4K på netflix vill nog ha 8-10.
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Jag känner till boxarna och hade tidigare Telia’s. Tyvärr går nätet ner ibland varför jag ville flytta TV till markbundet och övrigt till Internet.
Jag föredrar boxar som inte är kopplade till någon leverantör, då kan man enkelt byta tjänsteleverantör utan att allt ändrar sig.

Utan stabilt internet är man ju rökt idag - men är det en fiberanslutning finns inget bra skäl till att det inte ska vara stabilt. Var uppstår problemet? Hos dig eller hos internetleverantören?
 
Det är nog bra om man kör en ip-tv tjänst men jag vill använda apparna som är i TV:n. Inte i någon box.

Vi kör dock AppleTV i sovrummet men där hänger en mer normal 55” så det blir Apple’s gränssnitt vilket man får erkänna är superbra! 😊
 
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Jag känner till boxarna och hade tidigare Telia’s. Tyvärr går nätet ner ibland varför jag ville flytta TV till markbundet och övrigt till Internet.
Jo utmaningen för mig och att hjälpa min gamla mor var att det var en bugg i just en generation av Samsung TV'n så det gick inte att para fjärrkontrollerna till Telenors dito. Fick det bekräftat av Telenors support och varken Samsung eller Telenor hade några planer på att uppdatera mjukvaran.

Så då blev det Boxer marksänt med CA-kort och Samsungs fjärrkontroll. Hursomhelst är boxar ett otyg men operatörerna vill ha in kunderna till "sin portal" för riktade erbjudanden.
 
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
4K på netflix vill nog ha 8-10.

Jag föredrar boxar som inte är kopplade till någon leverantör, då kan man enkelt byta tjänsteleverantör utan att allt ändrar sig.

Utan stabilt internet är man ju rökt idag - men är det en fiberanslutning finns inget bra skäl till att det inte ska vara stabilt. Var uppstår problemet? Hos dig eller hos internetleverantören?
Sorry, missade det sista. Har 500Mb, 5 st Google Mesh. Känns som att Mesh är en egen tråd… 😂 Internet har sista åren varit relativt stabilt även om nerladdningshastigheten nvarierar rejält. (Kopplar det mer till Mesh.

Problemet är att trots att det är Telia så gick internet ner ett par ggr per år. Och då är allt nere. Det vill jag undvika. Men snart får vi 5G så…
 
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Har Boxer och haft kontakt med dom. Dom slås nog ihop med Tele2 inom kort. Marknätet läggs ner. Problemet som jag ser det är att man måste ha en liten box som nu tar över kanalpaket (Kortet i TV slutar att fungera.) Ännu en fjärrkontroll och ett stort problem för oss som har en slim-TV på väggen. Boxen får inte plats.

Har man köpt en premium-TV så är det ju kul att använda den utifrån de funktioner som TV:n har…

Valde Boxer för att inte ha alla ”ägg” i korgen med internet och TV. Letar nu alternativ både på fiber och programleverantör.
Boxer ägs redan av Tele2, precis som Comhem. Chromecasten är inte särskilt stor, så i de flesta fall går den att gömma bakom TV:n. Dessutom går det att styra de merparten av TVapprater med den medföljande fjärrkontrollen till Chromecasten.
Marknätet kommer inte lägga ner, det är betalkanalerna som försvinner
 
Varför ingen konkurrent till Boxer?.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Tant Berit med kortet i TV:n och inget internet känner antagligen inte likadant
Hur länge ska vi andra vara med och betala för ett dyrt och daterat system?
Lägg ner marksänd TV eller använd nätet till ip-trafik, DAB o liknande.
Berit kan skaffa internet och en gratisbox.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:
Efter 31 december 2024 kommer betalkanaler inte längre distribueras via marknätet.

[länk]
Inte en dag för tidigt.
 
  • Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
M Manhunter skrev:
Varför ingen konkurrent till Boxer?.
De är ju en del av statsmonopolet.
 
K karlmb skrev:
Hur länge ska vi andra vara med och betala för ett dyrt och daterat system?
Lägg ner marksänd TV eller använd nätet till ip-trafik, DAB o liknande.
Berit kan skaffa internet och en gratisbox.
Om Berit bor på de delar av landet där mobilt internet har skitdålig bandbredd, därför att det inte är kommersiellt gångbart för operatörerna att sätta upp master, och det lär dröja ett antal (många) år innan det blir något 5G, kanske 6G hinner komma och gå, så är det faktiskt inte ett alternativ "att skaffa Internet" för att streama TV.

Vi ligger på någonstans mellan 5-10 med riktantenn, och det är max vad som går att få fram här. Så streaming är förenat med obehag, och fungerar inte.
Talsamtal med mobil fungerar inte var som helst utomhus.

Vi, och ungefär 500 personer i olika åldrar bor på just den här "blinda fläcken" i Götaland, vi har företag, vi jobbar och går i skolan, och några är pensionärer, och tro mig, det finns många fler sådana här blinda fläckar i Sverige, där mobilt bredband räcker till enkelt surfande men inte mycket mera.

Marksänd TV fungerar jättebra. Oavsett om man råkar vara en barnfamilj, någonstans i medelåldern,

Att Tele2 fick köpa Boxer och sakta men säkert montera ner möjligheten till att köpa kanaler i marknätet, är en styggelse.

Varför ogillar du marksänd TV så mycket, så att du vill förneka andra människor att se någon form av TV alls (utom SVT-kanaler och TV 4)?

Parabol finns förvisso, och den enda leverantören som finns kvar med parabol, kommer att få många nya abbonenter.
 
  • Gilla
lat och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
De är ju en del av statsmonopolet.
Nej det är inte en del av något "statsmonopol".

2018 fick Comhem köpa boxer.
 
K karlmb skrev:
Hur länge ska vi andra vara med och betala för ett dyrt och daterat system?
Lägg ner marksänd TV eller använd nätet till ip-trafik, DAB o liknande.
Berit kan skaffa internet och en gratisbox.
Tipsa gärna om en gratisbox då, där det går att titta på SVT och TV4
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
De är ju en del av statsmonopolet.
Nej
 
S skogaliten skrev:
Om Berit bor på de delar av landet där mobilt internet har skitdålig bandbredd, därför att det inte är kommersiellt gångbart för operatörerna att sätta upp master, och det lär dröja ett antal (många) år innan det blir något 5G, kanske 6G hinner komma och gå, så är det faktiskt inte ett alternativ "att skaffa Internet" för att streama TV.

Vi ligger på någonstans mellan 5-10 med riktantenn, och det är max vad som går att få fram här. Så streaming är förenat med obehag, och fungerar inte.
Talsamtal med mobil fungerar inte var som helst utomhus.

Vi, och ungefär 500 personer i olika åldrar bor på just den här "blinda fläcken" i Götaland, vi har företag, vi jobbar och går i skolan, och några är pensionärer, och tro mig, det finns många fler sådana här blinda fläckar i Sverige, där mobilt bredband räcker till enkelt surfande men inte mycket mera.

Marksänd TV fungerar jättebra. Oavsett om man råkar vara en barnfamilj, någonstans i medelåldern,

Att Tele2 fick köpa Boxer och sakta men säkert montera ner möjligheten till att köpa kanaler i marknätet, är en styggelse.

Varför ogillar du marksänd TV så mycket, så att du vill förneka andra människor att se någon form av TV alls (utom SVT-kanaler och TV 4)?

Parabol finns förvisso, och den enda leverantören som finns kvar med parabol, kommer att få många nya abbonenter.
Ni får bygga ert egen fibernät, så gjorde vi där jag bor.

Innan vi blev uppkopplade med fibern mot stadsnätet så hade vi en radiolänk, snabbt gick det inte men det fungerade bättre än alternativen (modem och ISDN).

Vi fick inte ADSL förrän flera år efter att vi byggt fibern (våra telefonstationer var bland de första som fick AXE i Sverige, men det gjorde också att de behövde bytas ut för att kunna leverera ADSL, de gick inte att uppgradera).
 
  • Gilla
Marcus-AA och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
De är ju en del av statsmonopolet.
Jo det var länge sedan, både Boxer och Comhem ägs av Tele2.

Tele2 har då ambitionen att konkurrera med Telia samt Telenor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.