet inte vad du tjänar nu, men jag kan lova dig att du lätt kan dubbla eller fyrdubbla det som parkslideutrotare. Skriv gärna tillbaka när du tjänat din första miljon.
Det var längesedan jag tjänade min första miljon… och jag skulle inte vilja tjäna pengar på att lura på folk dylikt.
 
S
Tack för diskussionen. Jag som har bara hållit på med parkslide i 10 år får se mig besegrad av dina övertygande argument.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.