X xxargs skrev:
gemensamma nämnare är ofta att det är svårt att läsa igen den (praktiska) erfarenheten om man startar sin tekniska bana först när man bestämmer väg i gymnasie och högskole åldern gentemot de som startade banan redan vid ung ålder - som med mycket annat så handlar det hur många timmar man har lagt bakom sig inom sin gebit, och förstås intresse för det underlättar.
Intresset är avgörande. Och viljan att dyka in i saker praktiskt. Några av de "gamla" högre cheferna som nu i princip gått i pension allihopa var själva så intresserade av produkterna att de kunde riva isär saker på kvällen efter normal arbetstid. De hinner ju inte göra detta på den normala tiden.

Jag skulle själv gärna vara mer praktisk, men ofta finns inte det utrymmet.

När man är ung så är man mer nyfiken och har färre krav på sig (mera tid), varför jag tror det är lättare att lära sig då. De som bibehåller nyfikenheten och skiter i vad närmsta chef eller projektledare säger har fortfarande chansen att både lära sig teori och praktik i jobbet. Men ofta finns inte tid för detta, de som själva tar tiden gör ofta ett bättre jobb i slutändan även om det för andra kan synas att de inte gör exakt det som de blev tilldelade.

Jag har länge tyckt att det är synd att anställa överkvalificerad personal, tex en civing och sen sätta på nåt som inte alls kräver den utbildningen, men jag tror nog snarare det är att det är extremt svårt att hitta personal som verkligen vill jobba med det som rollen innebär, då blir man inte nyfiken och lär sig och kommer på nya saker. Då är enda sättet att man redan har kunskapen. Fanns intresset och på det utrymme att vidareutbilda sig i jobbet hade det varit perfekt. Men få klarar att jobba och lära sig teorin varteftersom på en nivå att man kan vara innovativ.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har länge tyckt att det är synd att anställa överkvalificerad personal, tex en civing och sen sätta på nåt som inte alls kräver den utbildningen, men jag tror nog snarare det är att det är extremt svårt att hitta personal som verkligen vill jobba med det som rollen innebär
Eftersom civilingenjören bäst kan beskrivas som ett högre stående väsen är det ju svårt att hitta jobb som civilingenjören inte är överkvalificerad för, speciellt exemplaren som har diplom Kgl Teknisk Högskola i Stockholm. De från slöjdskolan i Göteborg har alltid haft det lättare att inte känna sig överkvalificerade (men det gäller väl iofs hela Göteborg).

Man får helt enkelt sänka sig till omgivningens nivå och göra så gott det går givet förutsättningarna.
 
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Skulle nog varit lite tydligare att det hela var tänkt med lite glimten i ögat.


och hela den harangen är inte mitt påhitt utan sagt av just civ ingengörer som lite självironi - väldigt duktiga sådana men vet sina begränsningar som tex. att skall saker iväg till kund så är det kanske inte dom som skall göra just kretskortsjobben utan folk som är vana med produktionsfasen och visar också på hur olika det kan vara och gemensamma nämnare är ofta att det är svårt att läsa igen den (praktiska) erfarenheten om man startar sin tekniska bana först när man bestämmer väg i gymnasie och högskole åldern gentemot de som startade banan redan vid ung ålder - som med mycket annat så handlar det hur många timmar man har lagt bakom sig inom sin gebit, och förstås intresse för det underlättar.
Läste nog lite för tidigt på morgonen för att uppfatta ironin :p Men jag tror personlighetstyp är mer avgörande än utbildningsnivå. Jag kanske har haft tur och mest jobbat med genuint intresserade, kunniga och praktiska ingenjörer :p Sen kan jag ärligt medge att de två sista utbildningsåren kanske inte gav så mycket som de första 2 åren ute i verkligheten....e
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
De som jobbar med något praktiskt och har gjort så i 20-30 år är väl i många fall bättre på just det än en nybakad civing.
De som jobbat med något i 20-30 år är rimligen bättre på det än i princip alla andra som inte gjort det. Om jämförelsepersonen är en civilingenjör eller inte känns rätt irrelevant.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De som jobbat med något i 20-30 år är rimligen bättre på det än i princip alla andra som inte gjort det. Om jämförelsepersonen är en civilingenjör eller inte känns rätt irrelevant.
Jo. Givetvis det praktiska. Det som kanske inte finns där är teorin bakom ett fel.

Mycket handlar också om attityd. De fall där man tycker de andra är idioter så funkar det sällan bra. Där man tar vara på sina olika kunskaper så funkar det ofta kanon. Dvs den med praktisk och lång erfarenhet sågar inte teorier och funderingar från teoretikern och teoretikern ser inte sig själv som kung och den utan utbildning som idiot.

Många jag jobbar med har inte civing utbildning, men är mycket mer kunniga än en random civing. Men sen har vi lite folk som är grymt vassa, vissa som doktorerat, som behövs när det blir kniviga utmaningar. Sålänge alla har respekt för varandra och lyssnar, oavsett bakgrund, så blir det bäst.

Det är fantastiskt roligt och lärorikt när man får jobba med någon som har ruskigt gedigen kunskap i något ämne. Oavsett om bakgrunden är akademisk eller av lång erfarenhet och nyfikenhet.

Och ibland så behövs den färska unga personen som vågar utmana och prova saker igen. Vi äldre har ofta provat allt, men omvärlden har ändrats så det vi provade och misslyckades med kanske är värt att prova igen nu.

Nu jobbar jag inte med förutveckling, men när några som gör riktigt civing jobb varit på möte och slarvat med att sudda whiteboarden, eller gjort servettskisser i fikahörnan så tänker jag ofta att så kul att vissa faktiskt har nytta av allt underligt man lärde sig...
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
WAAAAAAAGH!

Nu slipper du mina humblebrags ett par år:
[bild]
Där fick jag för att jag inte tagit mina piller.
Ajaj, det där är rätt långt under gränsvärdet vad jag förstår..
Man kanske ska vara lite noga med sina tabletter... 😲
 
  • Gilla
sillan
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Ajaj, det där är rätt långt under gränsvärdet vad jag förstår..
Man kanske ska vara lite noga med sina tabletter... 😲
Jag har ärligt talat inte känt av det, försöker leta reda på blodvärdena från min hälsokontroll i januari.
Man ska tydligen inte ignorera tabletterna man fått vid nästan varje blodgivning de senaste 2-3åren 🙃
 
  • Wow
e02jr
  • Laddar…
Funkar det inte lika bra att ta ett järn varje vecka alltså? Då är jag vilseledd. 😂
 
  • Haha
  • Gilla
sinuslinus och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Funkar det inte lika bra att ta ett järn varje vecka alltså? Då är jag vilseledd. 😂
Stämjärn eller järnspik?
 
Huvud(!)saken är att man inte är (h)järndöd.
 
  • Haha
  • Gilla
Kjell_G och 3 till
  • Laddar…
Angående jobb.
Min dåvarande fru kom hem o skrek GAAAAHHHH.
Hennes avdelning på dagis blev av med sin förskollärare, policyn säger att det ska vara minst en sån per avdelning.
Fnun i egenskap av barnskötare med 30 år i yrket blev då avdelningsansvarig, och fick ta förskollärarens uppgifter för 1000:- extra per månad, det funkade fint.
Efter ett år hade de hittat en förskollärare med följande egenskaper.
23 år, nyutexaminerad, gått direkt från gymnasieutbildning till högskola.
Praktiserat 16 veckor på förskola.
Kunde inte det svenska språket riktigt.
Med de meriterna får man 10.000:- mer i månaden än en barnskötare, frun blev av med sin tusenlapp och fick väldigt mycket mera jobb då nivån på denna förskollärare var praktikant.......i början av praktiken.
Men kommunen var glada, de kunde nu visa upp minst en förskollärare per avdelning, och det är ju viktigt.
 
  • Arg
  • Ledsen
  • Gilla
hapazard och 10 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Tänkte sätta gänga i toppen på en fransk skruv (efter jag kapat skallen).
Har dessvärre inget mer i m8*1.5 mer än rampamuffen den ska i.
Hur ska det anslutas till något, ska det vara fransk i ene änden och vanlig gänga i den andra för en mutter eller vad.
 
J jonaserik skrev:
Hur ska det anslutas till något, ska det vara fransk i ene änden och vanlig gänga i den andra för en mutter eller vad.
Det ska bli ett skruvstift, trägänga i ena änden och maskingänga i andra. Trägängan går i ett stolsben, maskingängan i en rampamuff som sitter i sitsen
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det ska bli ett skruvstift, trägänga i ena änden och maskingänga i andra. Trägängan går i ett stolsben, maskingängan i en rampamuff som sitter i sitsen
Det finns färdiga bult/stift om man kan kalla dom så, i olika dim. Kan det här vara något

https://shop.marinbryggan.se/pinnbult-rf

https://www.a2a4.se/skruvstift/med-styrning, den går kanske att gänga stiftet på. Du får scrolla dim.
 
J jonaserik skrev:
Det finns färdiga bult/stift om man kan kalla dom så, i olika dim. Kan det här vara något

[länk]

[länk], den går kanske att gänga stiftet på. Du får scrolla dim.
Jo jag köpte såna först men de har fel maskingänga tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.