Nissens Nissens skrev:
Ja, men gamla hus som står uppstyltade från marken kommer ju inte i närheten av parslies rötter. Bor någon i huset så lär det ju vara underhållet annar blir det kallt inne på vinterhalvåret…
Det finns gott om gamla hus med både stengrund och källare. Tror du att folk bodde i hus uppe luften förr i tiden.
 
Nissens
L lbgu skrev:
Det finns gott om gamla hus med både stengrund och källare. Tror du att folk bodde i hus uppe luften förr i tiden.
Nä, men gamla timmer hus o annat har sällan källare, några gamla hus hade typ matkällare under en mindre det av huset.

Strunt samma, hus med glipor i i Sverige blir kalla på vinterhalvåret. I England är set tex inte helt ovanligt att de drar avloppsrör på utsidan av huset. Det är ett exempel på helt andra byggnadskrav

Men som sagt, ingen har hittat en enda källa som bekräftar att parkslide har förstört någon byggnad.

Det säger en del eller hur?
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
I England är set tex inte helt ovanligt att de drar avloppsrör på utsidan av huset. Det är ett exempel på helt andra byggnadskrav
Det gör dom eftersom det då är lättare att tina dem om de fryser. 😁
 
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Det gör dom eftersom det då är lättare att tina dem om de fryser. 😁
Jag som trodde det var för att de skulle vara lättare att laga NÄR de fryser sönder...
 
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
S
Många här i tråden verkar hävda att andra växter än parkslide har lika stor eller större förmåga att förstöra hus. Dock har inte ett enda belägg för detta redovisats.

Parkslide är, såvitt jag vet, faktiskt inte värst på något. Dock har den ett flertal egenskaper som tillsammans sannolikt gör den till det värsta ogräs vi har. Kanske inte i trädgårdsmiljö, utan snarare utefter vägar och liknade ställen dit vi människor lägger jordmassor. Jag har faktiskt en teori om att ett stort bestånd parkslide sakta men säkert kan mota bort och ta över varje annan svensk växtlighet som växer bredvid. Givetvis under förutsättning att markförhållandena är normala. Parkslide växer ju inte i träsk, sjöar, berg mm.

I en trädgård är den "enkel" att bli av med om man bara kapar av den under flera års tid. Han man mer pengar än tid så kan vi på Invaterm värma ihjäl den. Alternativt finns det nästan ett dussin andra metoder som den vetgirige kan läsa om här. https://bit.ly/parkslide
 
Nissens
S STB skrev:
Många här i tråden verkar hävda att andra växter än parkslide har lika stor eller större förmåga att förstöra hus. Dock har inte ett enda belägg för detta redovisats.
Jodå, mängder av växter har större förmåga än parkslide att förstöra hus, främst olika trädarter tex björk.

Jag har inte sett belägg för att parkslide förstört några byggnader överhuvudtaget.
S STB skrev:
Parkslide är, såvitt jag vet, faktiskt inte värst på något. Dock har den ett flertal egenskaper som tillsammans sannolikt gör den till det värsta ogräs vi har. Kanske inte i trädgårdsmiljö, utan snarare utefter vägar och liknade ställen dit vi människor lägger jordmassor. Jag har faktiskt en teori om att ett stort bestånd parkslide sakta men säkert kan mota bort och ta över varje annan svensk växtlighet som växer bredvid. Givetvis under förutsättning att markförhållandena är normala. Parkslide växer ju inte i träsk, sjöar, berg mm.
Där ser man. Med tanke på att parkslide funnits 200 år i Sverige så måste detta vara en oerhört långsam process. 😊
S STB skrev:
I en trädgård är den "enkel" att bli av med om man bara kapar av den under flera års tid. Han man mer pengar än tid så kan vi på Invaterm värma ihjäl den. Alternativt finns det nästan ett dussin andra metoder som den vetgirige kan läsa om här. [länk]
Vad nu det skall vara bra för…
 
S
Nissens Nissens skrev:
Jodå, mängder av växter har större förmåga än parkslide att förstöra hus, främst olika trädarter tex björk.

Jag har inte sett belägg för att parkslide förstört några byggnader överhuvudtaget.
Jaha, ge mig då belägg för samtliga av de "mängder av växter" du syftar på har större förmåga att förstöra hus.

Nissens Nissens skrev:
Där ser man. Med tanke på att parkslide funnits 200 år i Sverige så måste detta vara en oerhört långsam process. 😊
Ja, dels är det min privata teori, vilket jag var tydlig med. Dessutom skrev jag ju med ordet "sakta". Vi är alltså helt överens.

Nissens Nissens skrev:
Vad nu det skall vara bra för…
Det finns typ ett dussin olika sätt att ta död på parkslide (läs gärna om dem i mitt dokument) och det verkar faktiskt som att samtliga används i större eller mindre grad. Kanske är det av samma anledning som att det finns många olika bilmärken. Fast du kanske ifrågasätter att det finns många olika bilmärken också.
 
Nissens
S STB skrev:
Jaha, ge mig då belägg för samtliga av de "mängder av växter" du syftar på har större förmåga att förstöra hus.
Absolut, läs här:
https://viivilla.se/husliv/trad-nara-ditt-hus-kan-de-orsaka-sattningsproblem/

Citat från länken:
”Visst är det vackert med träd och buskar runt huset? Problemet är att de riskerar göra marken instabil och leda till allvarliga sättningar”

Nu är det din tur att visa belägg för att parkslide förstör byggnader.
S STB skrev:
Ja, dels är det min privata teori, vilket jag var tydlig med. Dessutom skrev jag ju med ordet "sakta". Vi är alltså helt överens.
Parkslide förstör inga byggnader..
S STB skrev:
Det finns typ ett dussin olika sätt att ta död på parkslide (läs gärna om dem i mitt dokument) och det verkar faktiskt som att samtliga används i större eller mindre grad.
Poängen är att det inte är så svårt att bli av med parkslide, många här vittnar om det.
S STB skrev:
Kanske är det av samma anledning som att det finns många olika bilmärken. Fast du kanske ifrågasätter att det finns många olika bilmärken också.
Värsta tramset jag sett på länge. Du får nog förklara kopplingen för det är nog ingen som förstår den. Åtminstone inte jag.
 
S STB skrev:
Jaha, ge mig då belägg för samtliga av de "mängder av växter" du syftar på har större förmåga att förstöra hus.


Ja, dels är det min privata teori, vilket jag var tydlig med. Dessutom skrev jag ju med ordet "sakta". Vi är alltså helt överens.


Det finns typ ett dussin olika sätt att ta död på parkslide (läs gärna om dem i mitt dokument) och det verkar faktiskt som att samtliga används i större eller mindre grad. Kanske är det av samma anledning som att det finns många olika bilmärken. Fast du kanske ifrågasätter att det finns många olika bilmärken också.
Trädens rötter borde vara "farligare" för en fastighet än den mytomspunna parksliden. Trädrötter kan förstöra avloppsrör i mark m.m.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Trädens rötter borde vara "farligare" för en fastighet än den mytomspunna parksliden. Trädrötter kan förstöra avloppsrör i mark m.m.
Jag har stora problem med att björkrötter sätter igen dräneringsrör på tomten. Björken står tyvärr på grannens tomt, det finns iofs en till en liten bit längre bort också. Det är snart dags igen för mig att gräva upp och ersätta rören (tredje gången på drygt 20 år) då den delen av gräsmattan nu börjar bli ett träsk igen. Så jo, träd sätter definitivt igen rör...
...förra gången jag lyfte upp dem så såg man inte mer än ca en decimeter in i rören för att det var så mycket rötter. Och slangen var extremt tung också.

Jag har i ett par omgångar kapat alla rötter jag hittat från björken som går mot rören, men det finns uppenbarligen fler. Nästa gång jag gräver upp dräneringen så skall jag ersätta de första metrarna med markrör utan dräneringsslitsar, jag tänker mig att björken då får svårare att hitta rören. Jag måste behålla röret då det rinner en liten "bäck" in på min tomt och jag måste ju fånga det vattnet så tidigt som möjligt, annars rinner det rakt ut på gräsmattan...
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har stora problem med att björkrötter sätter igen dräneringsrör på tomten. Björken står tyvärr på grannens tomt, det finns iofs en till en liten bit längre bort också. Det är snart dags igen för mig att gräva upp och ersätta rören (tredje gången på drygt 20 år) då den delen av gräsmattan nu börjar bli ett träsk igen. Så jo, träd sätter definitivt igen rör...
...förra gången jag lyfte upp dem så såg man inte mer än ca en decimeter in i rören för att det var så mycket rötter. Och slangen var extremt tung också.

Jag har i ett par omgångar kapat alla rötter jag hittat från björken som går mot rören, men det finns uppenbarligen fler. Nästa gång jag gräver upp dräneringen så skall jag ersätta de första metrarna med markrör utan dräneringsslitsar, jag tänker mig att björken då får svårare att hitta rören. Jag måste behålla röret då det rinner en liten "bäck" in på min tomt och jag måste ju fånga det vattnet så tidigt som möjligt, annars rinner det rakt ut på gräsmattan...
Precis, vi måste nog förklara Björk som invasiv och alla säljare ska ha upplysningsplikt om farliga rötter.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis, vi måste nog förklara Björk som invasiv och alla säljare ska ha upplysningsplikt om farliga rötter.
Ja, i jämförelse med parkslide som inte verkar skada någonting så kan björk vara en mardröm…
 
S
Nissens Nissens skrev:
Absolut, läs här:
[länk]

Citat från länken:
”Visst är det vackert med träd och buskar runt huset? Problemet är att de riskerar göra marken instabil och leda till allvarliga sättningar”

Nu är det din tur att visa belägg för att parkslide förstör byggnader.
Jag som trodde att "belägg" innebar att hänvisning skulle ske till konkreta fall. Då var det ju enkelt även för parkslide. Jag vill gärna också påminna om det jag skrev tidigare: "Parkslide är, såvitt jag vet, faktiskt inte värst på något. Dock har den ett flertal egenskaper som tillsammans sannolikt gör den till det värsta ogräs vi har." Jag har aldrig och kommer aldrig påstå att parkslide är bäst på att förstöra infrastruktur och byggnader.
https://www.naturvardsverket.se/amn...er/arter-som-ej-omfattas-av-regler/parkslide/
"De kraftiga rötterna kan också tränga in i byggnader och vattenledningar..."
https://for.se/invasiva-frammande-vaxter/parkslide/
"Parkslide kan tränga igenom asfalt, orsaka skador på husgrunder, ledningar, vägar med mera."
https://artfakta.se/naturvard/taxon/reynoutria-japonica-220782
"Parkslide har en förmåga att orsaka mekaniska skador på infrastruktur- och transportnät, på grund av den kraftiga tillväxttakten hos rötterna. Det kraftiga rhizomsystemet kan tränga igenom hårda strukturer som asfalt, dränering, betong och avlopp."
https://svenska.yle.fi/a/7-10003428
"Den mardrömslika invasiva främmande arten parkslide som kan förstöra husgrunden, vattenledningar och asfalt"

Nissens Nissens skrev:
Parkslide förstör inga byggnader..
Du svarar på mitt resonemang om hur konkurrenskraftig parkslide är jämfört med inhemsk flora. Vad har det med byggnader att göra????

Nissens Nissens skrev:
Poängen är att det inte är så svårt att bli av med parkslide, många här vittnar om det.
Poängen är att jag har skrivit Sveriges och kanske världens mest kompletta dokument om bekämpning av parkslide i trädgårdsmiljö. Jag har nog bättre förmåga än de flesta att bedöma svårighetsgraden. Sedan vet jag inte vad du tycker är lätt eller svårt. Det är ett väldigt töjbart begrepp. Jag skrev igår att det är "enkelt" att ta död på parkslide genom nedkapning. Inget svårt, men tar en del timmar i anspråk.
Nissens Nissens skrev:
Värsta tramset jag sett på länge. Du får nog förklara kopplingen för det är nog ingen som förstår den. Åtminstone inte jag.
Jag bara svarade på ditt trams.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nissens
S STB skrev:
Jag som trodde att "belägg" innebar att hänvisning skulle ske till konkreta fall. Då var det ju enkelt även för parkslide. Jag vill gärna också påminna om det jag skrev tidigare: "Parkslide är, såvitt jag vet, faktiskt inte värst på något.
Nej, den är definitivt inte värst på något, ”harmlös” är ett annat mer passande ord.
S STB skrev:
Dock har den ett flertal egenskaper som tillsammans sannolikt gör den till det värsta ogräs vi har." Jag har aldrig och kommer aldrig påstå att parkslide är bäst på att förstöra infrastruktur och byggnader.
[länk]
"De kraftiga rötterna kan också tränga in i byggnader och vattenledningar..."
Ja, de kan tränga in i redan skadade strukturer, ingen har sagt något annat vad jag vet.
S STB skrev:
[länk]
"Parkslide kan tränga igenom asfalt, orsaka skador på husgrunder, ledningar, vägar med mera."
Oseriöst.
S STB skrev:
[länk]
"Parkslide har en förmåga att orsaka mekaniska skador på infrastruktur- och transportnät, på grund av den kraftiga tillväxttakten hos rötterna. Det kraftiga rhizomsystemet kan tränga igenom hårda strukturer som asfalt, dränering, betong och avlopp."
Rent trams.
S STB skrev:
[länk]
"Den mardrömslika invasiva främmande arten parkslide som kan förstöra husgrunden, vattenledningar och asfalt"
Ännu mer trams
S STB skrev:
Du svarar på mitt resonemang om hur konkurrenskraftig parkslide är jämfört med inhemsk flora. Vad har det med byggnader att göra????
Du påstår ju att de förstör byggnader, vilket inte är sant.
S STB skrev:
Poängen är att jag har skrivit Sveriges och kanske världens mest kompletta dokument om bekämpning av parkslide i trädgårdsmiljö. Jag har nog bättre förmåga än de flesta att bedöma svårighetsgraden.
Jag tror mer på de som skrivit på byggahus med erfarenheter av hur odramatiskt det är att få bort dom.
S STB skrev:
Sedan vet jag inte vad du tycker är lätt eller svårt. Det är ett väldigt töjbart begrepp. Jag skrev igår att det är "enkelt" att ta död på parkslide genom nedkapning. Inget svårt, men tar en del timmar i anspråk.
Beror nog på hur man gör. Att använda en gräsklipparrobot verkar klokt och enkelt.
S STB skrev:
Jag bara svarade på ditt trams.
Så du har ingen förklaring till bilarna du skrev om? Anade det.

Nedan ser du en bild som skadats av ett träd. Väldigt konkret exempel.

Kan du visa motsvarande för parkslide?
 
  • Träd har fallit på ett hus och orsakat allvarliga skador på taket och ytterväggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:
Nej, den är definitivt inte värst på något, ”harmlös” är ett annat mer passande ord.

Ja, de kan tränga in i redan skadade strukturer, ingen har sagt något annat vad jag vet.

Oseriöst.

Rent trams.

Ännu mer trams
Du ger mig en länk från Viivilla för att belägga ditt påstående. Jag ger dig 4 länkar varav 2 från myndigheter och de är trams. 😂

Edit: Jag hittade faktiskt länkar från en källa du tycker är seriös:
https://viivilla.se/tradgard/skrack-vaxten-parkslide-invaderar-hennes-hus/
https://viivilla.se/husliv/kopa-och...t-kopa-hus-dar-det-finns-parkslide-pa-tomten/
https://viivilla.se/tradgard/panik-parksliden-har-tagit-over-var-tradgard/
https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/tradgard/plantera/har-du-parkslide-i-tradgarden/

Nissens Nissens skrev:
Jag tror mer på de som skrivit på byggahus med erfarenheter av hur odramatiskt det är att få bort dom.
Japp, du har så rätt.
Nissens Nissens skrev:
Kan du visa motsvarande för parkslide?
Ställ frågan till någon som hävdat att parksliden kan falla ner på tak och skada det.


Vi kanske skall avsluta diskussionen med att parkslide är helt harmlös och odramatisk att bli av med. Jag kommer inte att säga emot dig.

Jag vill dessutom tipsa dig om att det finns en vidöppen karriär för dig som parkslideutrotare. Jag vet inte vad du tjänar nu, men jag kan lova dig att du lätt kan dubbla eller fyrdubbla det som parkslideutrotare. Skriv gärna tillbaka när du tjänat din första miljon.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.