Karrock
  • Gilla
Sarhan
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Jag vet inte säkert men nog ser det ut som eternitplattor
Får revidera och ställa mig på samma sida... Jag misstänker åxå efter en närmare granskning av bilderna att det troligen är eternit.
Går dom att lätta på i framkant?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
MultiMan
Sarhan Sarhan skrev:
Tack för din fråga!

Huset är byggt i slutet av 80-talet, och takmaterialet är som asfaltshingel. Jag är tyvärr inte helt säker på vad som finns under shingeln, alltså om det finns underlagspapp eller något annat lager under.

Om det hjälper kan jag försöka ta reda på mer om underlaget, men hoppas att den här informationen räcker så länge!

Tack för hjälpen!
plåtrickard plåtrickard skrev:
Får revidera och ställa mig på samma sida... Jag misstänker åxå efter en närmare granskning av bilderna att det troligen är eternit.
Går dom att lätta på i framkant?
Känns väldigt osannolikt att man använde eternit i slutet på 1980-talet, plus att det inte ser ut så heller. Jag är ingen takläggare men har ägt ett fd församlingshem med likande (i form) eternitplattor.
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Snart 40 år gammal takshingel måste nog anses ha överlevt sin tekniska livslängd med råge, och att planera ytterligare ett par års (?!) väntan med byte måste nog anses vara i det närmaste vansinne..

Risken är att du måste åtgärda hela den underliggande konstruktionen (om det inte redan är så illa) med längre väntan.. hur ser det ut uppe på vinden, hur omfattande är fuktgenomslaget på undertaket?
Jo, jo... Sen jag började hänga på forumet, har jag förstått att hela mitt hus byggt 82 inklusive allt byggmaterial, nu har uppnått "Teknisk Livslängd".
Undras om det verkligen är så, eller är det bara ett hittepå?

Tänk. Alla elledningar i väggarna måste bytas, likaså isolering och bjälklag.... Ja allt. För att inte tala om alla treglasfönster och grusgången.

Tycker det verkar överdrivet med TL.

Det är inte så att jag tror att kåken drabbas av Armageddon näst kommande dag, när jag varit inne på forumet.

Detta gäller även mig själv, 69 år och de kalsonger jag bär.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tom Eriksson2 och 3 till
  • Laddar…
Takbeläggningen likt mitt Shingeltak, som numer får agera som underlagspapp till det Planja Plåttak jag själv lade för fyra eller fem år sedan. Kostnad ca 100 000 kr med eget arbete.

Men på bilderna har plattorna gått rakt av, horisontellt. Detta har inte skett på mitt Shingel sedan 82!

Vad kan det vara som gjort att plattorna blivit sköra?
 
Redigerat:
Har nu sansat mig...

Kollar bilderna på plattorna.

Inte alls likt mitt Schingel.
Verkar vara några hårda plattor av nåt slag och annan skärning.

TS kanske har någon lös platta att visa upp?
 
Redigerat:
plåtrickard plåtrickard skrev:
eternite
En liten uppdatering: Jag lyckades ta bort den första raden med de två trasiga shinglarna genom att försiktigt använda en värmepistol. Jag upptäckte att även det underliggande lagret är skadat och behöver åtgärdas. Nästa steg är att försöka ta bort den översta raden med minimal skada på de andra shinglarna och sedan lägga ett nytt lager.
 
  • Skadade shinglar har avlägsnats med hjälp av en värmepistol, vilket avslöjar en skadad underliggande yta. Verktyg synliga på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av skadad shingel på tak med sprickor i både yttre och underliggande lager, belyst under reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur lång är detta från nocken?
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
N
Ts skriver att ”huset är byggt i slutet av 80-talet” #11. Då är med all sannolikhet inte eternit på taket.
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
U
Nej nu med senare bilder så är det tydligt inte eternit
 
Vatten i isolering är aldrig bra.
Blir liggande där länge.

När det ska bli nytt tak, så skulle jag låta det gamla ligga kvar.
Täta sprickorna enligt ovan.
På med ströläkt och bärläkt.

Det enda som kommer att fukta på Schingeln är kondensvatten. Och det blir inga mängder.

Men visst kan man lägga nån underlagspapp under ströläkt en också.

Men att riva bort liggande tak kan jag inte se någon vits med.

Taket är ju s a s väderskyddat under tiden nya taket läggs.

En takrenovering pågår där ströläkt och bärläkt monteras ovanpå ett befintligt tak med shingel, omgiven av gröna träd och en blå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tom Eriksson2 och 2 till
  • Laddar…
Ta hjälp av en erfaren snickare, så fixar du detta själv och sparar 150 -
200 000 kr
Enskilt dyrast är plåtarbeten...
 
Och lite pynt går det väl att kosta på när det är i stort sett gratis. Begagnat Glavaskiffer a' 2 kr st.

Chimney clad in used Glava slate on a roof, with green trees in the background.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Vatten i isolering är aldrig bra.
Blir liggande där länge.

När det ska bli nytt tak, så skulle jag låta det gamla ligga kvar.
Täta sprickorna enligt ovan.
På med ströläkt och bärläkt.

Det enda som kommer att fukta på Schingeln är kondensvatten. Och det blir inga mängder.

Men visst kan man lägga nån underlagspapp under ströläkt en också.

Men att riva bort liggande tak kan jag inte se någon vits med.

Taket är ju s a s väderskyddat under tiden nya taket läggs.

[bild]
bra idé 🤓
 
En liten uppdatering: Jag har upptäckt en spricka i det underliggande bitumenlagret som är ungefär en meter lång. Jag planerar att antingen byta ut det eller lägga ett nytt lager ovanpå enligt samma mönster, och sedan sätta dit mina nya shinglar. Hittills har jag hunnit med fyra stycken. Det är inte perfekt, men jag tror att det är bättre än tidigare tills jag fixar hela taket nästa sommar.
 
  • Inget underliggande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i underliggande bitumenlager under nya shingelplattor på tak, arbetsutrustning synlig i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
miafors
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.