A AndersS skrev:
Både som uppdragsanställd och konsult via konsultföretag som tog viss procent av debiterat belopp.
Det sistnämnda är så min anställning ser ut i dag
Bra så länge man är frisk och kry
 
N noone70 skrev:
du måste ju mena avgångspension va? Min farsa fick något liknande.
Tyvärr är det inte ett alternativ för mig ännu, men jag skulle gärna nappa på ett sånt erbjudande om 6 år 🙂
Det heter vad jag vet avtalspension, underförstått att jag accepterar att sluta. Där av avtal. Ett sorts utköp om man så vill. Vanligt förekommande för tjänstemän, när arbetsgivare vill kringå LAS. Svårt att bli av med folk som har 30+ tjänsyeår annars
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
optimum
Det lönar sig att jobba längre än till 65 år. Givetvis om man är frisk och inte har förslitningar mm. Ger en hel del på den pension man får ut.

Nyligen fyllt 68 och ska fortsätta till 69 år och jobbar heltid. Dock kommer jag plocka ut sparad semester till våren på fredagar fram till sommaren då jag slutar jobba. Har ett jäkligt bra jobb som verkligen stimulerar.

Plockar man sedan ut tjänstepension mm snabbt så finns risken att en hel del försvinner i statlig skatt.
 
N noone70 skrev:
Förstår inte hur du beslutade att göra till slut?
Accepterade tidig avtalspension. Det bästa beslut jag gjort. Tror inte min hjärna skulle klarat ytterliga stressiga år (inom IT) även om jag trivdes ypperligt med jobbet. Sadlade om till "långsamt" hantverk.

Men har man inte någon vision om annan inspirerande sysselsättning kan omställningen bli svår. Jag hade redan en dröm som kunde förverkligas.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Tänk på att livet blir dyrare som pensionär. Man har mycket mer tid att spendera pengar, och att tänka ut onödiga projekt.
Kan vara så eller åt andra hållet, jag gör mera idag själv än att köpa in tjänster. 😀
 
optimum optimum skrev:
Det lönar sig att jobba längre än till 65 år. Givetvis om man är frisk och inte har förslitningar mm. Ger en hel del på den pension man får ut.

Nyligen fyllt 68 och ska fortsätta till 69 år och jobbar heltid. Dock kommer jag plocka ut sparad semester till våren på fredagar fram till sommaren då jag slutar jobba. Har ett jäkligt bra jobb som verkligen stimulerar.

Plockar man sedan ut tjänstepension mm snabbt så finns risken att en hel del försvinner i statlig skatt.
Jo visst gör det det men den stora frågan är ju hur mycket pengar man behöver i framtiden?

MinPension är ju alldeles utmärkt för både fakta och att sedan simulera hur det ser ut i framtiden genom olika uttag.

Sedan finns ju pensionsrådgivare när man satt sig in i "gamblingen" och gjort några simuleringar hur det kan se ut. Det tar sedan inte "10-minuter" utan det här man fundera över en längre tid och oavsett en pensionsrådgivare så är det ju dina val för framtiden.

Sen finns det då många idag som både har tjänstepensioner men även privat pensionsförsäkring från tiden man kunde göra avdrag och värdet är ju klart varierande beroende på vilket bolag man valde.

Sen är ju den allmänna pensionen klart flyttbar och det är ju tjänstepensioner som ger möjlighter inkl att man kan göra bort sig med för kort uttagstid.

"Been there, done that" och får se om min simulering stämmer hos MinPension....
 
N noone70 skrev:
Det sistnämnda är så min anställning ser ut i dag
Bra så länge man är frisk och kry
Jag var i en situation att det var hanterbart ekonomiskt och tog inte ut någon pension förrän jag helt avslutade under pandemin. Hade planerat för att kunna göra det utifrån att jag reste väldigt mycket under en tid av 20 år och visste att en dag vill jag inte göra det längre. Vi är två personer och pengarna jag tjänande under uppdrag fördelades över ledig tid.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Svaret är:

Minst 10 Mkr på ”Min pension” totalt den dagen man går i pension.
 
B Boende45 skrev:
Svaret är:

Minst 10 Mkr på ”Min pension” totalt den dagen man går i pension.
Njau det beror på och vilka utgifter man tänker sig i framtiden.

Men kör man en simulering hos MinPension så ser man... sen kan man då diskutera med en pensionsrådgivare om det ser vettigt ut.
 
P paralun skrev:
Njau det beror på och vilka utgifter man tänker sig i framtiden.

Men kör man en simulering hos MinPension så ser man... sen kan man då diskutera med en pensionsrådgivare om det ser vettigt ut.
Minst och det finns inga pensionsrådgivare utan endast pensionssäljare.
 
B Boende45 skrev:
Minst och det finns inga pensionsrådgivare utan endast pensionssäljare.
Jag har då pratat med en "pensionsrådgivare" och ingen säljare, klart klok människa, sen mycket enklare om man satt sig in i ämnet hos MinPension.

Sen är det inte mycket att "sälja" till någon som närmar sig pension.
 
B Boende45 skrev:
Svaret är:

Minst 10 Mkr på ”Min pension” totalt den dagen man går i pension.
jobbar jag till jag är 65 kommer jag passera det om inget katastrofalt händer
 
P paralun skrev:
Jag har då pratat med en "pensionsrådgivare" och ingen säljare, klart klok människa, sen mycket enklare om man satt sig in i ämnet hos MinPension.

Sen är det inte mycket att "sälja" till någon som närmar sig pension.
Tyvärr är rådgivaren som vi har via jobbet rätt urkass, rabblar bara sånt han fått från ”analytikerna”.
 
N noone70 skrev:
Tyvärr är rådgivaren som vi har via jobbet rätt urkass, rabblar bara sånt han fått från ”analytikerna”.
Jo men av egen erfarenhet så är det få som först satt sig in i ämnet samt gjort simuleringar och sedan diskuterar med en pensionsrådgivare. Vi fick rådet att gå in på MinPension, läs på, simulera, återkom sedan.

Valen i slutändan är ju dina egna och därför måste man vara "påläst" men pensionsrådgivaren med sin erfarenhet kan se direkta dåliga val man gjort eller något som bör förändras.

Sen är det inget man beslutar på "10-minuter" utan det tar sin tid.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men av egen erfarenhet så är det få som först satt sig in i ämnet samt gjort simuleringar och sedan diskuterar med en pensionsrådgivare. Vi fick rådet att gå in på MinPension, läs på, simulera, återkom sedan.

Valen i slutändan är ju dina egna och därför måste man vara "påläst" men pensionsrådgivaren med sin erfarenhet kan se direkta dåliga val man gjort eller något som bör förändras.

Sen är det inget man beslutar på "10-minuter" utan det tar sin tid.
Jo förstår det, men jag har haft två möten med den här killen i samband med de regelbundna uppföljningarna vi har av våra försäkringar.
Alla andra rådgivare jag har haft genom åren har varit i eld och lågor när de upptäckt att jag som lekman var intresserad av sånt här(tydligen är pension och försäkringar något som folk i allmänhet är totalt ointresserade av) och det har blivit bra och långa diskussioner om placeringar, framtid, konjunkturen och massa annat som påverkar.

Men den här killen är helt oförmögen och ointresserad av att tänka och resonera utan för vad ”analytikerna” hade tagit fram för rapporter om framtiden(som i sin tur är gjorda för att promota deras egna placeringstjänster).
Nu har jag inte tagit upp en tidigareläggning av pensionen med han, men jag misstänker att analytikerna inte har någon rapport för det och därmed kommer han inte vara till någon hjälp🤷‍♂️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.