RoTe RoTe skrev:
Men orkar den dra loss någonting är det jag mest är nyfiken på, för om den ändå inte orkar lossa något kan jag lika gärna handjaga allt tänker jag.
450Nm lossdragningsmoment enligt spec. kanske mer i verkligheten?
 
RoTe
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
450Nm lossdragningsmoment enligt spec. kanske mer i verkligheten?
Jag har ingen aning, aldrig använt en batterimutterdragare men skulle ju vara fint med en, om den nu orkar slå loss hjulmuttrar som sitter åt osv.
 
Jag har ingen erfarenhet av mutterknackar eller egentligen moment heller, men sett till hur relativt lätt det är att dra 200Nm och hur ordentligt t.ex. hjulskruvar som är dragna fel kan sitta säger känslan att man inte kommer så långt på 450Nm. Dock bör det ju räcka med lite marginal till det mesta som är något sånär korrekt draget, om det är korrekta siffror.
 
Den förra generationen i däckbytarkittet är 400Nm om jag minns rätt och många är nöjda med den för att skifta hjul. Denna nya duger nog.. 900Nm känns bara onödigt
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
A
Jag har den på 400nm, är mycket nöjd med den, har inte misslyckats med nån hjulmutter/bult, har både elektrisk och tryckluft (500nm), och ingen av dom är lika stark. Men man ska ha minst 4Ah batteri för att det ska va kraft i den.
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Det låter ju lovande, jag har ett 5Ah batteri redan så det blir ju perfekt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
900Nm känns bara onödigt
Och den är väl high power också, då man kanske skulle behöva nytt batteri ovanpå den extra kostnaden för kraften...
 
S sjoelund skrev:
Och den är väl high power också, då man kanske skulle behöva nytt batteri ovanpå den extra kostnaden för kraften...
Deras vanliga batterier fungerar väl i HP-maskinerna med?
 
J
K kosmiq skrev:
Deras vanliga batterier fungerar väl i HP-maskinerna med?
Ja, det gör dem.
 
D
K kosmiq skrev:
Är i startgroparna för att välja batteridrivet system. Många verkar rekommendera Ryobi för glada hem-amatörer, så jag är sugen på att testa.

Men det första behovet är en häcksax med teleskop-funktion och jag undrar om ni har några erfarenheter av Ryobi Opti 1845?

Det som ska klippas är ungefär 160m häck, varav merparten är tuja på ungefär 3 meter i höjd.

Priset med batterier är ju helt ok, och sladd vill vi absolut inte ha.
Tycker du ska undersöka fler alternativ. Det känns som att Ryobi var billigare relativt andra (seriösa) tillverkare för några år sedan men nu tar dom rejält betalt för sina grejer. Bang-for-the-buck-faktorn har sjunkit och enda anledningen, tycker jag, att köpa Ryobi är om man låst in sig i deras batterier.

Nu kommer en hatstorm från en hord Ryobi-fanboys här. Den kommer jag ignorera helt. Men mitt råd står kvar: undersök detta en gång till och se om du verkligen ska ha Ryobi.
 
  • Haha
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Tycker du ska undersöka fler alternativ. Det känns som att Ryobi var billigare relativt andra (seriösa) tillverkare för några år sedan men nu tar dom rejält betalt för sina grejer. Bang-for-the-buck-faktorn har sjunkit och enda anledningen, tycker jag, att köpa Ryobi är om man låst in sig i deras batterier.

Nu kommer en hatstorm från en hord Ryobi-fanboys här. Den kommer jag ignorera helt. Men mitt råd står kvar: undersök detta en gång till och se om du verkligen ska ha Ryobi.
Håller med. Just mutterdragare så kostar Ryobi/Makita/DeWalt likvärdigt för dom kompakta runt 400Nm.

Ryobi är dock lite billigare över lag, speciellt då man kollar på de enklare maskinerna och inte HP+
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Håller med. Just mutterdragare så kostar Ryobi/Makita/DeWalt likvärdigt för dom kompakta runt 400Nm.

Ryobi är dock lite billigare över lag, speciellt då man kollar på de enklare maskinerna och inte HP+
Maskinerna lite billigare men batterier verkar av förklarliga skäl ungefär lika.
 
K kosmiq skrev:
Deras vanliga batterier fungerar väl i HP-maskinerna med?
Ja, men med lägre prestanda. Och varför köpa en maskin för dubbla pengarna om man får ut samma prestanda som för den billigare om man kör båda på standardbatteri?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Ja, men med lägre prestanda. Och varför köpa en maskin för dubbla pengarna om man får ut samma prestanda som för den billigare om man kör båda på standardbatteri?
De nya standardbatterierna har 4 pinnar, även minsta 2Ah. Så det är oavsett ett lyft från tidigare år.

Bättre så som Makita kör, inget tjaft och massa special i batteriutbudet. Välj bara storlek
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
De nya standardbatterierna har 4 pinnar, även minsta 2Ah. Så det är oavsett ett lyft från tidigare år.
Det var nytt för mig. Får väl kolla hur de står sig när det är dags att köpa batteri nästa gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.