O
P Pierre F skrev:
Handelsbankens affärsidé är att ha fysiska kontor och att alla kunder ska ha en personlig kontakt. Det tycks vara väldigt uppskattat hos andra.
Jag har också en bank med fysiska kontor (Sparbanken Skaraborg). De ringer en gång per år (personlig service) och undrar varför jag inte har något sparande hos dom i aktier eller fonder. När jag berättar för att de tar 100kr courtage samt att deras fonder kostar utan att vara aktiva så tackar de för sig..

Har enbart kvar dom pga att de iaf ger tillbaka lite till det lokala.
 
  • Gilla
Ovdimus och 3 till
  • Laddar…
I ditt exempel frågar du om ett lån på 1,7milj. medans din kompis frågar om ett lån på 1.1milj. Dessutom på ett annat kontor i annam stad. Att det då blir någon tiondels procentenhets skillnad är snarast självklart. Eftersom du överhuvudtaget drar det som exempel, får mig att undra hur pass lika era förutsättningar varit i de övriga försöken.
Men sen att försöka påvisa mönster genom enbart två personers förfrågningar, som sannolikt inte provats mer än 5gånger är nästan fånigt.
Men, sen ska även sägas att låneavtal inte utgår från ett diagram, eller någon lista. Som du själv märkte när de sänkte erbjudandet åt dig, så är räntan till viss del förhandlingsbar. Vissa människor är bättre på att förhandla än andra. Alla behöver inte ens förhandla i samma utsträckning, då de liksom inger någon form av förtroende och tillit.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tvivlar inte på att de gör det som maximerar vinsten. Men såna personer är ju som såna är. Hade inte velat jobba på bank.
Maximera vinsten är väl målet för alla aktiebolag eller?😃
Om jag kommer och handlar av dig(om möjligheten finns) skulle du ge mig rabatt då? Det finns säkert en liten knapp som det står 10% på, skulle du trycka på den till alla kunder?
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
P Pierre F skrev:
Handelsbankens affärsidé är att ha fysiska kontor och att alla kunder ska ha en personlig kontakt. Det tycks vara väldigt uppskattat hos andra.
Nja…. Vi skulle köpa dottern en lägenhet, och knallade ner till Handelsbankens kontor för att föra över 200 kkr i handpeng. När jag ändå var där så bad jag att få prata med någon om ett lån på 5-600kkr. Gick inte. Det skulle fyllas i på nätet. Så gå hem och fixa det så får vi se vad vi säger…. Kund sedan 35 år med avbetald villa i 6-milles klassen, fast anställd med 7-800.000 om året och ett litet aktiebolag som omsätter nån mille, även den i Handlelsbanken …. Glöm att jag fyllde i något på nätet. Glöm att dom fick låna ut några pengar….. en jävla skitbank för kunderna.
 
  • Gilla
RoTe och 4 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Bli aktieägare och ta det av festen själv?
Jag anser att hela systemet är fullständigt oacceptabelt och känner inget behov att gå över till ” the dark side”. 😉
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
S
K kanonkurtan skrev:
Nja…. Vi skulle köpa dottern en lägenhet, och knallade ner till Handelsbankens kontor för att föra över 200 kkr i handpeng. När jag ändå var där så bad jag att få prata med någon om ett lån på 5-600kkr. Gick inte. Det skulle fyllas i på nätet. Så gå hem och fixa det så får vi se vad vi säger…. Kund sedan 35 år med avbetald villa i 6-milles klassen, fast anställd med 7-800.000 om året och ett litet aktiebolag som omsätter nån mille, även den i Handlelsbanken …. Glöm att jag fyllde i något på nätet. Glöm att dom fick låna ut några pengar….. en jävla skitbank för kunderna.
De hade i alla fall ett kontor att knalla ner till. Sen är det märkligt att du som kund ska behöva fylla i formuläret online när ni uppenbarligen var där nere (och de hade tid för er?).
 
S
N nissebrun skrev:
Jag anser att hela systemet är fullständigt oacceptabelt och känner inget behov att gå över till ” the dark side”. 😉
Ok :) vad tycker du hade varit en rimlig vinst?
 
N nissebrun skrev:
Jag anser att hela systemet är fullständigt oacceptabelt och känner inget behov att gå över till ” the dark side”. 😉
"If You cant beat them, join them"
/Workingclasshero
 
  • Älska
AG A
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Använder bara Skandia för bolån eftersom de erbjuder låga räntor utan förhandlingar. Fördel: Slippa förhandla ränta.

Använder Länsförsäkringar för lönekonto eftersom jag för 25% rabatt på försäkringar.
Fördel: 25% rabatt på försäkringar.

Använder Avansa för ISK.
Fördel: Stort utbud av fonder och lågt courtage.
Får du 25% rabatt på försäkringar trots att du inte har bolån hos Lf?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Ok :) vad tycker du hade varit en rimlig vinst?
Vilken annan industri, verksamhet eller företag som helst kan bara drömma om de vinster bankerna gör. En halverad vinst genom att inte låta bolånekunder mm. tvingas lämna ifrån sig en stor del av sin disponibla inkomst skulle inte göra att bankerna går under. 2-3 miljarder i månaden är fortfarande ett resultat som de flesta företag skulle jubla över.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vilket kontor gav dig 3,09%?
 
C
P Pierre F skrev:
Maximera vinsten är väl målet för alla aktiebolag eller?😃
För SBAB, sparbankerna och de banker som drivs av ömsesidiga försäkringsbolag är det inte så enkelt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Hej alla!

Jag känner mig riktigt besviken på Handelsbanken idag. I måndags kontaktade jag min personliga bankrådgivare för att få ett ränteerbjudande på ett lån på 1 700 000 kr. Jag fick ett erbjudande på 3,20 % för 2 år.

Torsdag ringde min kompis till bankens allmänna nummer och blev kopplad till Göteborg. Han har ett lån på 1 100 000 kr och fick ett ränteerbjudande på 3,11 % för samma löptid.

Jag ringde in 15 minuter senare, på samma sätt, och fick 3,19 % för 2 år.

Jag började ifrågasätta varför han alltid verkar få bättre ränta än jag. Det är inte första gången vi jämfört våra erbjudanden och sett samma mönster. Men jag fick svaret att man inte kan jämföra våra situationer.

Jag köpte inte det utan insisterade på att få en förklaring. Jag fick vaga svar om att han kanske har mer pengar sparade hos banken, vilket jag vet att han inte har – han har allt på Swedbank. Jag, å andra sidan, har allt hos Handelsbanken: mitt lönekonto, mina aktier, min firmas ekonomi och mina barns besparingar. Jag har aldrig missat en betalning, har en stabil ekonomi och amorterar regelbundet på mitt lån. Rådgivaren blev tyst och sa att hon skulle kolla igen. Efter en halv minut återkom hon och erbjöd mig 3,09 % för 2 år, "om det känns bättre". Men jag vill fortfarande veta varför detta händer!

Jag är otroligt besviken över hur jag blir behandlad. Är jag svartlistad på något sätt? Finns det någon som jobbar inom bank som kan förklara varför det blir så här?

Mitt hus är värt mer än hans om det har någon betydelse

Och vi båda ligger väldigt lågt på belåningsgrad
Välkommen till George Orwells värld
"Vi är alla lika men vissa av oss är mer lika än andra"
Och tänk vad som händer om du känner någon i den lokala bankstyrelsen är du vän eller ovän jag lovar dig det finns inga regler eller lagar som gäller!
Så som kund eller olik gris på den djurfarmen så skall du tjäna alla mer lika.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
A
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Börja med att inse att din "personliga bankrådgivare" är bankens säljare som har ansvar mot sin arbetsgivare banken att tjäna så mycket pengar på dig som möjligt... Det är INTE en rådgivare.

Sen så är det ju tyvärr så att ju mer om dig de vet, desto enklare är det för dem att skinna dig. Vet de att du av lättja eller andra orsaker har allt på Handelsbanken medans din vän kräver bästa erbjudandet kommer erbjudandet bli därefter.

Trogen kund, ej missade betalningar osv spelar ingen roll, det är hur mkt de kan tjäna på dig !
Det är exakt så det är.
En trogen bank kund är en lat person som inte orkar kolla rund med andra banker. Det enda och bästa incitament för att få lägre ränta är att få banken till att tro att dom förlorar dig som kund, så be om ett amorteringsunderlag så händer det saker
 
S Sthlm_ skrev:
Bli aktieägare och ta det av festen själv?
De enda aktierna som gått sämre än mina bankaktier är de jag har/haft i flygbolag..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.