Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det går (för privatperson) att få dispens för glyfosat (hos kommunen) för att bekämpa bl.a parkslide. Har ett aktuellt exempel från vårt närområde. Kostade 1437 kr.
Det kunde väl P4 Wermland ha berättat om och frågat kommunen hur dispensansökan ser ut.

Men även med dispens beviljad så får man väl som privatperson ändå inte hantera glyfosatpreparat, det finns ju inga på den svenska marknaden för konsument. Då ska man ta in nåt företag som löser det praktiskt efter att man tillsammans har ordnat med dispens. Vad tar de för hembesök och arbete med dispensansökan, 10 000 kr? Om det ens finns en aktör på den lokala marknaden som vill sälja en sån tjänst, knappast en stor och lukrativ bransch så på många håll i landet lär denna tjänst inte vara tillgänglig på marknaden.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
Nja, parkslide kan dock orsaka skador på husgrunder m.m. vilket kvickrot inte kan.
Finns mängder med växter som kan skada husgrunder eller t.ex. avloppsledningar, men det finns ingen skyldighet för någon att hålla efter dessa så att de inte kan sprida sig till grannar. Så eftersom myndigheterna inte har några speciallagar för Parkslide så är de ur laglig synvinkel att betrakta som vilken växt som helst.
 
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
P
Mats-S Mats-S skrev:
Iställlet för att vända sig till media och kunngöra för alla att man har parkslide, är det bättre att köpa riktig roundup (med glyfosat) på eBay.de och sedan i det tysta bespruta och utrota skiten.
Problem solved, snabbt, problemfritt, och billigt!
Hur stor är risken att tullen beslagtar glyfosaten? Vad är straffet för att smuggla in glyfosat i Sverige?
 
P
Nissens Nissens skrev:
Samma elände som jag har med maskrosor, jag får inte heller någon hjälp i min förtvivlan… 😉
Den här sommaren tycks vara gynnsam för maskrosor. Idag såg jag en maskros som nyss hade blommat över och spred vita fluffiga frön. Omgång nummer två, men det kan förstås ha varit en ovanligt senfärdig maskros.

Gula blommor äe vackra!
 
  • Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Istället kunde man ju tagit sitt jobb som journalister på allvar och granskat makten - regeringen - som har förbjudit lösningen - glyfosat.
David hade en bra kommentar om att det finns folk som vet hur man använder glyfosat på rätt sätt. Han efterlyste utbildning. Journalisterna kunde kanske nysta lite i varför enbart bönder får certifiera sig för glyfosatanvändning.
 
P
A August Eriksson skrev:
Nja, parkslide kan dock orsaka skador på husgrunder m.m. vilket kvickrot inte kan.
Hur många sådana fall finns det i Sverige?
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 5 till
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det går (för privatperson) att få dispens för glyfosat (hos kommunen) för att bekämpa bl.a parkslide. Har ett aktuellt exempel från vårt närområde. Kostade 1437 kr.
Kan kommunen ge dispens för glyfosatimport också?
Vilken kommun var det?

Jag tror f.ö. att den här typen av dispens bör hanteras av tillämplig länsstyrelse. Kommuner brukar kunna vara lite spretiga.
 
TRJBerg
Rekommenderar kaustiksoda. Kan bli dyrt för större bestånd.
 
  • Gilla
MiWi
  • Laddar…
P
Kaustiksoda brukar vara en blandning av natriumhydroxid och natriumklorid. Natriumklorid är knappast problematiskt att hälla ut i sin trädgård (i måttliga mängder). Hur är det med natriumhydroxid?
 
Nissens
A August Eriksson skrev:
Nja, parkslide kan dock orsaka skador på husgrunder m.m. vilket kvickrot inte kan.
Det där är rent påhitt. Vad tror du att de kan orsaka för skador, och har du en trovärdig källa? 😊
 
  • Gilla
Sidajope och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det där är rent påhitt. Vad tror du att de kan orsaka för skador, och har du en trovärdig källa? 😊
Väldigt många växter kan orsaka skador på fastigheter ifall de får växa okontrollerat. Särskilt om huset inte är i bästa skick med diverse sprickor t.ex. Så att Parkslide kan orsaka skador på ett hus är jag helt övertygad om. Men på samma sätt kan maskrosor orsaka skador på t.ex. asfalt så det är ju på den nivån och inget man normalt har anledning att oroa sig. Men just när det gäller Parkslide så har det ju blivit lite hysteri.

Jag har sett lönnar som mer eller mindre förstört byggnader genom att de börjat växa precis vid väggen. Ifall ingen gör något åt det så rasar väggen en vacker dag, men inte ser man att folk är livrädda för att grannen har en lönn som kan sprida sina fröer.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kan kommunen ge dispens för glyfosatimport också?
Vilken kommun var det?

Jag tror f.ö. att den här typen av dispens bör hanteras av tillämplig länsstyrelse. Kommuner brukar kunna vara lite spretiga.
Nacka. Jag har beslutet, om du frågar snällt…;)
 
Nissens
L lbgu skrev:
Väldigt många växter kan orsaka skador på fastigheter ifall de får växa okontrollerat. Särskilt om huset inte är i bästa skick med diverse sprickor t.ex. Så att Parkslide kan orsaka skador på ett hus är jag helt övertygad om. Men på samma sätt kan maskrosor orsaka skador på t.ex. asfalt så det är ju på den nivån och inget man normalt har anledning att oroa sig. Men just när det gäller Parkslide så har det ju blivit lite hysteri.
Att de tar sig in i byggnader som redan är skadade är inte samma sak som att de skadar byggnader. Då är vanliga träd mer skadliga, de kan spräcka husgrunder, men det tar lång tid.
L lbgu skrev:
Jag har sett lönnar som mer eller mindre förstört byggnader genom att de börjat växa precis vid väggen. Ifall ingen gör något åt det så rasar väggen en vacker dag, men inte ser man att folk är livrädda för att grannen har en lönn som kan sprida sina fröer.
Det stämmer, med det tar lång tid och är enkelt att förhindra.
Men du påstod att parkslide kan förstöra byggnader i Sverige, vilket enligt mig är ett påhitt.
 
Nissens Nissens skrev:
Men du påstod att parkslide kan förstöra byggnader i Sverige, vilket enligt mig är ett påhitt.
Det var nog någon annan som påstod det. Jag kom bara in och skrev självklarheten att Parkslide tillsammans med massor av andra växter kan skada byggnader. Men jag ser det inte som ett problem eftersom det krävs att man låter de härja ostört för att det ska ske. Som jag fattar handlar ursprunget till Parkslideskräcken att något hus i England fått skador på huset.Antagligen var huset inte i bästa skick från början och således ett tacksamt offer för Parksliden..
 
Nissens
L lbgu skrev:
Det var nog någon annan som påstod det. Jag kom bara in och skrev självklarheten att Parkslide tillsammans med massor av andra växter kan skada byggnader.
Vilket inte stämmer.
L lbgu skrev:
Men jag ser det inte som ett problem eftersom det krävs att man låter de härja ostört för att det ska ske.
Nej, det kan inte ske.
L lbgu skrev:
Som jag fattar handlar ursprunget till Parkslideskräcken att något hus i England fått skador på huset.Antagligen var huset inte i bästa skick från början och således ett tacksamt offer för Parksliden..
Sannolikt hade huset redan skador eller så har de bristfälliga hus där jämfört med oss eftersom de har ett annat klimat. Men tråden handlar om Sverige, så det är ändå inte så intressant…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.