Min toalett har i fyllts långsamt ett tag, men jag börjar misstänka att det tar ännu längre tid nu. Och även när den är fylld så gör den små läten ibland. Men den står liksom inte och rinner hela tiden, utan det är tydligt att den ändå slutar när den är fylld.

Någon idé om vad jag kan göra? Jag filmade hur det ser ut medan den fylls på

Behöver jag stänga av vattnet? Isåfall vart ska jag skruva?

Toaletten är en ido, vet inte exakt modell
 
  • Närbild av en toalett med anslutande rör och slang på ett kaklat golv och vägg, som visar anslutningen under toalettstolen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en skruvanordning på en IDO-toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du fyller upp den och sen stänger av vattentillförseln till den, sjunker nivån då?
 
Purre Purre skrev:
Om du fyller upp den och sen stänger av vattentillförseln till den, sjunker nivån då?
Kan testa! Kan du se på bilden hur jag ska göra för att stänga av vattnet?
 
Nej ser ingen minikulventil som det brukar sitta på anslutningen till toaletten.
 
Hmm okej, såhär ser det ut lite längre bort om det hjälper
 
Purre Purre skrev:
Nej ser ingen minikulventil som det brukar sitta på anslutningen till toaletten.
Skickade en video ovan, men glömde tagga in dig
 
Jag hade smuts i inkommande rör. Det sätter igen en liten sil och stör mekanismen. Tog isär och rengjorde så funkade det igen. Men läs på hur man tar isär, det är inte helt uppenbart.
 
  • Gilla
Grundlös och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag hade smuts i inkommande rör. Det sätter igen en liten sil och stör mekanismen. Tog isär och rengjorde så funkade det igen. Men läs på hur man tar isär, det är inte helt uppenbart.
Vart satt silen?
 
Här ser det ut att sitta nåt man kan vrida på. Detta röret går både till duschen, handfatet och toaletten. Medan det andra röret bara går till duschen och handfatet. Gissar att det är kallvatten i det förstnämnda röret då?
 
  • Två kopparrör i ett badrum anslutna till kranar, varav ett antas leda kallvatten till dusch, handfat och toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stäng ventilen på det rör som går till toaletten, helst inkommande till badrum.

Ventilen som sitter VID toaletten är första stället där jag tror det kan samlas skräp. Sen inne i toaletten.

Men vattnet behöver vara avstängt.

Det finns många sorts ventiler och ännu fler toaletter, och jag tror du behöver googla hur man tar isär och rengör just din modell.

Jag har för mig silen satt nånstans mellan toalett och kran/slang som går från toa till vägg (ibland ingen slang utan rör).

Är man osäker kanske man ska ta in nån som kan. Annars är det viktigt kolla att vatten avstängt och att man kan återmontera allt och det är tätt när man är klar...
 
J JohanLun skrev:
Stäng ventilen på det rör som går till toaletten, helst inkommande till badrum.

Ventilen som sitter VID toaletten är första stället där jag tror det kan samlas skräp. Sen inne i toaletten.

Men vattnet behöver vara avstängt.

Det finns många sorts ventiler och ännu fler toaletter, och jag tror du behöver googla hur man tar isär och rengör just din modell.

Jag har för mig silen satt nånstans mellan toalett och kran/slang som går från toa till vägg (ibland ingen slang utan rör).

Är man osäker kanske man ska ta in nån som kan. Annars är det viktigt kolla att vatten avstängt och att man kan återmontera allt och det är tätt när man är klar...
Stort tack. Kan du se på videon att det rinner för långsamt? För jag misstänker också att den läcker iom att den varannan minut fyller på med lite vatten. Det kan ju vara en kombination av det båda också
 
Vi har ganska stor skillnad mellan olika toaletter. Även vattentryck och ledningsdiameter påverkar. Du får nog jämföra med hur det var tidigare.
 
Det kan säkert vara en kombination. Du märker väl om den aldrig slutar fylla även om du inte spolar.
 
på bilden #9 ser inte ut som ballofixen är helt öppen
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det kan säkert vara en kombination. Du märker väl om den aldrig slutar fylla även om du inte spolar.
Alltså den slutar fylla på när den är full, men då och då rinner det till i några sekunder, därav misstanken att det läcker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.