A AndersS skrev:
Så det viktiga är att man ska utgå från sina egna förutsättningar. Här i tråden bollas med ganska höga pensionsnivåer vilket "kanske" inte är generellt gällande. Som noterats kan man skaffa sidoinkomster eller som alternativ säkrat låga fasta omkostnader.
Ja det är definitivt rätt höga nivåer och som definitivt inte är generella(tyvärr)

Jag tror det är många som kommer få ett brutalt uppvaknade när de går i pension, även de som i dag har ett välbetalt jobb. Jag vet hur mycket min fru har undanstoppat i tjänstepension, hon har i princip samma lön som jag men inte ens en bråkdel av min tjänstepension.

Vad händer med ett par som i dag har bolån på 5-6 mkr när de går i pension och deras gemensamma inkomst går från 100-150tkr/mån till 50-60tkr/mån?
De måste sälja eller jobba vidare
 
P paralun skrev:
Ok, men då har du ju en utgångspunkt med "det lilla", sen är det ju mycket mer som att om man vill bo kvar i sitt hus och sedan är det ju många 80-åringar som är mycket aktiva idag.

Hursomhelst så avgör man själv hur man vill ha det med uttagen från en tjänstepension, livslångt eller under antal år och utbetalningsbeloppet ändras då utifrån val. Sen bygger ju allt på prognoser hos de som förvaltar pengarna och avgörandet gör du själv.

Men återigen så bör/måste man sätta sig in i MinPension, det finns inga genvägar plus att fundera under en längre tid och kanske prata med en pensionsrådgivare.

[länk]
Minns jag rätt så ger inte 20 års utbetalning eller livslång ingen större skillnad utifrån beräknad livslängd för pensionsuttag, men kan minnas fel.
Sedan kan man påverka beloppet över tid om man väljer efterlevnads/återbetalningsskydd av tjänstepension om man är två och vilka pensionsnivåer man har.
 
A AndersS skrev:
Min jag rätt så ger inte 20 års utbetalning eller livslång ingen större skillnad utifrån beräknad livslängd för pensionsuttag, men kan minnas fel.
Sedan kan man påverka beloppet över tid om man väljer efterlevnads/återbetalningsskydd av tjänstepension om man är två och vilka pensionsnivåer man har.
Jo det skiljer mycket och man kan ju ofta kunna välja 5-10 år och det blir helt andra belopp och det beror ju på att förvaltaren då kan ta bort osäkerheten kring hur länge någon lever utan kan prognostisera för en kortare tid med en garanterad utbetalning som då kan bli högre om tjänstepensionen utvecklas bra.

Men det här är en fälla för vissa som tar ut tjänstepensionen för snabbt.
 
P paralun skrev:
Jo det skiljer mycket och man kan ju ofta kunna välja 5-10 år och det blir helt andra belopp och det beror ju på att förvaltaren då kan ta bort osäkerheten kring hur länge någon lever utan kan prognostisera för en kortare tid med en garanterad utbetalning som då kan bli högre om tjänstepensionen utvecklas bra.

Men det här är en fälla för vissa som tar ut tjänstepensionen för snabbt.
Garanterad utbetalning utgår väl bara för Förmånsbestämd pension och sedan finns Premiebestämd som varierar beroende av vad man valt. Så den premiebestämda kan variera lite månadsvis beroende av placering, gör så för mig.
Sedan kan man ha flera pensioner med grund i allmän pension och PPM, sedan x antal tjänstepensioner där det kan förekomma både förmåns och premiebaserad samt även privat pension. I mitt fall är det nog idag ett 10-tal där jag valt 5 år, 12 år och livslång utbetalning, med tyngd på livslång.
Men vår diskussioner visar på att man måste ta sig tid och göra planering av sin eller familjens kommande pension och förutsättningarna.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Garanterad utbetalning utgår väl bara för Förmånsbestämd pension och sedan finns Premiebestämd som varierar beroende av vad man valt. Så den premiebestämda kan variera lite månadsvis beroende av placering, gör så för mig.
Sedan kan man ha flera pensioner med grund i allmän pension och PPM, sedan x antal tjänstepensioner där det kan förekomma både förmåns och premiebaserad samt även privat pension. I mitt fall är det nog idag ett 10-tal där jag valt 5 år, 12 år och livslång utbetalning, med tyngd på livslång.
Men vår diskussioner visar på att man måste ta sig tid och göra planering av sin eller familjens kommande pension och förutsättningarna.
Jo men kort är det ju en "djungel" med olika tjänstepensioner från dels samma arbetsgivare med olika avtal och om man bytt jobb kan det vara likaså. En hel del har även en privat pensionsförsäkring och oftast har den utvecklats mycket bra.

Så det finns inget "följa John" koncept utan alla bör/måste kolla sin egen situation och det är ju huvudskälet till att MinPension skapades. Sen är det då "lagt kort ligger" när man gjort sina beslut.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
optimum
P paralun skrev:
Jo den dag jag spelar Bingolotto då är det nogs dags att packa ihop...

Men MinPension gör ju att man kan göra val men tyvärr är det då många som upptäcker att det blir att jobba till en högre ålder och istället dra i nödbromsen. Sen de som enbart har den allmänna pensionen har ju det knapert.
Eller har de så lite tjänstepension så de tar ut den på 5 år för att få något bättre ekonomi några år, men sedan blir det magert.
Har man tjänstepension och speciellt om man har flera olika behöver man simulera respektive del på de ställen man har pensionen på. Så har jag gjort och sammanställt allt i ett Excel ark med olika parametrar, t.ex. när man ska börja ta ut dem och under hur många år.
Men det inte helt enkelt hur man ska göra. Till våren 2025 måste jag bestämt mig och meddelat hur jag vill ha det.
 
Redigerat:
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Jag körde "Min pension" och den fångade upp alla bolag förutom en privat som jag fick lägga in manuellt.
Sedan var det bara att sätta uttagsår och antal år för varje försäkring.
Gjorde ingen egen manuell sammanställning, utan Min pension gav en bra bild av vad utfallet skulle bli per månad. Sedan var det bara att justera för olika utfall.
Däremot när man bestämmer uttag får man göra det hos respektive bolag för att få exakt belopp som kommer att betalad ut.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Tänk på att jobbar du så ökar lönen varje år. Går du i pension så står den stilla men inflationen fortsätter.
 
optimum optimum skrev:
Eller har de så lite tjänstepension så de tar ut den på 5 år för att få något bättre ekonomi några år, men sedan blir det magert.
Har man tjänstepension och speciellt om man har flera olika behöver man simulera respektive del på de ställen man har pensionen på. Så har jag gjort och sammanställt allt i ett Excel ark med olika parametrar, t.ex. när man ska börja ta ut dem och under hur många år.
Men det inte helt enkelt hur man ska göra. Till våren 2025 måste jag bestämt mig och meddelat hur jag vill ha det.
Jo överuttag på för kort tid är ju det som är den stora faran och som man redan ser och som alla pensionsrådgivare varnar för

Sen när man gör sin simulering så får man då tydliga varningar att ta ställning till.

Jag sparade undan flera alternativa simuleringar i MinPension och kollade med berörda bolag att det stämmer. Jag tror numera finns det även en exportfunktion till tex Excel? (kan inte kolla för mitt är fryst)
Stämde av med en pensionsrådgivare och tog beslutet.

Sen om man beslutat rätt vet ingen eftersom allt bygger på prognoser.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Framför allt måste det ju bero på vad man tror ens livslängd blir, vore trist att ha innestående pension när man trillar av pin, samtidigt som det blir extra skatt om man tar ut det snabbt
 
Jo, jo.... Det beror ju mycket på hur dyrt man "måste" leva som pensionär.

Hur man bor, boendekostnader.

Nöjen.

- Själv gillar jag naturliv, inkl jakt, fiske, sommarstuga, skoteråkande, segling med 70 - 80 övernattningar per säsong, mm.

- Bor på landet. Eldar med ved.
Huset väl underhållet, värderat till 1.6 M. Huslån 150 tusen kvar.

Blev utlöst vid dryga 62, efter 32 års tjänst. Pension sen 65. Tar ut tjänstepension t o m 75.

- Har inga behov av krogsväng, uteliv o annat ståhej.

Köper en plåtis nästa år.


-Ja, jag tycker vi har det bra. Och vad jag ser behöver jag inte göra avkall på nåt av just mitt leverne, sen tidigare.

Mina barn tjänar vardera betydligt mer än vad jag någonsin gjort i krontal.
Så när jag lämnar det hela, blir det inte mycket kvar efter mig. Förvaltar kapitalet, så jag kan leva gott återstående aktiva år.
Vad jag har, har jag faktiskt själv jobbat ihop i mitt arbetsliv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Framför allt måste det ju bero på vad man tror ens livslängd blir, vore trist att ha innestående pension när man trillar av pin, samtidigt som det blir extra skatt om man tar ut det snabbt
Har du valt utan återbetalning/efterlevandeskydd så fördelas det på övriga med motsvarande val och om du uppnår hög ålder är det du som får ta del av de pengarna. Ett val man kan göra.
 
Mor blev 64, far blev 84.

Så jag kanske redan lever på övertid.
Därför tar jag ut tjänstepensionen på 10 år. Ett väl övervägt beslut.
Behöver den bättre än någon annan.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Mor blev 64, far blev 84.

Så jag kanske redan lever på övertid.
Därför tar jag ut tjänstepensionen på 10 år.
Behöver den bättre än någon annan.
Farsan fick prognosen ( livslängd) 72 år. Egen företagare hela livet. Tog ut allt till 72. Är nu 90 🤣🤣🤣 Men klarar sig bra på grundpension och bostadsbidrag för han har aldrig haft några andra intressen än jobbet. Hans bror blev 64 och mamman (farmor min) och hennes 4 bröder alla över 100. Ingen idé att gissa när en själv packar ihop.
 
H Hybro skrev:
Köper en plåtis nästa år.
Vad är det? För jag antar att du inte ska köpa en plåtslagare. 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.