P pinec0ne skrev:
Ja det är något sådant jag tänker mig, funderade dock på hur man bäst gör själva infästningen? Visa gärna!

Inte riktigt med på din fråga, vilken skena är det du menar? Mitt justerbord rullar på en stålstång med hjälp av kullager över och under stången. Om går det trögt där så kan det bero på att man ”klämmer åt” för hårt med kullagren, man får då släppa lite på det undre kullagret. Man får dock se till att det inte blir för löst, då kan justerbordet glappa i sidled. Annars kan det väl vara om linjalen ligger för tajt mot gjutjärnsbordet, det justerar man med de övre kullagren, eller kanske om kullagren är dåliga.
Visst kan försöka komma ihåg att ta bild nästa gång, nä precis stången som dem rullar mot har lite ytrost på sig men fick ett tips att ta bort det å smörja på båtlack så rullar den fint igen
 
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
P pinec0ne skrev:
Pimpat bordssågen

Nu när jag har 160 mm spånsugsrör så var det dags att börja modifiera bordssågens anslutningar. I original är anslutningen under klingan 100 mm och i klingskyddet 60 mm i diameter. Jag vill ha 125 mm under klingan och 100 mm i klingskyddet (se tidigare tråd: [länk]). Började därför med att byta ut hålet i maskinstommen. Sågade bort den gamla stosen med tigersåg och limmade på en ny stos med genomföring.
[bild]

Byggde därefter ny omslutning runt klingan av aluminiumplåt (inspirerad av vectrex) samt med en 125 mm ventilationsövergång från Bauhaus. Inte det snyggaste, men funkar bra! Var mkt pill med att få till en lösning som inte rör sig upp och ned med klingan utan är fast på min L18.
[bild]

I klingskyddet har jag än så länge endast fäst 100 mm-slangen temporärt. Detta funkar som väntat dåligt, så jag måste bygga ett nytt klingskydd. Men överlag väldigt skönt att inte ha damm exakt överallt i verkstaden så fort man gjort några snitt med sågen.
[bild]

Fixade även jag rollers för att hålla ämnet pressat mot anhållet, inspirerat av bland annat stigen och Hep. Hyvlade till en bit ek och filade till, borrade och gängade små järnbitar som passar i T-spåret i anhållet, sitter som berget ([länk]).
[bild]
[bild]

Överlag trivs jag mycket bra med sågen för både kapning och klyvning. Jag skulle dock vilja få till ett urslagsskydd mot linjalen på justerbordet, nån som har tips på smart design? Sen börjar jag redan känna mig begränsad av att endast ha 300 mm klyvbredd, så jag börjat bli sugen på att bredda sågen…
Såhär har jag gjort med en maskinskruv som håller den fast i t spåret på linjalen
 
  • En linjal fixeras i ett t-spår med en maskinskruv och en träbit på ett arbetsbord bredvid ett sågblad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
M Markii skrev:
Såhär har jag gjort med en maskinskruv som håller den fast i t spåret på linjalen
Ja det ser ju smidigt ut, tack!
 
  • Gilla
Markii
  • Laddar…
Svarvdrömmen lever

Har haft lite problem med min metallsvarv (https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-av-rikt-och-planhyvel-kity-636.453775/post-5844038). @Frustrator har en lite större chuck av samma fabrikat och erbjöd att jag kunde låna den om det hjälpte, men den var tyvärr för stor och skulle behöva en nu fläns. Fick dock fantastisk hjälp via en vänlig själ på forumet maskinisten, som dels tipsade om en billig ny chuck till maskinen som ändå ska funka rätt så bra, och dels hjälpte mig med att svarva till en ny fläns som man fäster chucken på. Svarven är ju från 40-/50-tal och flänsen fästs på spindeln med 1”-10-gänga, vilket jag endast hittat går att köpa färdigt från USA annars. Den ny flänsen passade perfekt!
Närbild på en hand som håller en ny metallfläns med flera hål, som ska fästas på en metallsvarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallsvarv med ny fläns och chuck på monterad spindel, klar för användning i ett verkstadsutrymme med stenbelagd bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg blev att svarva till det sista så att alla ytor är parallella med min svarv. Han skickade även med ett för uppgiften användbart svarvstål i snabbstål. Stålet var dock lite för stort för min svarv då skärpunkten kom ca 1,5 mm över centrum i lägsta läget.
Närbild på en metallsvarv där en metallring används för att mäta en konisk spets noggrant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick därför markera och slipa ned undersidan på stålet i min bänkslip tills det hamnade perfekt i centrum, första erfarenheten med att slipa HSS. Tog rejält med tid att få ordning på, säkert ett par timmar! Sen svarvade jag till alla ytor på flänsen tills chucken passade perfekt.
Metallsvarv från 40-/50-talet med ny fläns installerad på spindeln, spånhållare och slipverktyg synliga på svarvbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu kan jag börja svarva med större diametrar! Fantastiskt glad över vilken hjälp man kan få via dessa forum 😊
En metallsvarv med en ny fläns installerad på chucken, omgiven av verktyg på en arbetsbänk mot en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
breakman och 6 till
  • Laddar…
P pinec0ne skrev:
Svarvdrömmen lever

Har haft lite problem med min metallsvarv ([länk]). @Frustrator har en lite större chuck av samma fabrikat och erbjöd att jag kunde låna den om det hjälpte, men den var tyvärr för stor och skulle behöva en nu fläns. Fick dock fantastisk hjälp via en vänlig själ på forumet maskinisten, som dels tipsade om en billig ny chuck till maskinen som ändå ska funka rätt så bra, och dels hjälpte mig med att svarva till en ny fläns som man fäster chucken på. Svarven är ju från 40-/50-tal och flänsen fästs på spindeln med 1”-10-gänga, vilket jag endast hittat går att köpa färdigt från USA annars. Den ny flänsen passade perfekt!
[bild]
[bild]

Nästa steg blev att svarva till det sista så att alla ytor är parallella med min svarv. Han skickade även med ett för uppgiften användbart svarvstål i snabbstål. Stålet var dock lite för stort för min svarv då skärpunkten kom ca 1,5 mm över centrum i lägsta läget.
[bild]

Fick därför markera och slipa ned undersidan på stålet i min bänkslip tills det hamnade perfekt i centrum, första erfarenheten med att slipa HSS. Tog rejält med tid att få ordning på, säkert ett par timmar! Sen svarvade jag till alla ytor på flänsen tills chucken passade perfekt.
[bild]

Så nu kan jag börja svarva med större diametrar! Fantastiskt glad över vilken hjälp man kan få via dessa forum 😊
[bild]
Fina framsteg!
Ena barnet var kräksjukt här förra veckan och då passade jag på att höra av mig till lennartsfors och efterhöra hur de gamla motdubbarna till Luna Avant från 1985 är konstruerade.
Fick en ritning, (dubben är fast, går inte att byta) och tips på hur jag ska svarva en ny motdubb/pinol, och fick köpa en bit lämpligt stål till det hela. (Egentligen två bitar, lyckas jag fixa min så ska en forumare här få en kopia också).
Kommer pressa min hobbymat md65 till max..
Bild på nuvarande och framtida...
Två metallskaft ligger på ett träbord, ett med en gängad del och ett slätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får du någon bit aluminium över vill jag gärna köpa, för att svarva remskiva så jag kan få ner hastigheten på min svarv..
 
  • Gilla
Niclas J och 4 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Får du någon bit aluminium över vill jag gärna köpa, för att svarva remskiva så jag kan få ner hastigheten på min svarv..
Det ska vi säkert kunna ordna, köpte extra för att kunna göra fel några gånger 😅 den är 50 mm i diameter, hur lång behöver du?
 
P pinec0ne skrev:
Det ska vi säkert kunna ordna, köpte extra för att kunna göra fel några gånger 😅 den är 50 mm i diameter, hur lång behöver du?
Ett par centimeter, ska bli två skivor som är ca 1cm tjocka.
Men vi ser om ngt blir kvar när du är klar. Som vanligt när man har tusen järn i elden tar allt lite tid..
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Fina framsteg!
Ena barnet var kräksjukt här förra veckan och då passade jag på att höra av mig till lennartsfors och efterhöra hur de gamla motdubbarna till Luna Avant från 1985 är konstruerade.
Fick en ritning, (dubben är fast, går inte att byta) och tips på hur jag ska svarva en ny motdubb/pinol, och fick köpa en bit lämpligt stål till det hela. (Egentligen två bitar, lyckas jag fixa min så ska en forumare här få en kopia också).
Kommer pressa min hobbymat md65 till max..
Bild på nuvarande och framtida...
[bild]

Får du någon bit aluminium över vill jag gärna köpa, för att svarva remskiva så jag kan få ner hastigheten på min svarv..
Nu blev jag nyfiken, har själv en Luna Avant från 85. Min dubbdocka ser ut som på bilden. En gängad stång som du visar, 3 st kullager och utanpå det en hylsa som roterar med ämnet.
Är det en så du vill tillverka ? Trasig eller saknas? Eller vill du göra nån förbättrad variant ?
Nåt som jag saknar är möjligheten att sätta en chuck i dubbdockan, en stång med B16-kona på hade varit perfekt.
Vad gäller nya remskivor för att få ner hastigheten vill jag bara nämna att jag utrustat min med VFD och steglös hastighet. Något som jag är mycket nöjd med. Kör på 1000-skivorna och får ca. 5-1200 RPM, och dessutom backkörning.

Föreställer en gängad stång med kullager och roterande hylsa monterad på en turkos maskinkropp, verkstadsutrustning och förvaringslådor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jan271 skrev:
Nu blev jag nyfiken, har själv en Luna Avant från 85. Min dubbdocka ser ut som på bilden. En gängad stång som du visar, 3 st kullager och utanpå det en hylsa som roterar med ämnet.
Är det en så du vill tillverka ? Trasig eller saknas? Eller vill du göra nån förbättrad variant ?
Nåt som jag saknar är möjligheten att sätta en chuck i dubbdockan, en stång med B16-kona på hade varit perfekt.
Vad gäller nya remskivor för att få ner hastigheten vill jag bara nämna att jag utrustat min med VFD och steglös hastighet. Något som jag är mycket nöjd med. Kör på 1000-skivorna och får ca. 5-1200 RPM, och dessutom backkörning.

[bild]
Spännande.
Jag fick en ritning från lennartsfors som visade alla måtten och såg inte ut att finnas något som skulle sitta utanpå.
Kan du ta av din motdubb och fota där kullagrena sitter?
Planen är att försöka svarva en hona mk2 :)
(Japp, jag har hybris)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Undrar alltså hur det ser ut under dnr här Närbild på en svarv med en röd cirkel markerande den vänstra änden av den roterande axeln, mot bakgrunden av en verkstad med hyllor och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Närbild på ett kullager monterat på en stålaxel i en verkstadsmiljö, med hyllor och verktyg synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallcylinder i närbild på en träyta, troligen ett kullager som nämns i diskussionen. Bakgrunden är suddig med oskarpa trälister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallkomponenter på ett arbetsbord; en mk2 hona och en spetsig metallbit, med träunderlag i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kullagerna är 6003.

Kul idé med mk2 hona, får du till det så finns det ju massor av dubb att köpa färdiga. Och chuckar.
Hör av dig om behöver mer detaljer.

Jag lägger gärna en beställning om du lyckas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.