Vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden… kanske bolla lite idéer om vad man ska göra med livet när det är närmare till graven än vaggan

Helt plötsligt är det inte så långt kvar till pension 😱
Fyller snart 54 och nästa är kan jag i teorin börja plocka ut pengar ur mina tjänstepensionsförsäkrningar.

Har jobbat i it svängen sen mitten på 90-talet och har genom att ha börjat spara tidigt(ist för att blåsa pengarna på krogen så löneväxlade jag), tur och bra placeringar lyckats samla i hop några mkr i tjänstepension. Har inte tänkt så mycket på det utan det har mest känts som om monopolpengar som jag placerat i olika aktier och fonder.

I veckan började jag jobba igen efter semestern och jag var allt annat än motiverad om man säger så, så jag roade mig att lite genom gå in på min pension och körde lite simulationer. Jag vart positivt överraskad

Om jag skulle fortsätta att jobba fram till 65 (då jag som tidigast kan få allmän pension) så kommer jag få ut 20-30% mer i pension än vad jag har i lön i dag fram till jag fyller 85 om jag väljer att plocka ut allt på 20år och har 2% avkastning om året i snitt

Skulle jag ta ut pension från 55 så skulle jag få ut 1/3 av min nuvarande lön i 10 år och 2/3 av min lön 65-85… efter 85 så är jag nog för dement för att bry mig

Så… Av att döma av vad folk i allmänhet verkar få ut i pension så har jag verkligen ett I-landsproblem.

Skulle vara rätt nice att jobba 2-3 år till och sen spendera resten av mina dagar med att gå omkring å skrota på gården, leva på pensionen och inkomsterna från gården, men det känns lite risky
 
  • Gilla
krampa1 och 1 till
  • Laddar…
Varför inte börja med att gå ner i tid? Kanske jobba 2-3 dagar i veckan en period? Då kan du ha en mjukare övergång och samtidigt låta pensionen ligga orörd och växa till sig när du testar på att leva med lite lägre inkomst.

Eller så kör du helt direkt. Du kan ju alltid ta ett nytt jobb om du ångrar dig förutsatt att din kompetens är efterfrågad.
 
  • Gilla
Anneli Wirdby och 2 till
  • Laddar…
Jag började vid din ålder ta 1-1,5 år ledigt, sedan 1,5-2 år arbete uppdragsbaserat, varvade så fram till helt friherre, det blev i samband med pandemin. Har haft turen att bli tillfrågad om uppdragen i form av projekt.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Varför inte börja med att gå ner i tid? Kanske jobba 2-3 dagar i veckan en period? Då kan du ha en mjukare övergång och samtidigt låta pensionen ligga orörd och växa till sig när du testar på att leva med lite lägre inkomst.

Eller så kör du helt direkt. Du kan ju alltid ta ett nytt jobb om du ångrar dig förutsatt att din kompetens är efterfrågad.
Ja kompetensen efterfrågas nog, min specialitet har mer och mer blivit att ta hand om lite äldre system som ungtupparna på jobbet helst inte vill jobba med.
Jag har blivit lite lat och orkar inte hänga med i teknikutvecklingen, det har säkert kommit ut 2-3 nya javascript ramverk bara nu under semester 😂

Ja att gå ner till 4 dagar i veckan hade inte varit en dålig idé
 
  • Gilla
  • Haha
bygg2023 och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag började vid din ålder ta 1-1,5 år ledigt, sedan 1,5-2 år arbete uppdragsbaserat, varvade så fram till helt friherre, det blev i samband med pandemin. Har haft turen att bli tillfrågad om uppdragen i form av projekt.
Vad jobbar du med om man får fråga?
 
N noone70 skrev:
Vad jobbar du med om man får fråga?
Genom åren data/telekom/IT beroende av vad det kallades för under respektive tidsperiod.
Och har olika roller inom produktion/service, försäljning, utbildning och som tekniker/chef.
Projektuppdragen var inom området.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Genom åren data/telekom/IT beroende av vad det kallades för under respektive tidsperiod.
Projektuppdragen var inom området.
Ok, ungefär som jag då. :)
Då körde du eget under de uppdragen?
 
N noone70 skrev:
Ok, ungefär som jag då. :)
Då körde du eget under de uppdragen?
Både som uppdragsanställd och konsult via konsultföretag som tog viss procent av debiterat belopp.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Tillbringade en sommar med att räkna på erbjudandet att gå ett antal år i förväg och istället starta mindre (inte vidare inkomstbringande) företag med inspirerande sysselsättning. Det gällde främst att ekonomiskt beräkna min framtida dödsdag 😉🤔.

Jag har nu passerat denna och kan fortsätta skratta fram till graven.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden… kanske bolla lite idéer om vad man ska göra med livet när det är närmare till graven än vaggan

Helt plötsligt är det inte så långt kvar till pension 😱
Fyller snart 54 och nästa är kan jag i teorin börja plocka ut pengar ur mina tjänstepensionsförsäkrningar.

Har jobbat i it svängen sen mitten på 90-talet och har genom att ha börjat spara tidigt(ist för att blåsa pengarna på krogen så löneväxlade jag), tur och bra placeringar lyckats samla i hop några mkr i tjänstepension. Har inte tänkt så mycket på det utan det har mest känts som om monopolpengar som jag placerat i olika aktier och fonder.

I veckan började jag jobba igen efter semestern och jag var allt annat än motiverad om man säger så, så jag roade mig att lite genom gå in på min pension och körde lite simulationer. Jag vart positivt överraskad

Om jag skulle fortsätta att jobba fram till 65 (då jag som tidigast kan få allmän pension) så kommer jag få ut 20-30% mer i pension än vad jag har i lön i dag fram till jag fyller 85 om jag väljer att plocka ut allt på 20år och har 2% avkastning om året i snitt

Skulle jag ta ut pension från 55 så skulle jag få ut 1/3 av min nuvarande lön i 10 år och 2/3 av min lön 65-85… efter 85 så är jag nog för dement för att bry mig

Så… Av att döma av vad folk i allmänhet verkar få ut i pension så har jag verkligen ett I-landsproblem.

Skulle vara rätt nice att jobba 2-3 år till och sen spendera resten av mina dagar med att gå omkring å skrota på gården, leva på pensionen och inkomsterna från gården, men det känns lite risky
Jo inte alldeles enkelt att beskriva "livets gambling" med några rader i ett forum.

Grundläggande är ju vad man är för människa, den glade konsumenten som hela tiden ska ha nya saker eller någon som inte har några större behov än att "skrota runt". Sen familjesituation och lån/hus, andra lån.

Min pension har utmärkta artiklar och en utgångspunkt är den här, hur mycket pengar behöver man?
https://www.minpension.se/allt-om-pensioner/ta-ut-pension/hur-mycket-pengar-behover-en-pensionar

Sen utifrån flera simuleringar man kan göra så kan man då eventuellt gå vidare om det ser vettigt ut. Resultaten måste bekräftas genom att kontakta bolaget där man har sin tjänstepension.
Sen mycket viktigt så kan man välja på hur många år man tar ut en tjänstepension och även det måste bekräftas av bolaget där man har pengarna.

Allt om:
https://www.minpension.se/allt-om-pensioner
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Tänk på att livet blir dyrare som pensionär. Man har mycket mer tid att spendera pengar, och att tänka ut onödiga projekt.
 
  • Gilla
Robert63 och 2 till
  • Laddar…
Jag gick med avtalspension för ett år sedan. 70% av lönen i 4 år. Tjänstepensionen slutbetald till 100%. Obegripligt bra egentligen.
2 lärdomar så här långt.
Du skattas hårdare på pension än lön. För mig 3000 mindre per månad än om jag fått samma summa som lön.
Det andra är att jag borde ha planerat för detta som ett tänkbart alternativ för 5-10 åt sedan. Dvs kostnader för hus, bil etc är för höga för att det ska vara bekvämt.
Men ångrar det inte en sekund.
Hobbyjobbar 3 dagar i veckan på cyckelavstånd för att dryga ut hushållskassan.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Jag gick med avtalspension för ett år sedan. 70% av lönen i 4 år. Tjänstepensionen slutbetald till 100%. Obegripligt bra egentligen.
2 lärdomar så här långt.
Du skattas hårdare på pension än lön. För mig 3000 mindre per månad än om jag fått samma summa som lön.
Det andra är att jag borde ha planerat för detta som ett tänkbart alternativ för 5-10 åt sedan. Dvs kostnader för hus, bil etc är för höga för att det ska vara bekvämt.
Men ångrar det inte en sekund.
Hobbyjobbar 3 dagar i veckan på cyckelavstånd för att dryga ut hushållskassan.
du måste ju mena avgångspension va? Min farsa fick något liknande.
Tyvärr är det inte ett alternativ för mig ännu, men jag skulle gärna nappa på ett sånt erbjudande om 6 år 🙂
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Tänk på att livet blir dyrare som pensionär. Man har mycket mer tid att spendera pengar, och att tänka ut onödiga projekt.
Jo, men mindre pendlande, inga 100kr luncher och klädkontot bli mindre
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Tillbringade en sommar med att räkna på erbjudandet att gå ett antal år i förväg och istället starta mindre (inte vidare inkomstbringande) företag med inspirerande sysselsättning. Det gällde främst att ekonomiskt beräkna min framtida dödsdag 😉🤔.

Jag har nu passerat denna och kan fortsätta skratta fram till graven.
Förstår inte hur du beslutade att göra till slut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.