spikplanka spikplanka skrev:
Skulle du kunna ange ett exempel på detta?
Apparat ett går sönder så att ena polen har kontakt med höljet. Apparat två går sönder så att andra polen får kontakt med höljet. Finns ingen jord blir det farlig spänning mellan de två trasiga apparaternas höljen. Är de båda jordade så löser säkringen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det har ju varit diskussion om detta tidigare. Det blir väl en fungerande skyddsjord om man ansluter jordblecken till ett jordtag? Hur skulle det vara möjligt med en fungerande skyddsjord utan ett jordtag? Det hänger väl inte på invertern om skyddsjorden fungerar eller inte?
Med fungerande menar jag att att det flyter en felström i skyddsjordsledaren vid ett jordfel. Att döma av videon tidigare så kommer inte detta ske utan omkoppling/ombyggnad av invertern. Det är något som måste kollas upp och inte antas.

Dylika inverters och små elverk verkar i grunden vara isolerade från all form av jord, dvs endast två poler. Det är visserligen en utmärkt skyddsmetod, för matning av 1 förbrukare. Men vid flera förbrukare börjar det bli tveksamt, speciellt om systemet breder ut sig. Om anslutning sker mot en fast anläggning som förutsätter ett TN-system kräver ombyggnad så att man får fas, nolla och skyddsjord från invertern.

Ett eget jordtag tillför ingenting vid matning av en bod. Det finns ju inget jordtag vid "transformatorstationen". Det fyller en funktion först om man släpar ut flera förbrukare utomhus och/eller om man ansluter systemet till nätets PE/PEN.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
@kamomillacity, för att komma vidare i frågan behöver du kontrollera jordfelsskyddet i invertern. Du ska kunna läsa dig till det i bruksanvisningen, om du har en för den europeiska elsystemet.

Du kan också ohmmäta mellan skyddsjordsblecket och ena polen i uttaget ifall du får god kontakt, i endera polen. Du kan också prova "live" genom att plugga i en JFB, och i JFBn plugga in en uttagsprovare som du försöker lösa ut JFBn med. Låt dig inte luras av att testknappen på JFBn löser ut JFBn för det gör den även om skyddsjord saknas.
 
  • Gilla
kamomillacity och 2 till
  • Laddar…
( Obs. jag kan inte sådant här men är nyfiken)

Skulle det vara en möjlig lösning att göra ett jordtag och sedan koppla elverket med schucko till en kopplingslåda där jordtaget kopplas in till en av polerna för att skapa en nolla och sedan koppla vidare jord nolla och fas från denna kopplingslåda till elcentralen?
 
Det fungerar i detta fall map att skapa nolla och skyddsjord, men det är problematiskt, problem med stickproppen som blir svåröverskådliga.

Din bygling av ena polen mot moder jord påverkar ju inverterns övriga uttag. Dvs prylar som pluggas i de andra uttagena på invertern är plötsligt inte jordfria längre. Ena polen har nu en farlig potential mot moder jord. Det kan ha avgörande betydelse om man på något sätt förutsätter att matningen är helt potentiallös mot jord, medan skyddsjordsblecket på inverterns uttag fortfarande är potentiallösa.

Eftersom schuko saknar polaritet kan du heller inte ansluta skyddsjordsblecket på inverterns uttag med jord i din externa låda. Det skulle göra din låda beroende av viken slags inverter det ansluts till. En annan inverter kanske har en fungerande skyddsjord som är kopplad mot en mittpunkt, dvs skyddsjord har ingen direkt koppling till endera polen. Så du måste ignorera skyddsjordsledaren från invertern i din låda.

Du pratar också om jordtag. Jag vet inte om det verkligen behövs, men en enkelt svar är att det är alltid bra med ett jordtag. Genom att ta ut en nolla så har man via skyddsjord gjort ena polen fullt berörbar. Det blir då en farlig spänning mellan fas och skyddsjord, men inte mellan fas och moder jord. Ska man göra hela moder jord "spänningsförande"? Men det är så man gör.

Med din låda med sin stickpropp kan det som sagt inträffa otrevliga saker beroende på var man pluggar in stickproppen. Helt plötsligt kanske man i praktiken får en PEN-ledare i den tvåpoliga sladden till din låda. Då är det riktigt bra med ett jordtag i din låda. Det kan då istället bli kortslutning via moder jord beroende på hur stickproppen är vänd.

Man bör följa den enkla regeln att om stickproppen passar då är det ok. Antingen ska det fungera, eller så ska något skydd lösa ut. Därför måste du även ha en JFB i din låda. Finns det en fast ansluten sladd mellan lådan och elcentralen kan man använda den JFB som finns där.

Med reservation för fler problem som jag inte ser. Så, nä, inte en schuko, kanske inte ens polariserad CEE men det ska i så fall vara en fyrpolig då de tvåpoliga CEE216-donen nog inte går att lita på, t.ex pga av de adaptrar som är vanliga.
 
  • Gilla
David__11
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det fungerar i detta fall map att skapa nolla och skyddsjord, men det är problematiskt, problem med stickproppen som blir svåröverskådliga.

Din bygling av ena polen mot moder jord påverkar ju inverterns övriga uttag. Dvs prylar som pluggas i de andra uttagena på invertern är plötsligt inte jordfria längre. Ena polen har nu en farlig potential mot moder jord. Det kan ha avgörande betydelse om man på något sätt förutsätter att matningen är helt potentiallös mot jord, medan skyddsjordsblecket på inverterns uttag fortfarande är potentiallösa.

Eftersom schuko saknar polaritet kan du heller inte ansluta skyddsjordsblecket på inverterns uttag med jord i din externa låda. Det skulle göra din låda beroende av viken slags inverter det ansluts till. En annan inverter kanske har en fungerande skyddsjord som är kopplad mot en mittpunkt, dvs skyddsjord har ingen direkt koppling till endera polen. Så du måste ignorera skyddsjordsledaren från invertern i din låda.

Du pratar också om jordtag. Jag vet inte om det verkligen behövs, men en enkelt svar är att det är alltid bra med ett jordtag. Genom att ta ut en nolla så har man via skyddsjord gjort ena polen fullt berörbar. Det blir då en farlig spänning mellan fas och skyddsjord, men inte mellan fas och moder jord. Ska man göra hela moder jord "spänningsförande"? Men det är så man gör.

Med din låda med sin stickpropp kan det som sagt inträffa otrevliga saker beroende på var man pluggar in stickproppen. Helt plötsligt kanske man i praktiken får en PEN-ledare i den tvåpoliga sladden till din låda. Då är det riktigt bra med ett jordtag i din låda. Det kan då istället bli kortslutning via moder jord beroende på hur stickproppen är vänd.

Man bör följa den enkla regeln att om stickproppen passar då är det ok. Antingen ska det fungera, eller så ska något skydd lösa ut. Därför måste du även ha en JFB i din låda. Finns det en fast ansluten sladd mellan lådan och elcentralen kan man använda den JFB som finns där.

Med reservation för fler problem som jag inte ser. Så, nä, inte en schuko, kanske inte ens polariserad CEE men det ska i så fall vara en fyrpolig då de tvåpoliga CEE216-donen nog inte går att lita på, t.ex pga av de adaptrar som är vanliga.
Tack för utförligt svar! Ska klura lite på det så jag förstår allt.
 
Jag är absolut ingen expert på detta med jordanslutning för små elverk. Men jag tänker mig följande. Om man har en skyddsjordledare som har en koppling till generatorns lindningar, men inte har koppling till ett jordtag så finns det en koppling mellan elverkets ena pol med okänd potential och höljet på alla apparater som är anslutna till det. Fel kan ju uppstå på fler sätt än att en fas får kontakt med skyddsjord. Det går ju att tänka sig skador på en kabel som innebär att en fas får kontakt med sann jord. Om det inträffar och generatorns skyddsjord är flytande så får alla anslutna apparaters jordade hölje en livsfarlig spänning mot sann jord. Precis samma sak skulle bli fallet om generatorn var mittpunktsjordad. Jag har svårt att komma till en annan slutsats än att ett väl fungerande jordtag är ett absolut måste om man skall ha en galvanisk koppling mellan generatorns ena pol och skyddsjord.
 
Här kommer de efterfrågade bilderna. Jag hann precis knäppa dessa men kommer också uppdatera med fler/närbilder om det är till hjälp. Jag kan ju passa på att nämna att flera här kommit med kvalificerade gissningar som visat sig stämma utifrån mina tidiga dåliga bilder - kudos.

Röd färg indikerar kabeln som går från intaget på utsidan. Bild två är närbild på intaget. Bild tre är närbild på ecoflow delta pro batteri/växelriktare.
 
  • Bild på elcentral med fyra säkringar, numrerade 1 till 4, kablar anslutna till säkringar, röd markering indikerar kabel från intag på utsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett rött elintag med fyra synliga stift, delvis täckt av smuts och spindelväv, monterat på en vägg i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyra svarta eluttag i en rad med en AC ON/OFF-knapp ovanför på en EcoFlow Delta Pro batteri/växelriktare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterligare (strömbrytare?) i ett av de andra rummen
 
  • Närbild av en Wesca brytare med en röd indikationslampa, med texten "PKG 16/3", belägen i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit strömbrytare med ett rött skruvtäckt mittkvarter och två kablar som går in från toppen, monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingående röd CEE 5-ledar handske mynnar ut i en kabel som har färgerna gul/grön - blå - brun - svart.
Följer man elcentralens kopplingar verkar de användas så här:
Gul/Grön - Skyddsjord
Blå - Nolla
Brun - Fas (L1?)
Svart - Fas (L2?)

Således verkar grå (L3?) saknas.

(mao EU standard sedan 2004, IEC 60446)

Kopplingsplint till vänster verkar samla alla noll-ledare.
Kopplingsplint till höger verkar samla alla skyddsledare. Samt har en ledare till elcentralens chassi.

Värmen för säkring "1" är ansluten till två olika faser vänster-brun, höger-svart. Men det verkar som bara den högra säkringen har en last ansluten till skruvplinten längst upp.

Anslutningsskylt:
Grupp nr Gruppen ansluter
1 Värme
2 VV-beredare
3 Belysning
4 V.uttag

Avvikelser/frågor?
* Säkring nr 2 verkar kopplad via huvudbrytaren till ingenting, där grå (L3?) borde funnits?
* Säkring nr 4 har brun och svart ledare i övre skruvanslutningen.
* Buss skenan nedanför säkringarna verkar vara av okänd funktion.
* Säkring nr 3 och nr 4 saknar anslutning på skruvplinten nedanför.
* Är den grön/gula skyddsledaren som är ansluten till elcentralens chassi genomgående så att den jordar hela containern?
* Märkning av strömstyrka för den röda CEE handsken?


Lite mätningar lär behövas..

Behöver man elbehörighet för att skruva i en byggbod? då det tydligen inte krävs för att skruva med starkström i ett fordon.
 
Redigerat:
A Avemo skrev:
Det går ju att tänka sig skador på en kabel som innebär att en fas får kontakt med sann jord. Om det inträffar och generatorns skyddsjord är flytande så får alla anslutna apparaters jordade hölje en livsfarlig spänning mot sann jord.
Jo jag är med. Moder jord och skyddsjord är stora ledande delar som man inte vill ha en farlig potential emellan, även om en JFB ger skydd. Även om jordfel direkt mot moder jord är osannolikt så är det ett fall som kräver ett eget jordtag t ex när nätets PEN är med i leken, dvs man måste räkna med detta fel.

Detta skulle kräva ett eget jordtag ifall man driver en cirkulationspump från en sån här batterinverter, eftersom pumpen sannolikt har kontakt med nätets PEN. Det ska då vara ett inmätt jordtag för reservkraft anmält till nätägaren enligt konstens alla regler.

Men här tycker jag man kan se till sannolikheten för ett sådant jordfel i pumpen som lyckas gå förbi skyddsjordningen och träffa moder jord.

Likaså i denna bod bör sannolikheten för dessa jordfel vara låg.

Men vad jag förstår, ett skyddsjordat system utan jordtag "finns inte", det beskrivs ingenstans. Det närmaste man kommer är en lokal jordfri skyddsutjämning, det man får när man pluggar i ett jordat grenuttag i en sån här inverter eller litet elverk utan fungerande skyddsjord. Där får inget jordtag användas vilket strider mot "tillverkarens anvisningar" för ett billigt elverk från Jula....pust.

Så du har rätt. Vi behöver ett jordtag i vårt fall.
 
K kamomillacity skrev:
Här kommer de efterfrågade bilderna. Jag hann precis knäppa dessa men kommer också uppdatera med fler/närbilder om det är till hjälp.
Det ser inte ut att vara några överraskningar där. Allt ser rätt ut och ungefär vad man kan förvänta sig. Men det behöver kopplas om en del för att du skall kunna använda en enfasmatning utan neutral. Det går att göra med huvudsakligen befintlig materiel.

1. Inkommande matning, neutralskena, fasskena och en dvärgbrytare tas bort.

2. Den nya enfasmatningen läggs så att båda ledarna bryts av huvudbrytaren.

3. Från huvudbrytaren dras till säkringarna så att varannan är till ena fasen och varannan till andra.

4. De två grupperna du skall ha kvar lägger du på två säkringar var.

På så vis har du belysningsgruppen och uttagsgruppen kvar och avsäkrade på båda poler. Kanske kan du hitta bilder på norska elcentraler i IT-nät för att se hur det skall kopplas.
 
A Avemo skrev:
På så vis har du belysningsgruppen och uttagsgruppen kvar och avsäkrade på båda poler. Kanske kan du hitta bilder på norska elcentraler i IT-nät för att se hur det skall kopplas.
Hej
Dom år visserligen avsäkrade men rimligen så klarar invertern inte av att lösa ut någon av säkringarna vid kortslutning utan invertern slås ifrån.

Möjligen så kan den få säkringar att lösa ut för överlast. Men kom ihåg att om matningen bara sker via ett uttag på invertern och det sitter paralellkopplade säkringar därefter, så kan uttaget överlastas.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vid vilken ström bryter EcoFlow'en?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Vid vilken ström bryter EcoFlow'en?
Hej
Det är svårt att veta. Normalt så levererar en inverter ca 1,3 ggr märkströmmen vid kortslutning.

EcoFlow verkar ha en speciell teknik att switcha utströmmen snabbt till och från vid tung last, det finns en youtuber som visat att switchningen skadade en elmätare han hade inkopplad.

Här finns en länk där jag tidigare berättat om detta. Matthias Wandel har studerat skyddskretsarna i EcoFlow invertern vid startströmmar
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-85#post-5302768
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.