D Den ofrivillige klåparen skrev:
Tycker du ska undersöka fler alternativ. Det känns som att Ryobi var billigare relativt andra (seriösa) tillverkare för några år sedan men nu tar dom rejält betalt för sina grejer. Bang-for-the-buck-faktorn har sjunkit och enda anledningen, tycker jag, att köpa Ryobi är om man låst in sig i deras batterier.

Nu kommer en hatstorm från en hord Ryobi-fanboys här. Den kommer jag ignorera helt. Men mitt råd står kvar: undersök detta en gång till och se om du verkligen ska ha Ryobi.
Jag tycker det snarare talar för ryobis fördel att de övriga märkena närmar sig. Välj HP för det som man använder mycket och sedan ryobis billigare/billigaste för det som används sällan. Lite som bosch kunde gjort om inte något "geni" bestämt att gröna och blå inte ska vara helt kompatibla. Eller för den delen sladdmaskiner som grund och komplettera med det som batterierna gör mycket bättre.
Hade alla använt samma batterier så skulle man som konsument kunna välja ännu mer efter behov.
Nu ör jag iofs inte en fanboy och använder ryobi, blå och gröna bosch, dewalt, skil, makita, black and decker mm hemma och på jobbet.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
De nya standardbatterierna har 4 pinnar, även minsta 2Ah. Så det är oavsett ett lyft från tidigare år.

Bättre så som Makita kör, inget tjaft och massa special i batteriutbudet. Välj bara storlek
Makita har ändå olika för 18 och 36 V-batterier (eller 40 som de kallar batterierna för att särskilja dem mot 2x18 V antar jag).
Hikoki gjorde det sympatiska att låta sina nya 36 V-batterier vara kompatibla med 18 V-maskinerna. Vilket jag som användare är glad för.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
D
Z z_bumbi skrev:
Jag tycker det snarare talar för ryobis fördel att de övriga märkena närmar sig. Välj HP för det som man använder mycket och sedan ryobis billigare/billigaste för det som används sällan. Lite som bosch kunde gjort om inte något "geni" bestämt att gröna och blå inte ska vara helt kompatibla. Eller för den delen sladdmaskiner som grund och komplettera med det som batterierna gör mycket bättre.
Hade alla använt samma batterier så skulle man som konsument kunna välja ännu mer efter behov.
Nu ör jag iofs inte en fanboy och använder ryobi, blå och gröna bosch, dewalt, skil, makita, black and decker mm hemma och på jobbet.
Hur menar du nu? Min tes är att Ryobi var en konsumentmaskin lägre prissatt än proffsmärkena. Nu är det en konsumentmaskin till nästan samma peng som proffsmärkena. Dom befann sig i en sweet spot men nu är det tvärt om - prisovärt helt enkelt.

Snabbtitt på prisjakt ger en Ryobi One HP skruvdragare med 2x4 Ah HP-batterier i en tygväska för 3300, Makitas borstlösa standarddragare med 2 st 5 Ah-batterier i Makpac-låda för 3700. Enkelt val. Blå tysk finns nog till bättre pris på Amazon skulle jag tro men det är fredag och jag ska knäppa upp en långburk och gå ut i solen och ha det gött så det får den intresserade söka på själv.

Hade Ryobi till ordinarie pris kostat 2/3 av proffsgrejerna till ordinarie pris hade det varit intressant, nu tycker jag dom blivit på tok för dyra.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Hur menar du nu? Min tes är att Ryobi var en konsumentmaskin lägre prissatt än proffsmärkena. Nu är det en konsumentmaskin till nästan samma peng som proffsmärkena. Dom befann sig i en sweet spot men nu är det tvärt om - prisovärt helt enkelt.

Snabbtitt på prisjakt ger en Ryobi One HP skruvdragare med 2x4 Ah HP-batterier i en tygväska för 3300, Makitas borstlösa standarddragare med 2 st 5 Ah-batterier i Makpac-låda för 3700. Enkelt val. Blå tysk finns nog till bättre pris på Amazon skulle jag tro men det är fredag och jag ska knäppa upp en långburk och gå ut i solen och ha det gött så det får den intresserade söka på själv.

Hade Ryobi till ordinarie pris kostat 2/3 av proffsgrejerna till ordinarie pris hade det varit intressant, nu tycker jag dom blivit på tok för dyra.
Min beställning har blivit lite försenad så jag verkar kunna avbeställa. Anser ni det klarlagt att det är värt 1000-1500kr extra för att köpa en Makita+batterier istället?

Det som ska införskaffas just nu är en stånghäcksax för att slippa sladdaset. Häcken är som tidigare nämt drygt 160m. Tittar mest på 18v-grejer för att sen även ha ett bra utbud av grästrimmer och annat.

En Ryobi 1845OPTI med 2st 5Ah batterier och laddare samt sele landar på (med lite rabatter) 4478 kr just nu.

En Makita DUN461WZ med laddare och två 5Ah batterier utan sele kostar ungefär 5400 kr med lite rabatter.

Är det värt att kliva in på Makita i längden? Ska erkänna att jag heller inte kollat efter lägre pris på batterier på andra ställen ännu till Makita.

Snabba svar uppskattas för då kanske jag ändrar min beställning under helgen :)
 
Redigerat:
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Hur menar du nu? Min tes är att Ryobi var en konsumentmaskin lägre prissatt än proffsmärkena. Nu är det en konsumentmaskin till nästan samma peng som proffsmärkena. Dom befann sig i en sweet spot men nu är det tvärt om - prisovärt helt enkelt.

Snabbtitt på prisjakt ger en Ryobi One HP skruvdragare med 2x4 Ah HP-batterier i en tygväska för 3300, Makitas borstlösa standarddragare med 2 st 5 Ah-batterier i Makpac-låda för 3700. Enkelt val. Blå tysk finns nog till bättre pris på Amazon skulle jag tro men det är fredag och jag ska knäppa upp en långburk och gå ut i solen och ha det gött så det får den intresserade söka på själv.

Hade Ryobi till ordinarie pris kostat 2/3 av proffsgrejerna till ordinarie pris hade det varit intressant, nu tycker jag dom blivit på tok för dyra.
Jag menar att skillnaden på HP och de så kallade proffsmaskinetna i lägsta prissortimentet närmar sig både kvalitets- och prismässigt. Prismässigt visar du själv.
Kvalitetsmässigt så saknas det oberoende test och mätketsar i verktygen som visar vad de utsatts för. Tittar man på tillverkarnas angivna prestanda så skiljer det inte så mycket.

Sen är uttrycket proffsmaskiner bara en marknadsföringsterm då definitionen är om proffs använder dem och ryobi säljer bra även till yrkesverksamma. De som jobbar med verktygen måste få lönsamhet i verksamheten och det kan innebära att köpa billigt för enstaka jobb men också vad som ger en rrimlig prestanda, livslängd och komfort.
Privatpersoner med bra ekonomi kan köpa vad de vill vilket bl a syns här på forumet.
 
D
K kosmiq skrev:
Min beställning har blivit lite försenad så jag verkar kunna avbeställa. Anser ni det klarlagt att det är värt 1000-1500kr extra för att köpa en Makita+batterier istället?

Det som ska införskaffas just nu är en stånghäcksax för att slippa sladdaset. Häcken är som tidigare nämt drygt 160m. Tittar mest på 18v-grejer för att sen även ha ett bra utbud av grästrimmer och annat.

En Ryobi 1845OPTI med 2st 5Ah batterier och laddare samt sele landar på (med lite rabatter) 4478 kr just nu.

En Makita DUN461WZ med laddare och två 5Ah batterier utan sele kostar ungefär 5400 kr med lite rabatter.

Är det värt att kliva in på Makita i längden? Ska erkänna att jag heller inte kollat efter lägre pris på batterier på andra ställen ännu till Makita.

Snabba svar uppskattas för då kanske jag ändrar min beställning under helgen :)
Vad som är rätt för dig kan bara du själv svara på. :) Tänk efter om du har behov av fler batterimaskiner och vilka. Mycket pengar ligger i batterierna. Ryobi och Makita har båda sortiment med både verktyg och trädgårdsmaskiner.

Personligen hade jag avbrutit ordern direkt för att slippa Ryobi. Inte för att Ryobi gör dåliga produkter, utan för att dom är fel prissatta.
 
D
Z z_bumbi skrev:
Jag menar att skillnaden på HP och de så kallade proffsmaskinetna i lägsta prissortimentet närmar sig både kvalitets- och prismässigt. Prismässigt visar du själv.
Kvalitetsmässigt så saknas det oberoende test och mätketsar i verktygen som visar vad de utsatts för. Tittar man på tillverkarnas angivna prestanda så skiljer det inte så mycket.

Sen är uttrycket proffsmaskiner bara en marknadsföringsterm då definitionen är om proffs använder dem och ryobi säljer bra även till yrkesverksamma. De som jobbar med verktygen måste få lönsamhet i verksamheten och det kan innebära att köpa billigt för enstaka jobb men också vad som ger en rrimlig prestanda, livslängd och komfort.
Privatpersoner med bra ekonomi kan köpa vad de vill vilket bl a syns här på forumet.
Aha, nu är jag med! Din tes är att Ryobi spelar i samma liga som Blå Bosch, DeWalt, Makita, Milwaukee, HiKoki, Mafell, Festool, Hilti m.fl., men kostar liiiiite mindre. Här tycker vi olika. Jag håller Ryobi mitt emellan ovan märken, och Parkside, Black and Decker, Biltema, m.fl. Tittar man på specar skiljer inte mycket. ;)

Jämförelsen av skruvdragare var inte mot den enklaste modellen i Makitas sortiment, utan DDF484. Dessutom mer batteri. Ryobis maskin framstår som svindyr i jämförelse. Köp mindre betala mer.

Aldrig sett en hantverkare med Ryobi-grejer och jag förstår varför, man väljer inte batterisystem efter sällananvändningsgrejerna, man vill ha bra ergonomi och balans och bra totalekonomi, dvs livslängd och servicebarhet.

Jag lägger ner den här diskussionen nu, bjurrar dig på sista ordet i en slutplädering! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Aldrig sett en hantverkare med Ryobi-grejer och jag förstår varför, man väljer inte batterisystem efter sällananvändningsgrejerna, man vill ha bra ergonomi och balans och bra totalekonomi, dvs livslängd och servicebarhet.
Ja, det är inte så bra ergonomi i Ryobis verktyg (tror speciellt de med mindre händer tycker det; jag har XXL i handskar och tycker handtagen är i största laget). Men när det gäller om de är bättre/sämre än Makita eller andra märken måste du jämföra specifika modeller. Man väljer Ryobi för de verktyg man sällan använder och ingen annan säljer. Sedan har man en uppsättning batterier och fortsätter köpa det som inte används så ofta (så skruvdragare har jag blå Bosch, t.ex.)

Ryobi har ju billigare skräp och bättre maskiner. Precis som Makita har billigare maskiner och man bör välja de som produceras i Japan om jag snappat upp rätt från den andra tråden. I vissa länder tycker de att Makita är skit...
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Cheesen
S sjoelund skrev:
Ja, det är inte så bra ergonomi i Ryobis verktyg.
Oerhört tråkig ergonomi på alla ryobiverktyg jag kört... trädgårsmaskinerna är lite bättre än övriga verktyg men överlag så är det dålig balans och stora vibrationer...

Det var nån som frågade om häcksaxen.. har en såndär Ryobi med stång (det var konstigt nog häcksaxen med bäst klippergonomi på granngården)... Den funkar ok, men den är egentligen i klenaste laget för våran lilla rönnhäck...
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Tycker du ska undersöka fler alternativ. Det känns som att Ryobi var billigare relativt andra (seriösa) tillverkare för några år sedan men nu tar dom rejält betalt för sina grejer. Bang-for-the-buck-faktorn har sjunkit och enda anledningen, tycker jag, att köpa Ryobi är om man låst in sig i deras batterier.

Nu kommer en hatstorm från en hord Ryobi-fanboys här. Den kommer jag ignorera helt. Men mitt råd står kvar: undersök detta en gång till och se om du verkligen ska ha Ryobi.
Oavsett vad man säger så finns det någon som inte tycker som en själv.. och få kan sällan vara tysta heller :) (tyvärr). Men oavsett om nu jag börjat "samla" på Ryobi-grejer... så är det ju givet att man ska jämföra annat också innan man bestämmer sig! (både priser, kvalitet.. för vad man får för priset.. och vilket utbud de har)

Alla har olika behov och krav..

Jag har några meec-grejer till trädgården (batteriserien..) också - är väldigt nöjd med dem också :) fyller sina funktioner väl!

Men är man ute efter nått speciellt.. är det ju där man ska börja undersöka (och jämföra).. 👍😊
 
Jag har endast ryobi-maskiner. hade redan gräsklippare och trimmer så var ett enkelt val när det behövdes en skruvdragare. Jag tänker att en vanlig husägare sällan använder verktygen såpass mycket att sämre ergonomi påverkar speciellt mycket. Sen gillar jag inte tanken på att "gifta sig" med ett märke men just batteridelen gör att man nästan blir tvungen.

ag hade kunnat tänka mig makita för vissa verktyg men fan vad det tar emot att hålla på att joksa med olika batteriplattformar. För en glad amatör duger ryobi fint, stor fördel om man tänkt använda trädgårdsmaskiner och verktyg.

Grundtipset är väl att åka till bauhaus och känna på t.ex. häcksaxarna och se vilken som ligger bäst i handen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.