Mikael_L
H hempularen skrev:
Fast allt annat än oändlig resistans kan man nog se som underkänt. Om det bara gäller en kabel med ev skarvar.
Inte helt sant.
Jag meggade en gammal bly/oljepapper-jordkabel, och den hade inte alls oändligt.
Men efter lite koll på hur det ligger till så fick jag veta att de ofta har lite läckströmmar även när de är i bra skick och har 100 år till i livslängd kvar.

Men det var ju förstås en meggning med 500 eller 100V testspänning.
Med en multimeter så borde det nog visa oändligt om kabeln är någorlunda OK.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Jag tänkte inte på att det kan vara en sådan urgammal kabel.
 
B Bob73 skrev:
Tack för alla råd. Jag skall kolla på detta asap. Rapporterar resultat när jag gjort mätningen.
H hempularen skrev:
Jag tänkte inte på att det kan vara en sådan urgammal kabel.
Huset är byggt för sådär 90 år sedan. Ingen aning om kabeln grävdes ner då, men inte omöjligt.
 
Mikael_L
Är den nu gammal och alltså OK även om den har något lite läckström, så ska ju det värdet vid meggning ändå vara uppe i Mohm-häraden i alla fall, dvs under säg 1 megaohm (hugget mellan tummen och pekfingret).
Den ECJJ jag mätte på en gång hade som sämst 60Mohm, och det sades av folk som kunde mer än mig att det var helt OK.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är den nu gammal och alltså OK även om den har något lite läckström, så ska ju det värdet vid meggning ändå vara uppe i Mohm-häraden i alla fall, dvs under säg 1 megaohm (hugget mellan tummen och pekfingret).
Den ECJJ jag mätte på en gång hade som sämst 60Mohm, och det sades av folk som kunde mer än mig att det var helt OK.
Ja, man kan ju rimlighetskolla med Ohms formel, och då får man att 400V kan driva max 6,7uA genom ett fel om 60MOhm, vilket ger en effektutveckling om 2,7mW. (Toppströmen blir 9uA).

Det blir inga stora strömmar...

Det borde drunkna i kapacitiv koppling mellan kabeln och marken, eller? Hittar inga bra värden i hastigheten. (Men då får man iofs bara en extra uppvärmning av kabeln pga det imaginära tillskottet.)
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, man kan ju rimlighetskolla med Ohms formel, och då får man att 400V kan driva max 6,7uA genom ett fel om 60MOhm, vilket ger en effektutveckling om 2,7mW. (Toppströmen blir 9uA).

Det blir inga stora strömmar...

Det borde drunkna i kapacitiv koppling mellan kabeln och marken, eller? Hittar inga bra värden i hastigheten. (Men då får man iofs bara en extra uppvärmning av kabeln pga det imaginära tillskottet.)
Nu har jag mätt med två olika multimetrar. 2,3Mohm mellan fasetna och 1.3MOhm mellan fas och jord. Skall mäta igen när det regnat ordentligt.
 
A
Det var ju inget jättebra värde. Börjar vara dags att byta ut kabeln.
 
A avh67f skrev:
Det var ju inget jättebra värde. Börjar vara dags att byta ut kabeln.
Usch ja. Måste gräva en bra bit ….. undrar om jag verkligen mätt rätt. Kan det överhuvudtaget funka med så låga värden … Är det helt orimliga värden ?
 
A
Aha mätt med multimeter också och överslag redan vid så låg pålagd spänning. Det var ju illa.
 
Mikael_L
Ja det är en uppenbar risk att resistansen minskar när hundratalet volt läggs på.
Varför det ska göra det är inte helt lätt att gissa.
Men nog har folk varit med om kablar som mäter ganska perfekt med multimetern, men sen får överslag med nätspänning.
 
B Bob73 skrev:
Nu har jag mätt med två olika multimetrar. 2,3Mohm mellan fasetna och 1.3MOhm mellan fas och jord. Skall mäta igen när det regnat ordentligt.
För att lite ansluta till Lars-Stefans inlägg och att du verkar ha mätinstrument tillhands kan du göra några enkla men bättre mätningar än resistans med multimeter. Frilägg ändarna på kabeln och mät strön AC part för part matad via en fas. Då får du dels en uppfattning om hur det ligger till mot mantel och jord för respektive ledare och även ett belopp för strömmen att sätta mot det kapacitiva bidraget. Som extra övning kan du upprepa med en mot faa och övriga jordade i varje kombination.
 
A avh67f skrev:
Aha mätt med multimeter också och överslag redan vid så låg pålagd spänning. Det var ju illa.
Lite mer uppdatering. När jag håglöst stod och tittatde på mitt proppskåp i uthuset, tryckte jag på testknappen på JFB. Ingenting hände så jag åkte och köpte en ny jfb. Efter bytet funkar jfb. För skoj skull öppnade jag den gamla jfb med en hovtång och det visade sig att den var bränd. Spolen var svart och några kablar var sotiga. Kan det vara så att en JFB kan lösa ut huvudsäkringarna eller är det en konsekvens av att jag fått överslag i frammatningen till JBF. Hönan eller ägget ...
 
Om spolen blir bränd (vilket är rätt märkligt) så kan det säkert bli överslag. de 3 faserna plus neutral skall ju vara lindade runt samma järnkärna. När dert är lika mycket ström in som ut genom lindningarna så blir det inget magnetfält i järnkärnan.
 
H hempularen skrev:
Om spolen blir bränd (vilket är rätt märkligt) så kan det säkert bli överslag. de 3 faserna plus neutral skall ju vara lindade runt samma järnkärna. När dert är lika mycket ström in som ut genom lindningarna så blir det inget magnetfält i järnkärnan.
Så här ser den dissikerade jfb:en. En dissekerad jordfelsbrytare med exponerade koppartrådar och gula ledningar som kopplas till terminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi håller tummarna för att detta kurerar din anläggning och att du slipper byta markkabel!
Jfb ser inte vacker ut, väl funnet.

/Höghus
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.